Słownik pojęć i terminów e-marketingowych i e-wiedzy
Słownik e-marketingowy czyli terminy i definicje najczęściej używane w marketingu online.
Above the fold – część strony internetowej przed linią zgięcia/nie wymagająca przewijania.
Afiliacja, Marketing Afiliacyjny – forma marketingu efektywnościowego w Internecie polegająca na sprzedaży produktów i usług poprzez partnerów afiliacyjnych. Partner afiliacyjny, zazwyczaj bloger lub właściciel witryny www, umieszcza materiały promocyjne sklepu u siebie w witrynie. Jeśli zostanie zarejestrowana sprzedaż wtedy partner afiliacyjny uzyskuje prowizję. Do przeprowadzenia całego procesu często wykorzystywane są programy afiliacyjne / sieci afiliacyjne takie jak: Zanox, Tradedoubler, Convertiser, Nove, Webe Partners i wiele innych.
Ad Network - Sieć reklamowa - grupa witryn lub narzędzi cyfrowych (takich jak aplikacje), w których mogą pojawiać się reklamy. Na przykład Google ma 2 sieci reklamowe: sieć wyszukiwania (reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania) oraz sieć displayowa (reklamy graficzne wyświetlane w milionach witryn, które współpracują z Google).
Ads/Adwords (Google Ads/Adwords) – ekosystem reklamowy Google umożliwiający reklamę PPC (Pay-per-click czyli w modelu płatność za kliknięcie) w wynikach wyszukiwania Google oraz w Internecie. Reklama umożliwia precyzyjne targetowanie nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także na podstawie lokalizacji, dni tygodnia oraz konkretnych godzin, urządzeń (komputer, tablet, telefon komórkowy). Wyniki reklamowe Google Ads/Adwords są usytuowane na samej górze wyników wyszukiwania i zajmują 3 lub 4 pierwsze miejsca reklamowe. Mogą się także pojawiać na dole pierwszej strony wyszukiwania oraz w formie reklam produktowych ze zdjęciem i ceną (tylko dla sklepów internetowych). Aktualnie ekosystem Google Ads/Adwords obejmuje także reklamy w Gmail, na YouTube, w aplikacjach mobilnych oraz na innych stronach internetowych.
Anchor Text - Kotwica - klikalne słowa w hiperłączu. W SEO tekst kotwicy jest sygnałem rankingowym dla Google, ponieważ zapewnia kontekst na temat strony docelowej. Na przykład, jeśli wiele witryn łączy się z jedną konkretną witryną za pomocą kotwicy „darmowe zdjęcia stockowe”, Google wykorzystuje te informacje, aby zrozumieć, że witryna docelowa prawdopodobnie zawiera darmowe zdjęcia. Teoretycznie może to pomóc witrynie ze zdjęciami stockowymi w rankingu Google słów kluczowych związanych z fotografiami.
Baner reklamowy – graficzna reklama na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Może mieć różne wymiary. Najczęściej jest umiejscowiona na górze strony, na środku strony (np. artykułu czy posta – tzw baner śródtekstowy), czy w prawej kolumnie.
Blog – regularnie aktualizowana strona z wpisami najczęściej poradnikowymi, forma content marketingu.
Brief – założenia do kampanii reklamowej. W briefie należy zawrzeć: promowaną stronę/sklep, promowaną ofertę (promocja, wyprzedaż, nowy produkt, kategoria), wyróżniki Twojej oferty (USP), timing czyli czas promocji i inne zagadnienia potrzebne do przygotowania kampanii.
Buzz Marketing – marketing na forach i grupach dyskusyjnych (Word Of Mouth marketing – marketing szeptany).
Bounce Rate - Wskaźnik odrzuceń - procent odwiedzających witrynę, którzy natychmiast ją opuszczają bez klikania lub interakcji z dowolną częścią strony. Na przykład, jeśli 100 osób odwiedzi witrynę, a 50 z nich natychmiast opuści stronę, współczynnik odrzuceń wyniesie 50%. Witryny mają na celu jak najniższy współczynnik odrzuceń, a średnio wynoszą zwykle między 40 a 60%.
CAC (ang. Customer Aquisition Cost) – Koszt pozyskania Klienta (w sklepie internetowym).
CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) specjalny język opracowany w celu stworzenia możliwości bardziej elastycznego zarządzania sposobem formatowania elementów znajdujących się w dokumentach elektronicznych i na stronach internetowych. CSS nie może istnieć samodzielnie, i jest ściśle powiązane z językiem opisu struktury dokumentów takim jak (X)HTML.
CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – system służący do samodzielnego tworzenia oraz zarządzania treścią digital. Strona www posiadająca CMS ma panel administracyjny, który umożliwia samodzielne i bezpłatne zmienianie treści bez znajomości programowania. Popularnym CMS-em jest na przykład WordPress.
Content marketing (marketing treści) – koncepcja marketingu oparta na tworzeniu i dostarczaniu klientom potrzebnych i użytecznych treści w atrakcyjnych formach (artykuły, poradniki, ebooki, video, podcasty, webinary i inne), a przez to zdobywanie ich zaufania tak bardzo potrzebnego w procesie sprzedaży.
CR (ang. Conversion Rate) – Sprawdź Współczynnik Konwersji
CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – liczba razy, kiedy użytkownik kliknął określony element (np. reklamę) w porównaniu do liczby razy, kiedy dany element został wyświetlony. CTR 5% oznacza, iż reklama została wyświetlona 100 razy i uzyskała 5 kliknięć.
CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – jest to wezwanie do wykonanie konkretnej czynności na stronie (pobierz, do koszyka, zapisz się na newsletter). Najczęściej w postaci małego buttona lub linka.
CPC (ang. Cost per click – koszt kliknięcia) – Model rozliczeń w Internecie oparty na koszcie za kliknięcie. Opłata jest pobierana za przekierowanie internauty na stronę internetową. Inna nazwa tego modelu to PPC (Pay-per-click). CPC może także dotyczyć wielkości opłaty za jedno kliknięcie w reklamę np. Średni wskaźnik CPC 1,5 zł oznacza, że średnio płacimy za kliknięcie w reklamę 1,5 zł.
CPA (ang. Cost-per-action) – Model rozliczeń w Internecie polegający na rozliczeniu za konkretną akcję wykonaną przez użytkownika (sprzedaż, rejestracja bądź inna konwersja).
CPM (ang. Cost-per-mile) – Model rozliczeń w Internecie, wg którego pobierana jest opłata za każde 1000 wyświetleń reklamy. Kupując reklamy w CPM płacimy za każde jej wyświetlenie, natomiast drugorzędne znaczenie ma kliknięcie w nią czy sprzedaż z reklamy. Format ten zdecydowanie bardziej nadaje się do budowania marki niż do kampanii sprzedażowych.
CPL (ang. Cost-per-lead) – model rozliczeń w Internecie oparty na opłacie za pozyskanie kontaktu (lead’u) do potencjalnego Klienta. Najczęściej jest to pozyskanie adresu email bądź numeru telefonu.
CPO (ang. Cost-per-order) – model rozliczeń w Internecie oparty na opłacie za zamówienie.
CPS (ang. Cost-per-sale) – model rozliczeń w Internecie oparty na opłacie za sprzedaż.
Display – reklama displayowa w postaci graficznego banera reklamowego bądź filmu.
Desktop – w systemach reklamowych (np. Google Ads/Adwords czy Facebook) komputer stacjonarny bądź laptop.
DSA (ang. Dynamic Search Ads) – reklama dynamiczna w Google Ads/Adwords tworzona bez użycia słów kluczowych. Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce działają w oparciu o treści zamieszczone na stronie internetowej. Google automatycznie analizuje słowa kluczowe umieszczone w Twojej witrynie i wyświetla reklamę po wpisaniu trafnych zapytań odpowiadających zawartości Twojej witryny.
Duplicate Content - Skopiowane treści - odnosi się do przypadków, w których fragmenty tekstu znajdują się w co najmniej dwóch różnych źródłach w sieci. Gdy ta sama treść zostaje umieszczona w wielu witrynach, może to powodować problemy z rankingiem jednej lub wszystkich witryn, ponieważ Google nie chce pokazywać wielu witryn w wynikach wyszukiwania, które zawierają dokładnie te same informacje. Ogólnie witryna, która zaindeksowała treść jako pierwsza, jest uważana za treść oryginalną i nie podlega karze.
Ecommerce – handel elektroniczny, sprzedaż przez Internet.
