fbpx
biuro@kobietyebiznesu.pl

Posłuchaj swoich konsumentów!

Posłuchaj swoich konsumentów!

Badania i analiza konsumencka to ważny element procesu wdrażania nowego sklepu internetowego.

Tak samo jak każda firma tworząca markę w offline, również e-commerce korzysta z podobnych narzędzi przy tworzeniu strategii swojej marki lub rozwoju biznesu. Logo, nazwa sklepu internetowego, to pierwsze i najbardziej zapamiętywane elementy identyfikacyjne marki w online.

Zanim stworzysz markę, portfolio produktów, wybierzesz kanał komunikacyjny warto sprawdzić swoje wstępne pomysły z potencjalnymi klientami. To e-konsument będzie naszym odbiorcą, warto poznać jego opinie. Zleć profesjonalne badania konsumenckie Agencji Badawczej, a jeśli potrafisz zająć się tym dobrze, możesz spróbować przeprowadzić ankietę online samodzielnie.

Badania konsumenckie

Nie myl wyżej wymienionych badań z testami A/B sklepu internetowego. W przypadku sklepów internetowych przeprowadza się testy A/B w celu określenia, która z porównywanych wersji sklepu internetowego daje wyższą konwersję, czyli większą ilość złożonych zamówień.

Celem badań konsumenckich, o których mowa w tym artykule, jest poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych lub obecnych klientów, a także ich podejścia do obecności naszej marki w Internecie.

Grupa docelowa i dopasowany scenariusz rozmowy

Określ grupę docelową klientów, do których będzie adresowany produkt lub usługa w Twoim e-biznesie. Możesz wziąć pod uwagę różne charakterystyki: wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, wysokość zarobków, status społeczny, określone zawody. Wszystko zależy od propozycji Twojego e-commerce.

Przygotuj pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedzi. To one pomogą Ci we wdrożeniu odpowiednich działań budujących rozpoznawalność i lojalność wobec Twojej marki ecommerce. Jakość otrzymanych danych w dużej mierze zależy od dobrze przygotowanego narzędzia do badania.

Badania konsumentów to skarbnica wiedzy, dlatego tak ważne jest, aby skupić się na dobrym zrozumieniu konsumenta, otaczającej go rzeczywistości i wydobyciu wartościowych insightów.

W badaniach konsumenckich możesz wykorzystać zarówno metody jakościowe, jak i ilościowe. Stosując odpowiednie metody badań dowiesz się co klienci myślą o Twoich produktach, o marce, o optymalnych sposobach komunikacji.

Czego możesz dowiedzieć podczas wywiadów z klientami?

Co możesz sprawdzić lub czego dowiedzieć się podczas badania konsumentów:

  • zapytać o nazwę i projekt logotypu sklepu internetowego
  • zaprezentować produkty, jakie chcesz sprzedawać w Internecie i uzyskać na ich temat opinię
  • dowiedzieć się w jakiej formie klienci chcieliby otrzymywać informacje o promocjach
  • poznac skojarzenia, określenia pasujące do twojej marki w ecommerce
  • dowiedzieć sie jakiego typu mechanizmy sprzedażowe najbardziej odpowiadają tej grupie konsumentów.

Część z prezentowanych pytań możesz zadać w ankiecie internetowej większej liczbie osób, ale tylko podczas wywiadów osobistych jesteś w stanie usłyszeć tzw. Insighty.

Insight – magiczne słowo a jak wiele może zdziałać

Insight to nagłe spostrzeżenie, błyskotliwa myśl, cenna opinia lub uwaga, która pojawia się nagle podczas rozmowy i często dotyczy ważnych koncepcji. Taki konsumencki insight może mieć wpływ na całą Twoją dotychczasową strategię biznesu.Wsłuchuj się w wypowiedzi konsumentów. Notuj , zapisuj zdania lub słowa.

Pamiętaj. Konsument jest kluczowym aspektem mocno wpływającym na to, jaką politykę rozwoju przybiera sklep internetowy i jego marka. Skupiając się na poznaniu i zrozumieniu konsumenta można w łatwy sposób ocenić w jakiej sytuacji rynkowej znajduje się obecnie oraz czy koncepcja sklepu internetowego z zaproponowanymi produktami i usługami ma szansę na odniesienie sukcesu rynkowego.

Przykłady badań konsumenckich.

  • Poznanie i zrozumienie zwyczajów zakupowych i zachowań konsumentów
  • Odkrycie wartościowych insightów, niezaspokojonych potrzeb
  • Weryfikacja motywów zakupu i procesów decyzyjnych
  • Poznanie oczekiwań konsumentów wobec produktów i usług
  • Analiza i ocena poziomu znajomości oferty firmy
  • Test i ocena poziomu lojalności konsumenta wobec marki
  • Ocena materiałów do komunikacji marki: nazwa, logo, kampania reklamowa
  • Ocena atrakcyjności projektu e-commerce
  • Badania użyteczności (User Experience) – tworzenie, testowanie, projektowanie, portali, aplikacji, stron www, produktów
  • Design Thinking – projektowanie produktów i usług

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy