Bądź trendy w 2024! Kluczowe trendy dla branży e-commerce
2024 zapowiada się jako kolejny ważny rok dla e-commerce i handlu. Być może wzrost tego sektora nie będzie rekordowy, ale na razie sprzedaż internetowa ma się dobrze, jak nigdy. Polacy kochają zakupy przez internet i to wszyscy. Zauważamy zwiększony udział tzw. srebrnej gospodarki w polskim e-commerce. 9 na 10 internautów dokonuje regularnie zakupów przez internet – do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce zwiększy się o 3,4 mln.
Pamiętajmy, że bez konsumenta nie ma handlu – nie ma e-handlu.
Miłość do e-commerce jest uzasadniona. Według raportu e-Izby: “Omnicommerce kupuję wygodnie” obecnie prawie 100% internautów dokonało zakupu w internecie, ponadto te 100% internautów – potrafi określić jakie atuty e-commerce sprawiają, że kupują w Internecie. Wśród nich znalazły się:
- Atrakcyjne ceny i różne aspekty dostawy;
- Wzrost znaczenia promocji jako atutu zakupów cyfrowych;
- Wzrost znaczenia programów lojalnościowych i spersonalizowanych ofert;
- Dostępność zakupów 24/7 i 365 dni w roku, w tym także w niedziele.
Do trendów jakie zauważamy w handlu elektronicznym na najbliższy rok wymieniłabym:
Odpowiedzialny e-commerce – Dzisiejsi konsumenci podejmują znacznie bardziej świadome decyzje zakupowe niż jeszcze kilka lat temu. Również postępowanie biznesu jest świadome – uwzględniające zrównoważony rozwój.
Hiperpersonalizacja oraz customizacja – e-commerce wykorzystuje technologię do odtwarzania atmosfery kontaktu osobistego ze sprzedawcą. Umożliwiają to systemy i rozwiązania, które dopasowują się do poszczególnych użytkowników.
Hiperpersonalizacja w e-commerce odnosi się do szerokiego wachlarza technologii, które wykorzystują m.in. dane użytkowników oraz ich zachowanie do podejmowania określonych działań.
Composable Commerce – związane jest z rozbijaniem procesów biznesowych na mniejsze, powiązane ze sobą komponenty.
Creator Brands – Jeśli musiałabym wskazać jedno miejsce, w którym technologia wyjątkowo mocno przenika sprzedaż, postawiłabym na D2C, czyli direct to consumer. Ten model sprzedaży umożliwia firmom bezpośrednią sprzedaż do klienta końcowego, bez pośredników. Nie trzeba być oczywiście dużą firmą, aby sprzedawać w D2C. Małe biznesy również mogą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio do klientów.
Dostawa tego samego dnia lub w ciągu godziny
Szybkość dostawy ma bez wątpienia znaczenie i to jest wyzwanie dla e-commerce. Jako konsumencie oczekujemy reakcji – tu i teraz.
Trend w technologiach
Najbliższą przyszłość kształtować będą: big data w e-commerce, automatyzacja i sztuczna inteligencja. Te 3 trendy będą według menedżerów kluczowe i odegrają najważniejszą rolę w rozwoju rynku cyfrowego w przeciągu najbliższych lat.
Kolejne trendy technologiczne to marketplace-yzacja i fintech-izacja, czyli intensyfikacja sprzedaży z wykorzystaniem dedykowanych platform oraz pojawienie się nowych, elastycznych i innowacyjnych operatorów płatności, którzy jeszcze bardziej rozwiną opcje płacenia za zakupy w sieci i zwiększą satysfakcję konsumentów na tym, poniekąd najtrudniejszym etapie zakupowym.
Aby powyższe trendy w e-commerce mogły rozkwitnąć, kluczowy jest kolejny komponent: przetwarzanie języka naturalnego (Natural Language Processing, NLP). Obsługa klienta wspierana sztuczną inteligencją oraz hiperpresonalizacja wymagają zautomatyzowanych sposobów, które rozumieją, co mówi i pisze klient.
Ostatni już trend który wymienię to Globalizacja biznesu – działania w cross-border e-commerce. Sprzedaż nie tylko na rynki europejskie ale także do konsumenta globalnego. Gdyż e-commerce nie zna granic!
Raport e-Izby: „Omnicommerce kupuję wygodnie” dostępny na stronie:
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2023-short-2.pdf
autor: Patrycja Sass-Staniszewska – prezes Izby Gospodarki Elektronicznej