WEBINAR 3 – PLATFORMY E-COMMERCE – POTENCJAŁ I WYZWANIA

Webinar 3 poświęcony zagadnieniom związanym z potencjałem w e-biznesie, skoncentrowany był wokół wątków dotyczących handlu w internecie. Tematem webinaru były „Platformy e-commerce i sprzedażowe – potencjał i wyzwania”. Podczas spotkania poruszyliśmy zagadnienia dotyczące znajomości platform e-commerce, form handlu wykorzystywanych w e-commerce’owej działalności, a także planowanej wysokości inwestycji w e-biznes w 1 roku działalności.
Całe spotkanie z ekspertkami oglądajcie na:
https://youtu.be/wnGfN8g0b98
Nasi eksperci zmierzyli się z kilkoma ważnymi pytaniami:
- Z czego wynika fakt niskiej znajomości gotowych platform e-commerce’owych? Dlaczego aż 1/3 osób rozważających wejście z biznesem do świata online nie zna żadnej platformy?
- Na ile rynek jest gotowy z ofertą platform sprzedażowych dla mniejszych biznesów?
- Dlaczego Facebook, LinkedIn, czy Allegro postrzegane są jako jedne z ważniejszych marketplace’ów dla osób, które rozpoczynają biznes online?
- Ile środków trzeba zainwestować w otwarcie swojego e-biznesu?
A ekspertami naszego 3 webinaru byli:
- Paweł Fornalski – CEO & Founder IdoSell, IAI sp. z o.o./ IAI Shop, pomaga wielu firmom w digitalizacji i wsparciu sprzedaży w Internecie.
- Edyta Frąckowiak – COO, Vice-President of the Board, SEMAHEAD, z branżą digitalową związana od 10 lat.
- Filip Iwański – CEO, Imagine Poland, agencji digitalowej odpowiedzialnej za strategie komunikacyjne.
Jak wygląda znajomość platform e-commerce? Z jakich form handlu zamierzają korzystać osoby wchodzące w e-biznes?
Badanie „Potencjał kobiet w e-biznesie” pokazało, że wśród osób które rozważają wejście w e-biznes, aż 47% kobiet zamierza korzystać z gotowej platformy e-commerce, ale jednocześnie aż 31% nie zna żadnej platformy do budowy sklepu. Nie potrafią też spontanicznie wymienić żadnej nazwy.
Paweł Fornalik z IdoSell twierdzi, że ten wynik jest zdroworozsądkowy. Jeśli ktoś się tym nie zajmuje, to mało o tym wie. Osoby, które chcą otworzyć sklep internetowy, muszą się edukować. W każdym obszarze tak jest, że nie znamy z góry producentów. Jak zrobimy rozeznanie na rynku, to zrozumiemy jak pewne rozwiązania się pozycjonują, jacy są wartościowi producenci, na co zwrócić uwagę.
„Wybór platformy sprzedażowej, to jest prawie jak wzięcie partnera za męża – przez najbliższe parę lat będziemy na nią skazani, a rozwód z platformą będzie tak kosztowny, jak prawdziwy rozwód, bo wszystko co zbudujemy przez parę lat i włożymy w to trochę pieniędzy, będzie tak samo bolesne, jak rozwód. I jak na pierwszej randce nie decyduję się na swojego męża lub żonę, tak na podstawie spontanicznej znajomości, nie decyduje się na rozwiązanie w jakiejkolwiek dziedzinie” – mówi CEO IdoSell.
Nasi rozmówcy są zgodni, że niska znajomość platform e-commerce wynika z niskiej wiedzy o rynku, ale też z przekonania, że jest to trudne. A jak podkreśla Edyta Frąckowiak, jeśli chodzi o platformy dostępne na rynku, usługodawca przeprowadza klienta przez proces zakładania sklepu i nie koniecznie trzeba posiadać zaawansowaną wiedzę, żeby z tego korzystać. Trzeba oswajać klientów, że jest to produkt użyteczny, prosty.