Flat fee – forma rozliczenia reklamy w Internecie polegająca na opłacie za konkretny czas wyświetlania reklamy (np. za jeden dzień albo za tydzień).
GDN (ang. Google Display Network – Sieć reklamowa Google) – Największa sieć reklamowa w Polsce umożliwiająca reklamę behawioralną. Za pomocą witryn partnerskich Google możesz kierować interaktywne reklamy graficzne, tekstowe lub wideo na tysiące stron o różnorodnej tematyce w określonych kontekstach (np. „outdoor lifestyle”), określonym odbiorcom (np. „Młode mamy” lub „osoby poszukujące nowego sedana”), w określonych lokalizacjach i nie tylko.
Wśród witryn partnerskich Google znajdziemy zarówno gigantów Internetu takich jak Wp.pl, Onet.pl czy Gazeta.pl, a także mniejsze, tematyczne serwisy, blogi, fora i serwisy informacyjne.
Google Moja Firma (Google for Business) – usługa Google dla firm za pomocą której możesz umieścić informacje o swojej firmie na mapach Google oraz w wyszukiwarce Google.
Google Merchant Centre (Centrum Sprzedawców Google) – Usługa dla sklepów internetowych – Dodając sklep do Centrum Sprzedawców Google możesz sprzedawać towary poprzez reklamy produktowe (PLA) wykorzystując do tego narzędzie Google Ads/Adwords.
Google Mobile Speed Update - w lipcu 2018 r. Google ogłosiło, że prędkość strony będzie stanowić czynnik rankingowy dla urządzeń mobilnych. Ta aktualizacja ma dotyczyć tylko najwolniejszych witryn mobilnych.
Hashtag - fraza rozpoczynająca się od symbolu „#” używana w mediach społecznościowych jako sposób oznaczania treści dla użytkowników. Dodanie hashtagów do postu pozwala użytkownikom znaleźć ten post podczas wyszukiwania tego tematu. Można to wykorzystać do znalezienia użytkowników szukających szerokich tematów w mediach społecznościowych, a także niszowych, szczegółowych tematów.
Heatmap - graficzna reprezentacja interakcji użytkowników z witryną. Heatmapping służy do śledzenia miejsca, w którym użytkownicy klikają stronę, sposobu przewijania i najechania kursorem myszy. Heatmap służy do gromadzenia danych o zachowaniach użytkowników, aby pomóc w optymalizacji strony internetowej.
HTML – hipertekstowy język znaczników (ang. Hypertext Markup Language). Język wykorzystywany przez deweloperów do tworzenia witryn internetowych.
Inbound Marketing – tzw. Marketing przychodzący – ten rodzaj marketingu odnosi się do działań i strategii wykorzystywanych w celu przyciągnięcia potencjalnych użytkowników lub klientów do strony internetowej. „Inbound” to najnowszy eufemizm tego, co tradycyjnie nazywane jest „SEO”. Marketing przychodzący ma kluczowe znaczenie dla efektywnej obecności w Internecie, ponieważ jest wykorzystywany jako sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów poprzez edukację i budowanie zaufania do twoich usług, produktu i / lub marki. (Zobacz także: organiczny).
Konwersja – pożądane działanie użytkownika na Twojej stronie internetowej, które możemy zmierzyć (np. w Google Ads/Adwords czy Google Analytics). Dzięki określeniu konwersji możesz sprawdzić ile osób kupiło Twój produkt, ile osób wypełniło ankietę, pobrało e-booka czy zapisało się na newsletter. Konwersje odzwierciedlają Twoje cele, czyli to, co chcesz, aby użytkownicy zrobili na stronie.
KPI – (ang. Key Performance Indicator ) to kluczowe czynniki sukcesu strony/sklepu bądź kampanii marketingowej. Przykładowe KPI to:
- Koszt pozyskania użytkownika na stronie / w sklepie
- Koszt wykonania mikro-konwersji przez użytkownika (np. pobrania materiałów dodatkowych)
- Koszt pozyskania klienta
- Współczynnik konwersji
Landing page – jednozakładowa strona internetowa zbudowana w celu wykonania przez użytkownika 1 akcji / konwersji (np. zapisanie się na newsletter, pobranie ebooka, zapis na webinar). W digital marketingu to strona internetowa, stworzona specjalnie na potrzeby kampanii marketingowej lub reklamowej. To tam odwiedzający „ląduje” po kliknięciu linku w wiadomości e-mail lub reklamy z Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, itd. W przeciwieństwie do stron internetowych, które zazwyczaj mają wiele celów, landing page jest zaprojektowana z jednym celem lub tzw. wezwaniem do działania (w skrócie CTA).
