Raport Seniorzy 60+ Potencjał, bariery i wyzwania w zakupach online
Jako Fundacja staramy się dostarczać ciekawe analizy i badania rynku na temat branży e-commerce. Grupa społeczna jaką są Seniorzy zajmuje coraz ważniejsze miejsce w strategiach e-commerce. Przedstawiamy nowy raport „SILVERS in e-commerce. Seniorzy 60+. Potencjał, bariery i wyzwania w handlu online. Seniorzy-internauci to grupa coraz bardziej świadoma i aktywna, jeśli chodzi o zachowania online. W zdecydowanej większości korzystają z internetu na co dzień, a przy tym robią zakupy online i używają nowoczesnych płatności cyfrowych. Potrzebują jednak wiedzy i edukacji na temat nowych narzędzi cyfrowych.
Nasza Fundacja Kobiety e-biznesu zrealizowała badanie wśród osób powyżej 60 roku życia, aby dowiedzieć się więcej na temat doświadczeń dojrzałego pokolenia konsumentów z zakupami online. Okazuje się, że obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości jakie daje e-commerce, chętnie z nich korzystający. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu i co więcej – 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu.
Zamiar częstszego dokonywania zakupów przez Internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy deklaruje 51% respondentów.
„Współcześni seniorzy to osoby znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż mogłoby się wydawać. Nie tylko sprawnie korzystają z dobrodziejstw internetu, ale i kupują online potrzebne im produkty, a także płacą za nie przez internet. Badanie Silvers w e-commerce, którego Fundacja Polska Bezgotówkowa jest Partnerem wskazuje również, że w większości robią to samodzielnie, bez pomocy innych osób i sporadycznie napotykają trudności podczas finalizowania transakcji” – mówi Joanna Erdman, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Zdecydowanie najlepiej znaną marką e-commerce wśród seniorów jest Allegro, którego znajomość deklaruje aż 88% badanej grupy. Połowa z nich rozpoznaje też takie platformy jak empik.com, rossmann.pl czy mediaexpert.pl. Warto zauważyć, że seniorzy to również klienci sklepów spożywczych online: ok. 1/3 tej grupy zna takie e-sklepy jak auchan.pl czy carrefour.pl.
Współczesne pokolenie seniorów chętnie wykorzystuje ponadto nowoczesne metody płatności cyfrowych – takie jak szybkie przelewy (34%), a wśród marek najlepiej rozpoznawalnych wskazuje BLIKA (17%). Seniorzy jak wynika z badania zdecydowanie mniejszą skłonność mają do robienia zakupów online na raty, czy też wykorzystywania płatności odroczonych.
„Zmienia się podejście osób starszych do nowoczesnych sposobów płatności – coraz chętniej robią zakupy online i płacą za nie bezgotówkowo. Poza wygodą i prostotą, istotnym argumentem, który przemawia do seniorów jest bezpieczeństwo transakcji. Płacenie BLIKIEM pozwala uniknąć podawania danych, które są wymagane przy przelewach tradycyjnych, czy przy użyciu kart płatniczych – wystarczy 6-cyfrowy kod BLIK, który użytkownik wyświetla w aplikacji mobilnej swojego banku a następnie akceptuje transakcję PIN-em. BLIK to metoda płatności odpowiadająca na potrzeby seniorów, dlatego już co 6 ankietowany w wieku powyżej 60 lat wybiera go podczas zakupów w internecie” – mówi Magdalena Kubisa, Dyrektor Rozwoju Biznesu, BLIK.
Dla seniorów najważniejszym czynnikiem związanym z dokonywaniem zakupów online okazuje się bezpieczeństwo płatności. Ogromnie istotna jest też strona graficzna, a więc czytelne opisy oraz wyraźne zdjęcia. Dodatkowo, strona, z której skorzysta senior musi być łatwa i intuicyjna w obsłudze oraz ułatwiać odnalezienie szukanych produktów. W przypadku osób starszych liczy się także cena produktu oraz opcje darmowej dostawy, czyli wszystko to, co pozwala obniżyć koszty zakupów. Z drugiej strony, dla starszego pokolenia zdecydowanie mniejsze znaczenie ma możliwość zakupu na raty czy odroczone płatności, które są znacznie bardziej popularne wśród młodszych grup wiekowych.
„Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że pewne obszary są szczególnie ważne dla seniorów. Strona sklepu internetowego musi być przede wszystkim bezpieczna, ale również wyjątkowo czytelna. Łatwe wyszukiwanie produktów, czytelność opisów czy duże wyraźne zdjęcia produktów to czynniki, które mają dla dojrzałego pokolenia 60-latków wyjątkowe znaczenie – zdecydowanie bardziej zauważalne niż w badaniach wśród młodszych konsumentów” – podkreśla Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.
Seniorzy korzystają też z usług wspierających zakupy online, takich jak nowoczesne płatności, a także z nowoczesnych form dostawy, takich jak np. Paczkomaty InPost (51% badanej grupy). Kolejne 42% seniorów preferuje dostawy kurierskie. Najrzadziej wybieraną formą dostawy jest odbiór osobisty.
W większości współcześni seniorzy radzą sobie z zakupami online samodzielnie (82%). W przypadku pozostałych osób, pomaga im najczęściej ktoś z najbliższego otoczenia. Co ciekawe, seniorzy są aktywni nie tylko w e-commerce, ale także w innych obszarach – na przykład 58% badanych osób powyżej 60 roku życia wykorzystuje internet do obsługi bankowości elektronicznej. W przypadku preferowanej formy kontaktu ze sklepem internetowym osoby w wieku 60+ najczęściej wskazują na email (39%) ale kontakt telefoniczny nadal jest na dość wysokim poziomie 32% w porównaniu z młodszym pokoleniem.
„Badanie pokazuje nowe oblicze seniora w internecie, który potrafi świadomie i sprawnie dokonywać wyborów w świecie online. Należy zatem zadbać o ofertę skrojoną specjalnie dla nich, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa płatności, sposobu prezentacji, ale też dostosowania portfolio produktów pod specyficzne potrzeby starszych konsumentów. W ten etap życia wchodzi obecnie nowe pokolenie – dużo bardziej rozwinięte technologicznie, ale posiadające swoje szczególne wymagania.” – mówi Magdalena Grablewska, Marketing Manager Przelewy24.
Wyniki badania potwierdzają nowe zjawisko, jakim są „cyfrowi seniorzy”. To ważna grupa społeczna, którą należy adresować w strategiach rozwojowych firm tym bardziej działających w branży e-commerce. Z raportu wynika, że pomimo dużego zainteresowania i aktywności Seniorów w Internecie potrzebują oni wsparcia. Ponad 1/3 Seniorów chciałaby dowiedzieć się więcej o tym jak instalować przydatne programy. Z kolei 26% osób wskazuje na potrzebę zwiększenia kompetencji w zakresie umawiania wizyty u lekarza przez Internet.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone w 2022 r. z wykorzystaniem ankiety internetowej na próbie 662 osób powyżej 60 roku życia, z czego 584 respondentów kupiło dowolny produkt lub usługę przez internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Zapraszamy do pobrania: https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-pokolenie-silvers-w-e-commerce/