Posłuchaj swoich konsumentów!

Badania i analiza konsumencka to ważny element procesu wdrażania nowego sklepu internetowego.
Tak samo jak każda firma tworząca markę w offline, również e-commerce korzysta z podobnych narzędzi przy tworzeniu strategii swojej marki lub rozwoju biznesu. Logo, nazwa sklepu internetowego, to pierwsze i najbardziej zapamiętywane elementy identyfikacyjne marki w online.
Zanim stworzysz markę, portfolio produktów, wybierzesz kanał komunikacyjny warto sprawdzić swoje wstępne pomysły z potencjalnymi klientami. To e-konsument będzie naszym odbiorcą, warto poznać jego opinie. Zleć profesjonalne badania konsumenckie Agencji Badawczej, a jeśli potrafisz zająć się tym dobrze, możesz spróbować przeprowadzić ankietę online samodzielnie.
Badania konsumenckie
Nie myl wyżej wymienionych badań z testami A/B sklepu internetowego. W przypadku sklepów internetowych przeprowadza się testy A/B w celu określenia, która z porównywanych wersji sklepu internetowego daje wyższą konwersję, czyli większą ilość złożonych zamówień.
Celem badań konsumenckich, o których mowa w tym artykule, jest poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych lub obecnych klientów, a także ich podejścia do obecności naszej marki w Internecie.
Grupa docelowa i dopasowany scenariusz rozmowy
Określ grupę docelową klientów, do których będzie adresowany produkt lub usługa w Twoim e-biznesie. Możesz wziąć pod uwagę różne charakterystyki: wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, wysokość zarobków, status społeczny, określone zawody. Wszystko zależy od propozycji Twojego e-commerce.
Przygotuj pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedzi. To one pomogą Ci we wdrożeniu odpowiednich działań budujących rozpoznawalność i lojalność wobec Twojej marki ecommerce. Jakość otrzymanych danych w dużej mierze zależy od dobrze przygotowanego narzędzia do badania.
Badania konsumentów to skarbnica wiedzy, dlatego tak ważne jest, aby skupić się na dobrym zrozumieniu konsumenta, otaczającej go rzeczywistości i wydobyciu wartościowych insightów.
W badaniach konsumenckich możesz wykorzystać zarówno metody jakościowe, jak i ilościowe. Stosując odpowiednie metody badań dowiesz się co klienci myślą o Twoich produktach, o marce, o optymalnych sposobach komunikacji.
Czego możesz dowiedzieć podczas wywiadów z klientami?
Co możesz sprawdzić lub czego dowiedzieć się podczas badania konsumentów:
- zapytać o nazwę i projekt logotypu sklepu internetowego
- zaprezentować produkty, jakie chcesz sprzedawać w Internecie i uzyskać na ich temat opinię
- dowiedzieć się w jakiej formie klienci chcieliby otrzymywać informacje o promocjach
- poznac skojarzenia, określenia pasujące do twojej marki w ecommerce
- dowiedzieć sie jakiego typu mechanizmy sprzedażowe najbardziej odpowiadają tej grupie konsumentów.
Część z prezentowanych pytań możesz zadać w ankiecie internetowej większej liczbie osób, ale tylko podczas wywiadów osobistych jesteś w stanie usłyszeć tzw. Insighty.
Insight – magiczne słowo a jak wiele może zdziałać
Insight to nagłe spostrzeżenie, błyskotliwa myśl, cenna opinia lub uwaga, która pojawia się nagle podczas rozmowy i często dotyczy ważnych koncepcji. Taki konsumencki insight może mieć wpływ na całą Twoją dotychczasową strategię biznesu.Wsłuchuj się w wypowiedzi konsumentów. Notuj , zapisuj zdania lub słowa.
Pamiętaj. Konsument jest kluczowym aspektem mocno wpływającym na to, jaką politykę rozwoju przybiera sklep internetowy i jego marka. Skupiając się na poznaniu i zrozumieniu konsumenta można w łatwy sposób ocenić w jakiej sytuacji rynkowej znajduje się obecnie oraz czy koncepcja sklepu internetowego z zaproponowanymi produktami i usługami ma szansę na odniesienie sukcesu rynkowego.
Przykłady badań konsumenckich.
- Poznanie i zrozumienie zwyczajów zakupowych i zachowań konsumentów
- Odkrycie wartościowych insightów, niezaspokojonych potrzeb
- Weryfikacja motywów zakupu i procesów decyzyjnych
- Poznanie oczekiwań konsumentów wobec produktów i usług
- Analiza i ocena poziomu znajomości oferty firmy
- Test i ocena poziomu lojalności konsumenta wobec marki
- Ocena materiałów do komunikacji marki: nazwa, logo, kampania reklamowa
- Ocena atrakcyjności projektu e-commerce
- Badania użyteczności (User Experience) – tworzenie, testowanie, projektowanie, portali, aplikacji, stron www, produktów
- Design Thinking – projektowanie produktów i usług