Linkowanie (ang. Link building) – to proces zbierania linków/odnośników z sieci prowadzących do Twojej strony www. Hiperłącze (zwykle nazywane po prostu linkiem) to sposób na nawigację między stronami w Internecie. Czym więcej takich odnośników zbierzesz, tym Twoja strona będzie bardziej wiarygodna w oczach Google. Pamiętaj jednak agresywne linkowanie, czyli sztuczne dodawanie odnośników jest przez Google postrzegane jako manipulacja wynikami wyszukiwania i jest niezgodne z regulaminem wyszukiwarki.
LTV (ang. Lifetime value) – filozofia podejścia marketingowego koncentrująca się na budowaniu relacji z klientem w celu jego monetyzacji w długim okresie czasu. LTV ma na celu budowanie długotrwałych relacji z konsumentem i podnoszenie wartości klienta w czasie.
Metadata - Fragmenty HTML dodane do kodu strony internetowej, które dodają informacje kontekstowe dla robotów indeksujących i wyszukiwarek. Wyszukiwarki używają metadanych, aby pomóc zdecydować, jakie informacje ze strony mają być wyświetlane w ich wynikach. Przykładowe meta tagi obejmują datę opublikowania strony, tytuł strony, autora i opisy obrazów.
Meta Description - Jeden z meta tagów, który podaje opis strony w 160 znakach. Meta opis jest ważnym aspektem strony internetowej, ponieważ jest tym, co pojawia się w wyszukiwaniach Google oraz innych wynikach wyszukiwania.
Meta Keywords - Określony meta tag wyświetlający adresy określonych słów kluczowych na stronie. Po nadużyciu słów kluczowych w niektórych witrynach, wymienione słowa kluczowe nie mają już zastosowania do sposobu kategoryzowania strony przez Google i inne wyszukiwarki.
Mobile – telefon komórkowy (w statystykach Google Analytics i Google Ads/Adwords).
Narzędzia dla Webmasterów Google (ang. Google Webmaster Tools, Google Search Console) – usługa firmy Google, która pozwala webmasterom sprawdzać status indeksowania i optymalizować widoczność swoich stron internetowych.
NOA – Najbardziej oczekiwana akcja – to czynność, którą użytkownik powinien zrobić po wejściu na Twoją stronę internetową. Może to być wykonanie telefonu (umieść go wtedy w jak najłatwiejszym do znalezienia miejscu), wypełnienie formularza, zapisanie się na email. NOA może być utożsamiana z konwersją (zobacz “Konwersja”)
Optymalizacja Konwersji (ang. Conversion Rate Optimization) – proces zwiększenia wskaźnika konwersji na stronie czy w sklepie internetowym. Polega na tym, aby jak najwięcej osób odwiedzających stronę wykonało konwersję (np. sprzedaż). Proces zwiększenia odsetka użytkowników, którzy podejmują pożądane działania na stronie internetowej (realizują konwersje).
Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne) – wyniki wyszukiwania niebędące reklamą ustalane na podstawie algorytmu Google.
Performance marketing – formy marketingu internetowego nastawione na konkretny efekt. Efektem może być kliknięcie (CPC – Cost per click), wypełniony formularz (CPL – Cost per lead) czy sprzedaż (Cost per order / Cost per sale).
Pozycjonowanie (ang. Positioning) – jest to system zabiegów marketingowych, mających na celu uzyskanie popularności strony www w Internecie. Składa się z optymalizacji SEO i linkowania.
PLA (ang. Product Listing Ads) – reklama produktowa w Google Ads/Adwords zarezerwowana tylko dla sklepów internetowych; zawiera zdjęcie i cenę produktu, nazwę sklepu i opcjonalnie inne informacje. Ta forma reklamy nie wymaga wprowadzania dodatkowych słów kluczowych czy tekstów reklamowych – wystarczy dodać produkty z odpowiednimi opisami do Google Marchant Centre (Centrum Sprzedawców Google). Co istotne, reklamy PLA pojawiają się niezależnie od reklam tekstowych, dzięki czemu można promować swoje produkty synergicznie: poprzez linki sponsorowane oraz reklamy PLA.
