Brook Preloader

Kobiety coraz chętniej otwierają biznesy online

Kobiety coraz chętniej otwierają biznesy online

Fundacja Kobiety e-biznesu wraz z agencją Atena Research & Consulting przygotowały raport „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce”. Pomysł na jego przeprowadzenie zrodził się w odpowiedzi na sytuację na rynku pracy podczas pandemii. Jak potwierdzają wyniki raportu, kobiety najbardziej odczuły zmiany związane z pracą zawodową wymuszone przez COVID-19. Badanie pokazuje, ich odnalezienie się w świecie biznesu online i pozytywne nastawienie. Respondentki chcą dalej rozwijać swoją wiedzę, kompetencje i umiejętności na tym polu.

Cele badania Potencjał kobiet w e-biznesie


Najważniejszym celem badania było poznanie potencjału kobiet w e-biznesie oraz stanu wiedzy o e-commerce. Obiecujące jest to, że 38% badanych zadeklarowała chęć rozpoczęcia działalności gospodarczej online. Natomiast aż 62% spośród planujących sprzedaż w sieci chce otworzyć swój biznes w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Najbardziej aktywne w e-biznesie są kobiety w przedziale wiekowym 35 – 44 lata (52% obecnie prowadzących działalność online). 91% kobiet aktywnych w tym obszarze ma wykształcenie wyższe (niezależnie od miejsca pracy – własna firma czy zatrudnienie w firmie).

38% badanych kobiet zadeklarowała chęć rozpoczęcia działalności gospodarczej online


Kolejny cel, który postawili sobie badacze, to wskazanie aktualnych potrzeb i wyzwań, które stoją przed kobietami na rynku e-commerce.
Jeszcze kilka miesięcy temu e-commerce powszechnie kojarzył się głównie ze sprzedażą fizycznych produktów. Natomiast dzisiaj, w „nowej rzeczywistości”, wychodzimy poza te ramy myślenia. Ponad połowa naszych respondentek, które rozważają wejście w e-biznes, chce się skoncentrować m.in. na usługach edukacyjnych (36%) i coachingowych (19%). To segment usług, w których kontakt „na żywo” wydawał się dotąd kluczowy. Jak widać, pandemia zmieniła wiele w naszym postrzeganiu rzeczywistości. – mówi Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu

51% kobiet już działających w e-biznesie uważa tę działalność za bezpieczną


Respondentki wyraziły swoje obawy wobec ryzyka związanego z wejściem na rynek e-commerce, w tym prowadzenia sklepu internetowego – aż 36% spośród nich wyraziło swoje wątpliwości. Stąd też duże zapotrzebowanie na profesjonalne doradztwo w tym zakresie – 46% kobiet chce zdobywać u wiarygodnych źródeł informacje związane z prowadzeniem tego typu działalności. Co ciekawe, aż 51% kobiet już działających w e-biznesie uważa tę działalność za bezpieczną.

Wyzwania i bariery kobiet rozpoczynających biznes online


Respondentki odpowiadały również na pytania, które pozwoliły określić co stanowi dla nich w rozwoju e-biznesu „koło napędowe”, a co jest barierą, na ile są otwarte na rozwój i pozyskiwanie wiedzy o branży e-commerce i jakich kanałów z informacjami oraz narzędzi potrzebują.
Obawy zdefiniowane przez kobiety

Dla kobiet największym wyzwaniem w prowadzeniu e-biznesu jest konkurencja – obawia się jej aż 61%


Dla kobiet największym wyzwanie w prowadzeniu e-biznesu jest konkurencja – obawia się jej aż 61% z nich. Powodem może być brak wystarczającej wiedzy na temat sposobów dotarcia do klienta – deklaruje to 49% respondentek. Barierą jest też brak wystarczających umiejętności technologicznych (46%). Z drugiej strony natomiast, aż 41% ma świadomość, że SEO pomoże im w zwiększeniu sprzedaży i taką wiedzę chcą czerpać podczas np. webinariów na temat prowadzenia biznesu online. Ta forma edukacji jest postrzegana jako wartościowe źródło pozyskiwania wiedzy przez 46% badanych.

Diagnoza badaczy – znajomość platform sprzedażowych e-commerce

Niska świadomość dotycząca znajomości platform może wynikać z mnogości dostępnych rozwiązań sklepowych. Z drugiej strony może także wskazywać na niewystarczające działania marketingowe prowadzone przez operatorów i właścicieli platform, które eksponowałyby przewagi nad innymi rozwiązaniami. Istotne są działania edukacyjne prowadzone online, które propagowałyby wiedzę na temat rozwiązań wspierających sprzedaż online. – zauważa Anna Heimberger, współzałożycielka i Prezes Fundacji Kobiety e-biznesu.

31% kobiet planujących wejście w e-biznes nie zna żadnej platformy do budowy sklepów internetowych

Zadając pytanie kobietom, planującym otworzenie sklepu internetowego okazało się , że znajomość narzędzi do budowy e-commerce jest bardzo niska. 31% kobiet planujących wejście w e-biznes nie zna żadnej platformy do budowy sklepów internetowych, niemniej jednak 46% spośród nich zamierza korzystać z gotowych rozwiązań w tym zakresie.
Oczywiste jest, że respondentki już działające w e-biznesie po stronie pracodawcy znają więcej platform niż te z nich, które prowadzą własną działalność.

Więcej informacji o wynikach raportu Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce znajdziesz tutaj: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-potencjal-kobiet-w-e-biznesie-wiedza-o-e-commerce/

Raport został opublikowany 2 września 2020 roku.

Więcej informacji o biznesie online znajdziesz w naszych artykułach strefy wiedzy. https://www.kobietyebiznesu.pl/strefawiedzy