Brook Preloader

Forum Retail Challenge 2020 – debata CEO’s

Forum Retail Challenge 2020 – debata CEO’s

Forum Retail Challenge Poland 2021 to największej konferencji Retailerów w Polsce. Organizatorem Forum Retail jest Brave Conferences. Z radością informujemy, że nasza Fundacja Kobiety e-biznesu została Partnerem tej konferencji. Forum odbywa się w dniach 29 września – 2 października. W tym roku z powodu pandemii Covid-19 całe przedsięwzięcie organizowane jest online.

Czym wyróżnia się Forum Retail Challenge?

W ramach Forum Retail Challenge znajdziesz:

  • wystąpienia reprezentantów 64 sieci food i non-food
  • 3 sesje plenarne i aż 8 sesji równoległych
  • możliwość zadawania pytań panelistom i prelegentom
  • możliwość umawiania się na zdalne spotkania online 1:1

Jako Fundacja Kobiety e-biznesu poprowadzimy Forum Retail Challenge drugiego dnia. Program jest dostępny na stronie organizatora: https://retailchallengepoland.pl/program-2020-2-dzien/

plan Forum Retail Challenge

Polecamy poranną debatę, którą poprowadzi Dorota Bachman -współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.

ŚWIADOMY KONSUMPCJONIZM A STRATEGIE RETAILERÓW

  • Moderator: Dorota Bachman, Współzałożycielka, FUNDACJA KOBIETY E-BIZNESU
  • Paneliści:
    • Dominika Żak, CEO, DEEZEE
    • Krzysztof Ziętarski, Founder & CEO, MARIE ZÉLIE
    • Tomasz Pawluk, CEO, TATUUM
  • Tematy główne:
    • gdzie retail offline szuka potencjału rozwoju
    • Green Generation & Silver Economy – jak dopasować komunikację i produkty dla obydwu grup?
    • jak dziś wygląda model konsumpcyjny? Jak będzie wyglądał za rok?

Szczegółowe zagadnienia i pytania

/Dorota Bachman/ COVID-19 zmienił sposób działania firm, ale także znacząco wpłynął na potrzeby klientów i ich oczekiwania. Rzadziej odwiedzamy centra handlowe, częściej płacimy telefonem albo kartą. Normą stają się maseczki i dezynfekowanie dłoni. Osoby, które nie kupowały przez internet zaczęły to robić i znaczna część tych osób kontynuuje swoje zachowania także po pierwszej fali Covid-19. Kurierzy zostawiają paczki pod drzwiami i okazało się, że wcale nie musimy potwierdzać odbioru zamówienia. Zaczęliśmy używać sformułowania „nowa rzeczywistość”, ale to wcale nie oznacza, że wiemy jak funkcjonować i co się stanie w najbliższych tygodniach i miesiącach.

PYTANIE 1: jak zatem dopasować strategie rozwoju do ograniczonych potrzeb i obaw konsumentów? Jakie modyfikacje strategii nastąpiły w Państwa organizacjach i na co zaczęliście Państwo jako organizacja zwracać większą uwagę?
/Dorota Bachman/ Po otwarciu sklepów w centrach handlowych ruch w nich jest nadal mniejszy niż rok wcześniej. Najwięcej klientów wróciło do małych galerii i parków handlowych. Ruch w dużych centrach handlowych, mających powyżej 40 tys. powierzchni najmu, wciąż jest zdecydowanie mniejszy od ubiegłorocznego. Najmniej straciły małe obiekty, tzw. parki handlowe. Tam ruch spadł „jedynie” o 29,7 proc. Zakupy dokonywane przez Polaków stały się bardziej planowe, a mnie spontaniczne. Ważnym aspektem okazało się bezpieczeństwo, a także zmiana sytuacji finansowej lub obawa przed jej pogorszeniem.

PYTANIE 2: gdzie retail offline szuka potencjału rozwoju w kontekście bezpieczeństwa i spadku traffiku w galeriach?
/Dorota Bachman/ Marki starają się szukać nowych rozwiązań, które mają pobudzić sprzedaż. Ikea uruchomiła pierwszy sklep z używanymi meblami. Meble zostaną odświeżone przez pracowników firmy, a nawet naprawione jeśli będzie taka potrzeba. Ikea chce być na czasie i znaleźć się wśród pionierów sprzedaży używanych, ale niezniszczonych rzeczy. To stosunkowo świeży trend, ale poddaje mu się coraz większa część świata, zwłaszcza młodzi ludzie. Podobne działania podejmuje Zalando, które także chce realizować strategię zrównoważonego rozwoju i sprzedawać odzież używaną. Według danych opublikowanych przez GUS w Polsce rynek odzieży używanej warty jest 5-6 mld złotych rocznie. Do second handów chodzi nawet 10 mln Polaków. Nie powinno więc dziwić, że Polska została wybrana jako jeden z pierwszych rynków do testowania nowej usługi Zalando.
Z drugiej strony mamy do czynienia ze starzejącym się społeczeństwem. Obecnie blisko 25 proc. polskiego społeczeństwa to osoby, które skończyły 60 rok życia. Co 5. osoba ma powyżej 80 lat, a 3/4 osób w tej grupie to kobiety. W 2050 osób po 60. roku życia ma być w Polsce ponad 40 proc. To grupa kluczowa między innymi dla Jeronimo Martins, które wystartowało z projektem społecznym – Fundacja Biedronki.

PYTANIE 3: Green Generation & Silver Economy – otwarty na zmiany versus stabilny finansowo – jak dopasować komunikację i produkty dla obydwu grup? Jak Państwa organizacje sobie z tym radzą?
/Dorota Bachman/ Pandemia koronawirusa wywołała burzę na świecie i dotknęła niemal każdą branżę. GUS poinformował, że w 2Q2020 polskie PKB spadło aż o 8,2 proc. w stosunku do zeszłego roku i 8,9 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 roku. Do spadku PKB najbardziej przyczynił się spadek konsumpcji gospodarstw domowych. Jest to wynikiem zamkniętych na skutek pandemii sklepów, a także zamrożenia branży usługowej. Dużą rolę odgrywały również zwolnienia i niepewność co do sytuacji finansowej w kolejnych miesiącach. To wszystko sprawiło, że Polacy woleli nie wydawać pieniędzy na rzeczy, które nie są niezbędne. 

PYTANIE 4: jak zmierzyć się z obecnym modelem konsumpcyjnym oraz – co ważniejsze – jak będzie wyglądała przyszłość handlu w Polsce za rok i w dłuższym okresie?
/Dorota Bachman/ Pandemia spowodowała zmianę kluczowych parametrów działania. W ostatnich tygodniach słowo kryzys i zagrożenie odmieniane jest przez wszystkie przypadki. To jednak również czas wyzwań i nowych szans.

PYTANIE 5: Jaką lekcję powinniśmy wyciągnąć dla siebie i dla naszych firm z Covid-19?