PPC (ang. Pay Per Click) – Forma płatności za reklamy polegająca na rozliczeniu się za kliknięcie (nie płacimy za wyświetlenie reklamy, ale za to, że ktoś w nią kliknie i przeniesie się na naszą stronę www). Najbardziej znanymi formami reklam PPC są reklamy w Google Ads/Adwords czy reklamy na Facebooku.
Przeglądarka (ang. Browser) – program używany do przeglądania stron internetowych. Najpopularniejsze przeglądarki w Polsce to Chrome, Firefox, Internet Explorer czy Safari (przeglądarka dla urządzeń Mac).
Remarketing (Retargeting) – taktyka marketingowa polegająca na komunikacji z użytkownikami, którzy byli już na naszej stronie lub w sklepie. Gdy użytkownik odwiedza witrynę, część danych zwana „ciasteczkiem” przechowuje się w przeglądarce użytkownika. Gdy użytkownik odwiedza inne witryny, ciasteczka (ang. cookies) umożliwiają wyświetlanie reklam remarketingowych.
Wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy znają już markę często jest skuteczniejsze, a powracający internauci zazwyczaj chętniej dokonują konwersji (jest to związane także z wydłużeniem procesu decyzyjnego).
ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) oznacza stosunek zysków netto do kosztów. Jedną z metod wyznaczania ROI jest równanie (przychody – koszty sprzedanych towarów i usług) / koszty sprzedanych towarów i usług. Przyjmijmy, że masz w ofercie produkt, którego wytworzenie kosztuje 100 PLN, a sprzedajesz go za 200 PLN. Reklamujesz go w Google Ads/Adwords i udało Ci się sprzedać 6 sztuk. Przychód wynosi więc 1200 PLN, a koszty reklamy w Google Ads/Adwords 200 PLN. Twój ROI wynosi (1200 PLN – (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN), czyli 50%.
RODO – Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych wchodzące w życie 18 maja 2018 roku. Celem regulacji jest zapewnienie swobodnego przepływu danych osobowych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej, ale także wprowadzenie zasad, zgodnie z którymi przetwarzanie danych osobowych będzie ujednolicone na terenie całej UE.
ROPO (ang. research online, purchase offline) – zjawisko polegające na wyszukiwaniu i sprawdzaniu towarów i produktów w Internecie, po to, aby dokonać zakupu w sklepie tradycyjnym. Aktualnie równie silnie jest zjawisko odwróconego ROPO (research offline, purchase online) polegające na porównywaniu produktów w sklepie tradycyjnym, a następnie kupowanie w Internecie.
Responsive Web Design - filozofia tworzenia witryny internetowej, która umożliwia prawidłowe wyświetlanie wszystkich treści bez względu na rozmiar ekranu i urządzenie. Twoja witryna będzie „reagować” na rozmiar ekranu każdego użytkownika, zmniejszając się i reorganizując na mniejszych ekranach oraz zwiększać się, aby wypełnić odpowiednio duży ekran.
Search Console (Google Search Console) – dawne narzędzia dla Webmasterów, bezpłatne narzędzie służące do analizowania strony www pod kątem zgodności z wymaganiami wyszukiwarki. Niezbędne do prowadzenia skutecznego SEO.
SEM (Search Engine Marketing) to forma marketingu internetowego polegającą na promocji witryn internetowych poprzez zwiększenie ich widoczności w wyszukiwarkach, głównie poprzez płatne reklamy. obejmuje zarówno SEO, pozycjonowanie jak i reklamę Google Ads/Adwords.
SEO (Search Engine Optimisation) – Optymalizacja strony www bądź sklepu pod wyszukiwarki – działania mające na celu pozyskanie jak największej ilości odwiedzających Twoją stronę z organicznych wyników Google. Wyniki organiczne to wszystkie bezpłatne wyniki wyszukiwania, które Google wyświetla na podstawie swojego algorytmu. SEO koncentruje się na działaniach, prowadzących do ulepszania/optymalizacji strony czy sklepu internetowego. SEO obejmuje takie działania jak dostosowywanie tekstów, tagów i nagłówków pod wybrane słowa kluczowe, zmniejszanie czasu wczytywania strony czy też dostosowanie jej pod urządzenia mobilne.
