Agencja SEM – na co zwrócić uwagę i jak rozumieć SEM
Na pewno świetnie znasz powtarzane do znudzenia hasło, że jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz. W biznesie nadal jest ono aktualne. Dlatego warto sobie zadać ważne pytanie: jak zaistnieć w wyszukiwarkach? Pomocą może służyć agencja SEM. Zobacz, czym jest i jak wybrać partnera z tego obszaru.
SEM: co to jest?
SEM (Search Engine Marketing) to pojęcie, które na język polski można przetłumaczyć jako marketing w wyszukiwarkach. Chodzi o wszelkie działania, które są podejmowane, aby Twoja firma była lepiej widoczna w Google.
Agencja SEO/SEM – czy jest jakaś różnica?
Z widocznością w Google kojarzy się przede wszystkim SEO. Czy jest ono tym samym co SEM? Nie do końca. Pozycjonowanie jest tylko jednym z elementów marketingu w wyszukiwarkach. Drugim jest reklama Ads. Chodzi o wszystkie płatne formy promocji – takie jak np. linki sponsorowane czy reklamy PLA (Google Shopping) i wiele więcej.
SEO i reklamy ADS, które wchodzą w skład SEM, to dwie strony tego samego medalu. Na oba te rozwiązania powinno być miejsce w strategii marketingowej firmy. Pozycjonowanie daje długofalowe efekty, ale na ich pojawienie trzeba poczekać, nawet ok. 6-8 miesięcy. Płatna promocja natomiast przynosi wyniki „na już”, jednak utrzymują się jedynie, gdy kampania jest włączona.
Oznacza to, że agencja SEM może Cię wesprzeć w szerszym zakresie. Zadba nie tylko o to, aby Twoja oferta pojawiała się w tzw. organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, ale również w komunikatach płatnych.
Każde działanie SEO można zaliczyć do obszaru SEM, ale nie istnieje odwrotna zależność.
Wybór agencji SEM: jak to zrobić?
Jak widzisz, jeżeli zależy Ci na kompleksowym wsparciu rozwoju biznesu, istotnym partnerem może być właśnie agencja SEM. Zanim jednak podejmiesz decyzję o współpracy, dokładnie sprawdź firmę, której powierzysz swój marketing internetowy. Oto, na co warto zwrócić uwagę.
Chęć zagłębienia się agencji SEM w Twój biznes
Aby zaplanować i zrealizować skuteczną kampanię Ads czy przeprowadzić pozycjonowanie, nie wystarczy znajomość „technicznych realiów” tego procesu. To teoria, którą trzeba połączyć z praktyką, a dokładniej – ze specyfiką Twojego biznesu. Dlatego dobra agencja SEO/SEM będzie chciała rozpocząć współpracę od pogłębionego zapoznania się z tym, jak działasz. Samo wypełnienie briefu może nie wystarczyć. Przygotuj się na więcej niż jedno spotkanie, podczas którego specjaliści będą chcieli poznać i zrozumieć charakter tego, co oferujesz, Twoje USP czy grupy docelowe.
Dlatego warto poszukać ekspertów, którzy będą zainteresowani tym, aby praca nad strategią marketingową zaczęła się właśnie od takiego spotkania (lub serii spotkań).
Nastawienie na sprzedaż
Działania SEM nie są prowadzone „sobie a muzom”, ale w bardzo konkretnym celu: mają doprowadzić potencjalnych klientów na Twoją stronę, a później zmotywować ich do konwersji. Może nią być choćby wysłanie zapytania ofertowego czy złożenie zamówienia. Dlatego dobra agencja SEM to taka, która skupia się na tym aspekcie współpracy, a nie na przygotowywaniu zawiłych raportów informujących o „wzroście widoczności”.
Kompleksowe wsparcie
Marketing w wyszukiwarkach internetowych powinien być prowadzony w ramach jednej, spójnej strategii. Dlatego dobrze jest nawiązać kontakt z ekspertami, którzy mogą „podziałać” na kilku polach jednocześnie – począwszy od zaprojektowania na nowo/modyfikacji strony firmowej, przez stworzenie merytorycznego contentu, np. bloga, aż po kampanie Google Ads.
Rozeznanie w Twojej branży
Dobrze sprawdzić przed rozpoczęciem współpracy również to, czy agencja SEO/SEM ma doświadczenie w dziedzinie, w której operuje Twoja firma. Dlaczego? Ponieważ specyfika działań marketingowych na rynku FMCG, lifestyle’u czy w branżach technicznych jest zupełnie inna. Warto zatem wybrać takiego partnera, który może się pochwalić sukcesami w Twojej branży.
Liczba zatrudnianych specjalistów
Jeśli szukasz agencji SEO/SEM, zwróć uwagę na liczbę zatrudnionych osób. Jeżeli za wszystkie prace, od stworzenia strony, przez pozycjonowanie, content marketing aż po Google Ads, ma odpowiadać jedna osoba… miej świadomość, że to może nie wystarczyć. Nawet najbardziej sprawny „człowiek-orkiestra” ma ograniczone możliwości czasowe i „wydolnościowe”. Dlatego lepszym pomysłem jest podpisanie umowy z firmą, która powierza realizację Twojego projektu grupie ekspertów.
Odpowiednio wybrana agencja SEO/SEM pomoże Ci szybko spotęgować sprzedaż. Podejmij rozsądną decyzję, a efekty przyjdą w krótkim czasie!