E-commerce w czasie pandemii
Jak pandemia i kryzys wpłynął na e-commerce w Polsce.
Rozwój epidemii w Polsce w związku z działaniami państwa polskiego i popularnością danych tematów w sieci, można podzielić na cztery okresy, które obrazują ewaluowanie ludzkich postaw w czasie. Analizując te cztery okresy można zauważyć wiele zachowań konsumentów, które wpłynęły na biznesy online i sposób zakupów w sklepach internetowych. Prezentujemy dane dotyczące zachowań w e-commerce w czasie pandemii.
Według raportu przygotowanego przez MULLENLOWE MEDIAHUB
Rosnący niepokój, a w konsekwencji ograniczenia w handlu stacjonarnym, dały dużą szanse wszystkim markom posiadającym swoje sklepy online.
Tendencje zmian były stopniowe od dużych spadków w okresie paniki, po umiarkowane odbicie w początkowym okresie izolacji, gdzie chętniej wydawaliśmy, ale w większą rezerwą wraz z komplikującą się sytuacją ekonomiczną po duże wzrosty wielu kategorii po świętach. Za to aż 52% użytkowników utraciły platformy do zakupów grupowych, co jest mocno związane z zawieszeniem wszelkich eventów oraz zamknięciem salonów spa, będących jednymi z największych kategorii tego rodzaju.
Dla branży e – commerce w czasie pandemii znaczące były dwa następujące po sobie tygodnie: 9-15.03, czyli niepokój przechodzący w nagłą panikę zakupową, gdy klienci porzucili online na rzecz sklepów stacjonarnych, oraz 16-22.03, który był pierwszym tygodniem izolacji i oznaczał zwiększenie ruchu online. Po tych wahaniach wyniki danych kategorii wydają się wracać do swoich regularnych wyników, a nawet znacząco wzrastać.
Zakupy w Internecie w pierwszych dniach izolacji
Pierwsze dni „aresztu domowego” okazały się nie mieć aż tak negatywnych konsekwencji i sprawiły, że wolny czas postanowiliśmy poświęcić na zakup:
- książek/muzyki/filmów – wzrost o 33%,
- biżuterii – +71% (ale nawet +229% w pierwszych okresach izolacji),
- elektroniki i AGD – +44%
- odzieży, która osiągnęła wzrost 3% na przestrzeni całej epidemii, ale aż +19% w pierwszym tygodniu izolacji.
Można stwierdzić, że najpopularniejsze kategorie e-commerce rosły bez względu na kryterium dochodowe użytkowników.
Zmiana liczby użytkowników e-commerce w czasie pandemii
Źródło: Megapanel Gemius; Procentowe etykiety obrazują dynamikę zmian na przestrzeni wszystkich analizowanych tygodni.
Zmiana liczby real users w kategoriach asortymentu sklepów internetowych
Źródło: Megapanel Gemius; Procentowe etykiety obrazują dynamikę zmian na przestrzeni wszystkich analizowanych tygodni.
Kategoria odzieży w e-commerce w czasie pandemii urosła w ciągu miesiąca o 25% dla użytkowników z dochodami do 2000 zł, drugą tak zaangażowaną we wzrost grupą byli dopiero userzy o zarobkach 4000- 5000 zł, którzy wygenerowali wzrost na poziomie 36%. Podobnie sytuacja się ma w sklepach biżuteryjnych, gdzie użytkownicy z dochodami do 2000 zł zwiększyli swoją liczbę o 51%, a grupa 4000-5000 zł wzrosła nawet o 125% użytkowników. Interesującym zjawiskiem są 2 najwyższe peaki zainteresowania kategorii nietypowych dla tego okresu. W pierwszym tygodniu po wprowadzeniu izolacji 91% wzrostu użytkowników zanotowały sklepy z bronią i militariami.
Branża AGD RTV najwyższe wzrosty na początku pandemii
Ciekawe zachowania w czasie pandemii obserwowaliśmy w e-commerce z branży produktów RTV AGD. Przystosowanie się do home office, odrabiania lekcji w domach spowodowało widoczny wzrost zakupów określonych kategorii produktowych np. laptopy i drukarki.
Wyniki Google trends dla różnych kategorii produktowych RTV AGD
Patrząc na analizę zachowań konsumentów oraz obserwując wzrost sklepów internetowych wydaje się, że kanał sprzedaży online może w przyszłości dorównać udziałowi sprzedaży w lokalach stacjonarnych.
E-commerce podczas pandemii był prawie jedynym kanałem do wykorzystywanym do sprzedaży. Konsumenci niemal zostali zmuszeni do szybkiego szkolenia i przyzwyczajenia się do zakupów online. Udział inwestycji w firmach w kanał e-commerce na pewno się zwiększy. Niejedna firma stanie przed dylematem czy i w jakiej proporcji inwestować w kanał offline i online.
Materiał został przygotowany dzięki Agencji MULLENLOWE MEDIAHUB . Więcej informacji przeczytasz w raporcie tutaj
Przeczytaj nasze artykuły dotyczące e-commerce.