Platforma Magento jest wskazywana w badaniu jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych, ale jednocześnie jest postrzegana jako poważne narzędzie, dla dużych organizacji, kiedy mamy szeroki asortyment. A osoby, które chcą wejść w e-biznes chciałyby, żeby platforma, z której będą korzystać była user friendly, żeby była łatwa do modyfikowania, żeby zawierała wiele szablonów do samodzielnego dopasowania – podkreśla Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, CEO Atena Research&Consulting, powołując się na wyniki badania „Potencjał kobiet w e-biznesie”.
„Magento jest najczęściej wskazywane, bo jest to duży brand, znany, widoczny na rynku, szczególnie w kontekście powiązania z e-commerce” – mówi Edyta Frąckowiak.
Eksperci podkreślają, że rynek jest wiele gotowych rozwiązań, ale rynek platform e-commerce wymaga budowania świadomości. Osoby wchodzące w ten rynek potrafią wskazać tylko te platformy, z którymi gdzieś się przypadkowo zderzyli, ale to nie znaczy, że ta konkretna platforma będzie najlepsza dla nich. To wymaga dobrego rozpoznania rynku i wybrania takiej, która będzie najlepiej dopasowana do naszego biznesu.
Jako ważne platformy handlowe wskazywane są również: Facebook (aż 47% badanych wskazuje, że na FB chce prowadzić sprzedaż), ale też LinkedIn, czy Allegro.
Z czego to wynika, że tak wysoko pojawiają się te rozwiązania jako potencjałowe kanały sprzedaży?
W ostatni czasie wiele osób zaczęło interesować się e-commercem, mimo, iż do tej pory nie mieli z tym nic wspólnego. Lockdown w tym pomógł. Próbujemy sięgać po rozwiązania, które znamy, z których dotychczas korzystaliśmy. Podpatrujemy, co robią inni. Ale nie wszystkie rozwiązania się sprawdzą. Wszystko zależy od tego co chcemy sprzedawać, na jaką skalę i do kogo kierować swoje produkty, usługi. Również od tego ile środków możemy zainwestować w budowanie e-biznesu.
Facebook cieszy się dużym zainteresowaniem. FB jednak nie powstał, żeby być sklepem, ale samo połączenie sociala z miejscem sprzedażowym jest kuszące. Wszyscy dążą do sprzedaży przez polecanie, 90% użytkowników ufa tym, co kupili i wystawili opinię. Teraz jak kupujemy produkt, usługę, wszystko o tym wiemy, Internet w tym pomaga. To idea społeczności, która może polecać produkty – mówi Filip Iwański.
Paweł Fornalski twierdzi, że jeżeli ktoś zaczyna swoją historię z e-commerce nie powinien używać komponentów, bo trudno przewidzieć koszt. Jeżeli ktoś nie ma wiedzy, to polecałbym marketplace, bo on dostarczy nam gwarancji, rentowności, nie zagwarantuje nam, że firma na koniec dnia będzie rentowna, ale sprzedaż będzie rentowna – allegro, morele.net, amazon, empik.
Facebook jest bardziej kanałem komunikacji niż sprzedaży, sprzedaż jest finalizowana na zewnątrz, sprzedaż z poziomu Facebooka, to jest niewielki procent. Kwestia tego z jakiej perspektywy patrzymy? – dopowiada Edyta Frąckowiak. Jeśli biznesu domowego, szycia poduszek dla niemowlaków – to Facebook jest dobrym kanałem sprzedaży, bo pozyska fanów przez like i sprzedaż przez Messengera. Na małej skali można traktować Facebooka jako platformę sprzedażową. Ale jak ktoś myśli o skali większej, z której może utrzymać siebie i pracownika, to będzie traktował Facebook wyłącznie jako kanał dotarcia do grupy docelowej.
Nasi eksperci mocno podkreślają jak ważny jest świadomy wybór platformy sprzedażowej, czy też marketplace, bo każda z nich rządzi się innymi prawami. Ważne jest zdobywanie wiedzy o dostępnych na rynku rozwiązaniach i świadome dobranie go do swojego biznesu, ale też własnych możliwości finansowych. Na rynku jest dzisiaj mnóstwo rozwiązań, z których możemy skorzystać otwierając biznes online. Podczas webinaru eksperci podpowiadają na co warto zwrócić uwagę i dają wiele cennych rad.
A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy serdecznie do obejrzenia webinaru: https://youtu.be/wnGfN8g0b98
Fundacja Kobiety e-biznesu