Jak tworzyć i optymalizować formularze kontaktowe, czyli kilka słów o tym, jak nie przytłoczyć klienta | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Blog

Jak tworzyć i optymalizować formularze kontaktowe, czyli kilka słów o tym, jak nie przytłoczyć klienta

Jak tworzyć i optymalizować formularze kontaktowe, czyli kilka słów o tym, jak nie przytłoczyć klienta

Formularz kontaktowy to podstawowe narzędzie na każdej stronie internetowej i to bez względu na to, czy jest to sklep internetowy, blog czy po prostu regularna witryna. Jak go jednak przygotować, aby zwiększyć szansę na konwersję, jednocześnie nie „strasząc” użytkownika?

Formularz kontaktowy i jego rola

Wciąż bardzo często można się spotkać, z tym że formularze kontaktowe na stronach internetowych wstawiane są bez większego zastanowienia i nie poświęca się im zbyt dużej uwagi, co jest dużym błędem, ponieważ to one w znaczącym stopniu odpowiadają za konwersję. To właśnie za ich pośrednictwem nawiązywane są relacje pomiędzy klientem, a sprzedającym czy usługodawcą. Warto zadbać więc o to, aby zachęcały one do kontaktu.

Poniżej kilka wskazówek, które pozwolą na optymalizację formularza tak, aby był on jak najbardziej skuteczny i efektywny.

Zasada 1. Prostota i jeszcze raz prostota!

Jeżeli chodzi o projektowanie formularzy to podstawową zasadą jest prostota, a więc czytelna czcionka, oszczędność, jeżeli chodzi o kolory i inne wypełniacze takie jak np. sugestie. W formularzu nie ma miejsca na elementy, które mogłyby rozpraszać użytkownika – czas na jego wypełnienie powinien być bowiem maksymalnie skrócony, aby użytkownik nie podjął decyzji o zrezygnowaniu z podawania danych kontaktowych.

Zasada 2. Krótko, zwięźle i na temat

Cel, do którego powinniśmy dążyć podczas przygotowywania formularza to zminimalizowanie pól, a więc ilości informacji, jakie koniecznie potrzebujemy od użytkownika. Takie działanie ma realny wpływ na wzrost konwersji, co zostało już udowodnione w wielu badaniach.

Zasada 3. Jednoznaczne opisy błędów

Jeżeli użytkownik źle wypełnił formularz, informacje o błędzie wyświetlane powinny być zaraz nad danym polem, w którym występuje błąd. Użytkownik powinien również otrzymać jasną informację o tym, czego dany błąd dotyczy oraz jak go wyeliminować – dobrym pomysłem może być podanie przykładu dobrze wypełnionego pola. Kolejna kwestia to minimalizowanie możliwości powstawania błędów – o co dokładnie chodzi? Jako przykład można podać pole, w którym wpisujemy kod pocztowy – warto zablokować możliwość wpisywania w to pole liter, wymagane tam są bowiem jedynie cyfry.

Zasada 4. Nie oczekuj zbyt wiele

Podczas tworzenia formularza trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy są aktualnie coraz bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o podawanie danych kontaktowych, szczególnie niechętnie dzieląc się swoim numerem telefonu. Jeżeli więc jest to możliwe, podanie tej informacji powinno być opcjonalne, w przeciwnym wypadku wiele osób może po prostu zrezygnować z konwersji. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że w większości przypadków, aby skontaktować się z nadawcą, wystarcza nam adres e-mail, a ten jest zdecydowanie chętniej udostępniany – warto to wykorzystać. Jeżeli jednak bardzo zależy nam na komunikacji z zastosowaniem numeru telefonu to powiedzmy, do czego na pewno ten numer wykorzystamy. Numer telefonu jest bardzo dużym ułatwieniem w dostarczaniu paczki przez kurierów. Dlatego możemy w wyjaśnieniu lub „dymku” przy polu „numer telefonu” dodać wyjaśnienie: ” Telefon komórkowy potrzebny jest kurierowi, aby ustalić szczegóły dostarczenia Twojej paczki”.

Zasada 5. Informuj

Skuteczny formularz kontaktowy to taki, który nie pozostawia wątpliwości w zakresie wykorzystania Twoich danych, mówiąc wprost klient powinien mieć jasność, co się stanie z danymi w formularzu już po jego wysłaniu. Choć w wielu wypadkach mogłoby się to wręcz wydawać oczywiste, to trzeba sobie zdawać sprawę, że wiele osób lubi po prostu otrzymać jasną informację o tym, co się stanie, gdy wykona ona dany krok (w tym wypadku wypełni i wyśle formularz). Po podjęciu przez użytkownika decyzji o wysłaniu formularza warto także podziękować za wiadomość oraz poinformować, kiedy na daną wiadomość odpowiemy (można również wysłać na maila użytkownika kopię takiej wiadomości, gratisowy artykuł, fragment książki albo darmowy podcast).

Zasada 6. Zastosuj odpowiedni przycisk

W punkcie tym chodzi o przycisk służący do potwierdzenia chęci wysłania wiadomości – jaki powinien on być? Przede wszystkim odpowiednio widoczny, liczy się tutaj głównie kolor (kontrastujący z barwami tła oraz samego formularze) oraz tekst widniejący na przycisku (powinien on być dość duży). Wszystko sprowadza się tutaj do nadania przyciskowi „call to action” odpowiedniej widoczności.

Podsumowanie

Jak widać, stworzenie efektywnego formularza wcale nie jest taką prostą sprawą, a o efektywności i użyteczności danego rozwiązania decydują bardzo często drobne niuanse. W tej sytuacji warto dobrze przemyśleć to, czego oczekujemy od użytkownika i czego on oczekuje od nas oraz to, czego my potrzebujemy od użytkownika. W najlepszym podejściu powinniśmy próbować połączyć to tak, aby stworzyć formularz, który nam pozwoli uzyskać konieczne dane, ale nie przerazi użytkownika, a wprost przeciwnie – zachęci go do podzielenia się z nami danymi. Jest to z pewnością niełatwe zadanie, ale jak pokazują przykłady wiodących stron www – możliwe do wykonania. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak życzyć Wam powodzenia w tworzeniu takiego właśnie formularza!

Polecamy