Co to jest marketing automation i jak zacząć?
Poszukiwanie skutecznych metod promocji własnej działalności to cel, który stawiają sobie przedsiębiorcy. Obecnie przede wszystkim marketing internetowy to dla większości firm najlepszy sposób na to, by docierać do wielu potencjalnych klientów. Jednak i metody marketingu internetowego się zmieniają, pojawiają się nowe pomysły na prowadzenie działań marketingowych, wśród nich między innymi marketing automation. W poniższym artykule podjęta zostanie próba charakterystyki tego pojęcia i określenia co kryje się za taką formą działań marketingowych.
Marketing automation – co to takiego?
Pod pojęciem automation marketing kryje się ten obszar działań marketingowych, który zakłada automatyzację działań, które wcześniej były wykonywane przez pracowników, którzy byli odpowiedzialni za marketing. Pojęcie odnosić się może więc do różnych działań związanych z różnymi metodami promocji czy to social media, content czy email marketing. Automatyzacja ma pozwalać na gromadzenie danych i ich wykorzystywanie w taki sposób, by skutecznie wspierać sprzedaż.
Chcąc wykorzystywać automation marketing powinno sie mieć świadomość, że konieczne są narzędzia i mechanizmy, które pozwolą wykorzystywać gromadzone dane o klientach.
Funkcjonalności jakie zapewnia marketing automation
Większość firm stawiających na automation marketing wykorzystuje do tego również specjalnie przygotowane oprogramowanie, które niesie za sobą różne funkcjonalności. Poszczególne narzędzia różnią się między sobą, są regularnie zmieniane, natomiast można wskazać kilka cech wspólnych, które będą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z narzędziem do automatyzacji działań marketingowych.
Moduł CRM wykorzystywany w oprogramowaniu
Wspólnym mianownikiem dla oprogramowania automation marketing będzie między innymi moduł CRM wbudowany w takie oprogramowanie. To w tym module gromadzone są dane dotyczące działań marketingowo – sprzedażowych. Gromadzenie ich w jednym miejscu sprawia, że można potem jest wygodnie segregować i podejmować określone działania marketingowe.
Moduł pozwalający monitorować zachowania klientów
W każdym oprogramowaniu pojawiają się także rozwiązania, które wykorzystać można w celu kontroli zachowania osób, które wchodzą na stronę www. Taka funkcjonalność wykorzystuje technologię cookies, zbierając dane o tym jak zachowują sie użytkownicy na stronie. W ten sposób ocenić można jakie elementy witryny wzbudzają największe zainteresowanie i na tym oprzeć będzie można swoje działania marketingowe.
Moduły ułatwiające komunikację
Nowoczesne oprogramowanie pozwala na zorganizowanie wygodnej komunikacji z klientami. Będzie można wygodnie, masowo wysyłać informację do klientów i mieć kontrolę nad tym jakie informacje już do klientów trafiły oraz jaka była reakcja klienta.
Moduły ułatwiające analitykę
Ważnym elementem nowoczesnego oprogramowania będzie również moduł ułatwiający kompleksową analitykę tego co dzieje się na stronie i jak zachowują się klienci, dzięki czemu będzie można wygodnie ocenić jakie działania marketingowe powinno się wprowadzić, by uzyskać najlepsze z wyników.
Postaw na automatyzację marketingu
Automatyzacja marketingu daje szerokie pole do popisu i może usprawnić promowanie własnej działalności, przy czym należy mieć świadomość, że wprowadzenie automatyzacji wymaga odpowiedniego dobrania oprogramowania i potem umiejętnego jego wykorzystania. Tylko wtedy będzie można maksymalizować efektywność takiego marketingu i dzięki temu sprawnie budować w swojej firmie bazę klientów, którzy skorzystają z oferty.
Jeśli szukasz wsparcia przy realizacji marketing automation zapoznaj się z ofertą FEB