Brook Preloader

75% Polaków ograniczyło swoje wydatki niespożywcze

75% Polaków ograniczyło swoje wydatki niespożywcze

Swoje wydatki na zakupy niespożywcze zmniejszyło aż 3/4% Polaków – tak wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia. Główną przyczyną jest obawa o osiągane dochody i stabilną pozycją finansową gospodarstw domowych. Polacy najwyraźniej ograniczają swoje wydatki w związku z zaistniałą sytuacją pandemii i powiązaną z tym sytuacją na rynku pracy.

Kluczowe daty wdrażania obostrzeń

Dla przypomnienia:

  • 12 marca 2020 roku zawieszone zostały zajęcia w szkołach, żłobkach, klubach dziecięcych i innych placówkach oświatowych,
  • 13 marca 2020 wprowadzono ograniczenia w działalności gastronomii i galeriach handlowych oraz zamknięte zostały granice kraju,
  • 23 marca wprowadzono stan epidemii w Polsce,
  • 16 kwietnia maseczki stały się obowiązkowym elementem naszej garderoby na ulicach i w sklepach.

Jakie zmieniły się zachowania zakupowe klientów

Istotnie rzadziej robimy zakupy w galeriach handlowych. Zmieniła się nie tylko częstotliwość odwiedzania tego typu miejsc, ale także sposób dokonywania zakupów i nasze wydatki niespożywcze. Z rozmów ze sprzedawcami wynika, że klienci kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, nie mierzą ubrań, nie korzystają z porad doradców. Kupują szybko i wychodzą ze sklepu. Odwołując się ponownie do badania ARC Rynek i Opinia aż 81% ankietowanych rezygnuje z jedzenia posiłków i spędzania czasu ze znajomymi i rodziną w restauracji. Z drugiej strony 47% respondentów częściej niż dotychczas wybiera zakupy online.

Ostatnie miesiące spędzone w domach spowodowały zmiany w zachowaniach zakupowych Polaków. Niemal 1/3 (32%) twierdzi, że bardzo ograniczyła wydatki na artykuły niespożywcze, a 43% trochę ograniczyła. Wynika to z aktualnej sytuacji związanej z Covid-19. Brak formalnych spotkań i praca w domu spowodowała, że nie potrzebujemy nowych ubrań do pracy. Z powodu zamknięcia szkół i przedszkoli nie kupowaliśmy także zbyt wielu nowych ubrań dla dzieci. Z kolei zamknięte siłownie i baseny niekorzystnie wpłynęły na zakupy ubrań sportowych. W bardzo trudnej sytuacji znalazły się niemal wszyscy producenci ubrań, w tym w szczególności posiadający sklepy w galeriach handlowych.

Czego boją się Polacy

Główną przyczyną ograniczenia wydatków na zakupy nonfoodowe jest obawa o dochody (aż 49%). Jednocześnie 30% badanych w trakcie pandemii uświadomiło sobie, że posiada zbyt dużo rzeczy w domu i kolejne nie są mu potrzebne. Co piąty badany (19%) przyznaje, że ogranicza wyjścia do galerii handlowych i dużych sklepów ze względu na ryzyko zakażenia.

W pierwszej kolejności respondenci deklarują, że rezygnują z wyjść do restauracji (81%), do galerii handlowych i dużych sklepów (79%), z długich pobytów w galeriach (76%) oraz z przypadkowych zakupów (72%).

Aż 34% badanych częściej niż przed pandemią zamawia jedzenie z dostawa do domu. Oznacza to, że chcemy nadal korzystać z potraw przygotowywanych przez restauracje, ale szukamy bezpieczniejszej opcji – bez kontaktu z innymi klientami.

Znaczna część Polaków (47%) przyznaje, że częściej niż przed pandemią decyduje się na zakupy online. Warto zauważyć spory wzrost w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) – 43% przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.

Jeśli chcesz wiedzieć w jaki sposób możesz walczyć z kryzysem i nad nim zapanować, przeczytaj: https://www.kobietyebiznesu.pl/jak-sobie-radzic-z-kryzysem/

Informacja o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl w dniach 3-10 czerwca 2020 roku, próba N=1066, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.

Źródło: https://arc.com.pl/Polacy-boja-sie-o-dochody-i-ograniczaja-wydatki-blog-pol-1592379333.html