Jakie zmiany na rynku pracy są wymuszane przez nowe pokolenia?
Według danych Eurostatu Polska jest krajem o jednym z najniższych wskaźników bezrobocia w Unii Europejskiej. Porównując wyniki marca br. stopa bezrobocia (liczona wg definicji przyjętej przez Eurostat) wyniosła 2,8 proc. w Polsce w porównaniu z 6 proc. w UE. Obecnie w Polsce mamy interesującą sytuację, w której na rynku pracy dostępne są cztery pokolenia: baby boomers, pokolenie X, Y, Z. To najmłodsze pokolenie Gen Z to grupa ludzi urodzonych między rokiem 1997 a 2012, dlatego też ich wymagania związane z poszukiwaniem pracy są dość specyficzne.
Nowe pokolenia i zmiany post-pandemiczne wymuszają na rynku pracy transformację. To są pokolenia, które łatwiej korzystają z nowych technologii, mają łatwiejszy start w życiu, mniejszą potrzebę szybkiego bogacenia się i robienia kariery. Obecnie do zespołów szuka się osób nie tylko z doświadczeniem, ale umiejących funkcjonować w świecie VUCA (świat zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności). Istotnymi kompetencjami są łatwość uczenia się, dostosowanie się do zmian, kreatywność, umiejętność analizy i wyciągania dobrych wniosków – mówi Anna Heimberger, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu. Podczas naszych programów edukacyjnych TOP Women w e-biznesie mamy okazję dyskutować na temat obecnego rynku pracy. Przekrój wiekowy uczestników szkoleń jest bardzo duży a prawie 20% to młode pokolenia, które szukają wiedzy na temat prowadzenia własnej działalności. To też wskazuje, że są otwarci na prowadzenie własnego biznesu a nie pracę na etacie. To ważny sygnał – dodaje Anna Heimberger
Potrzeby nowego pokolenia na rynku pracy
Analizując postawy pokolenia Millenialsów i Gen Z można zdefiniować kilka aspektów pracy jakie wydają się dla nich szczególnie ważne:
- Praca hybrydowa i elastyczne godziny pracy – co pozwala im pracować wtedy, kiedy im najbardziej odpowiada łącząc pracę z prywatnymi obowiązkami. Wobec intensywnej pracy, jaką reprezentuje pokolenie Baby Boomers, Gen Z poszukuje pracy, która umożliwi im równowagę między życiem prywatnym a pracą.
- Innowacyjne narzędzia i technologie – są otwarci na innowacyjne rozwiązania i chcą wykorzystywać najnowsze narzędzia i technologie w pracy. Gen Z jest pierwszym pokoleniem, które wychowało się z rozwijającymi się technologiami i sieciami społecznymi, więc oczekują oni, że ich przyszli pracodawcy będą oferować zaawansowane narzędzia i technologie, takie jak programy do zdalnej pracy i wysokiej jakości sprzęt.
- Pasja oraz możliwość rozwoju zawodowego – praca w firmie powinna mieć sens, a ich pasje chcieliby wykorzystywać w pracy. Nie lubią stagnacji i inwestują w rozwój zawodowy. Szukają pracodawców, którzy umożliwiają awans i zdobycie nowych kompetencji.
- Udział w procesie decyzyjnym – chcą być zaangażowani w procesy decyzyjne, aby ich opinie były brane pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.
- Przyjazne i nowoczesny design miejsca pracy – to co ich przekona do częstszej pracy w biurze to atrakcyjny, nowoczesny, ale przyjazny wygląd miejsca pracy. Chcą się czuć dobrze i swobodnie. Biura z chillout rooms, dużą ilością zieleni, różnorodnymi wygodnymi biurkami i miejscem na zdrowy posiłek staje się kolejnym wymogiem.
- Świadoma konsumpcja i zrównoważony rozwój – w przeciwieństwie do starszych pokoleń, Millenialsi i Gen Z są bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko i oczekują, że ich pracodawcy również będą dążyć do zrównoważonego rozwoju. Zwracają uwagę na wpływ działań firm na środowisko i dbałość o jego dobrobyt.
- Wartości organizacji – Pokolenie Z traktuje wartości i misję przedsiębiorstwa na równi z wynagrodzeniem i benefitami.
Zmiany potrzeb nowych pokoleń wpływają na sukces rekrutacji
Zmiany, które są widoczne w zachowaniu nowych pokoleń wymuszają od pracodawców większej elastyczności i otwartości na nowe rozwiązania, ale także dają możliwość budowania bardziej zintegrowanych i zadowolonych z pracy zespołów. Wszystkie te wymagania są związane z oczekiwaniami dotyczącymi sprzętu i technologii, balansu między życiem prywatnym a pracą, wartościami organizacji oraz jej wpływu na środowisko, dzięki czemu pracodawcy, którzy uwzględniają te wymagania są bardziej atrakcyjni dla nowych pokoleń. Warto też, aby Pracodawcy zwracali uwagę na dostępność informacji oraz możliwości rozwoju zawodowego.