SEO Copywriting – specjalizowana forma pisania i optymalizacja tekstów na stronę internetową, blog lub sklep internetowy w celu jak najlepszej ekspozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Obecnie ma kluczowe znaczenie w kompleksowym SEO.
SERP – (Search Engine Result Page) – to strona wyników wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisanie w wyszukiwarce zapytania. Pierwsza strona SERP to pierwsza strona w Google. Wyniki dzielą się na dwa typy: płatne (reklamy Google Ads/Adwords) i darmowe (tzw. organiczne lub naturalne).
Social media (Media społecznościowe) – społeczność użytkowników, którzy tworzą i udostępniają treści (Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn).
SSL (ang. Secure Sockets Layer) – Certyfikat bezpieczeństwa strony – protokół zapewniający poufność i integralność transmisji danych w Internecie . Dzięki SSL wszystkie informacje są przesyłane w zaszyfrowanej postaci tak, że podczas transmisji nie mogą być odczytane przez niepożądane osoby.
Strona docelowa – strona w witrynie, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu w reklamę – nie musi to być strona główna witryny. Strona docelowa powinna być dopasowana do komunikatu reklamowego, jaki chcemy przekazać.
Targetowanie – możliwość dokładnego określania grupy docelowej i kierowania do niej precyzyjnego komunikatu reklamowego. Wyróżniamy między innymi targetowanie geograficzne, demograficzne, po zainteresowaniach (psychograficzne), po urządzeniu (laptop, tablet, telefon komórkowy), czy kontekstowe (po słowach kluczowych).
URL (ang. Uniform Resource Locator) – niepowtarzalny adres strony internetowej lub cyfrowej treści w Internecie, np. www.makro.pl.
Unique Visitors - Metryka używana w analityce internetowej, aby pokazać, ile różnych osób przegląda witrynę w danym okresie. Unikalni użytkownicy są śledzeni według ich adresów IP. Jeśli użytkownik odwiedza tę samą witrynę wiele razy, zostanie on policzony tylko raz w unikalnych danych o odwiedzających.
USP (ang. Unique Selling Proposition) – unikatowa propozycja sprzedaży; wartość lub cecha wyróżniająca dany produkt na tle konkurencji.
UX (ang. User experience) - doświadczenie użytkownika – całość wrażeń i subiektywne doświadczenie użytkownika jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi, określenie najczęściej używane jest w odniesieniu do programów, aplikacji i serwisów i sklepów internetowych.
Visitors - dane w Google Analytics, które określają liczbę użytkowników witryny w określonym przedziale czasu. Użytkownicy dzielą się na „nowych użytkowników”, którzy przeglądają stronę po raz pierwszy w wyznaczonym okresie czasu, lub „powracających użytkowników”, którzy przeglądali już przynajmniej raz w danym przedziale czasowym.
Web 2.0 - Drugi ważny etap rozwoju sieci WWW (World Wide Web), polegający na przejściu ze statycznych stron internetowych na treści dynamiczne, a także media społecznościowe i treści tworzone przez użytkowników.
White Hat SEO – Techniki SEO zgodne z zaleceniami Google. W odróżnieniu od “Black Hat SEO” polega na stosowaniu bezpiecznych metod zgodnych z regulaminem wyszukiwarki.
Współczynnik konwersji (inaczej wskaźnik konwersji, ang. CR – Conversion Rate) – parametr określający ile osób ze wszystkich, którzy przenieśli się na stronę internetową zrealizowało konwersję. Mówi o ogólnej skuteczności sklepu internetowego bądź danego kanału marketingowego. Jeśli wskaźnik konwersji wynosi 2% to znaczy, że na 100 odwiedzających 2 osoby dokonały zakupu.
Wyszukiwarka (ang. Search engine) – strona internetowa posiadająca algorytm porządkujący wszystkie strony w Internecie. Dzięki niej za pomocą słów kluczowych możemy wyszukać potrzebne nam informacje i zasoby w Internecie. W Polsce najpopularniejsza wyszukiwarką (98% udziału w wyszukiwaniach) jest Google. Inne znane wyszukiwarki do Bing czy Yahoo.
Zasięg (np. reklamy) – liczba osób do których dotrze reklama (osoby, które ją zobaczą). Zasięg portalu czy strony internetowej to liczba użytkowników portalu/strony w wybranym okresie (najczęściej miesiąc).