Dla 85% uczestników wydarzeń liczy się punktualność [Raport ClickMeeting]
Rozwój technologii sprawia, że niemal z każdym dniem zmieniają się platformy do wydarzeń online. Równocześnie zmienia się także zachowanie ich uczestników. Zwłaszcza w początkowym okresie pandemii zdarzało się, że pozostawiało wiele do życzenia. Jak jest obecnie? Wyczerpującej odpowiedzi na to pytanie udzielili po raz kolejny eksperci ClickMeeting.
Coraz rzadziej to kwestie techniczne wpływają na odbiór webinarów i spotkań online, w których bierzemy udział. Dzięki nowoczesnym narzędziom udaje się zapewnić nie tylko wyższą stabilność, ale również interaktywność, która wspiera współpracę. Na doświadczenia wpływa przede wszystkim zachowanie innych osób. ClickMeeting – polska platforma do webinarów i spotkań online – przyjrzał się temu zagadnieniu po roku przerwy, co pozwala na wyciągnięcie wniosków dotyczących ewolucji etykiety wydarzeń online.
Co zmieniło się w ciągu roku?
Pierwsze pytanie zadane w ankiecie daje sporo powodów do zadowolenia. 53% uczestników ankiety doszło do wniosku, że zachowanie podczas wydarzeń online uległo poprawie. Jedynie 18% stwierdziło, że nie dostrzega żadnej zmiany, a 29% nie zwraca na to uwagi.
Sposób, w jaki podchodzimy do wydarzeń online, ulega zmianie. Bez wątpienia wynika to w znacznej mierze z tego, że zdążyliśmy się już nauczyć korzystania z narzędzi, a praca i nauka zdalne mają przed nami coraz mniej tajemnic.
Jednocześnie wciąż nie zawsze wiemy, jak zachować się w określonych sytuacjach. Wiele osób oczekuje wprowadzenia jednolitych norm etykiety spotkań online: taką odpowiedź w tegorocznej edycji wskazało 49% respondentów – przed rokiem ten wskaźnik był wyższy o 4 punkty procentowe.
Zasady etykiety wprowadzane przez firmy
Jednolity katalog zachowania w trakcie wydarzeń online nie istnieje. Bardzo trudno byłoby go wprowadzić, uwzględniając przy tym olbrzymią różnorodność branż, firm i ich unikalnych potrzeb oraz standardów. Z drugiej strony coraz większą popularnością cieszy się wprowadzanie reguł w ramach konkretnej organizacji, a nawet działów czy zespołów. Dzięki temu łatwiej o optymalną współpracę oraz rozwianie wątpliwości, z którymi wciąż boryka się wielu użytkowników. Jak się okazuje, 30% organizacji zdecydowało się na wprowadzenie takich reguł.
Regulacje najczęściej dotyczą sposobu zgłaszania chęci zabierania głosu – tę odpowiedź wskazało 17,4% spośród wszystkich respondentów. Na drugim miejscu znalazł się zakaz korzystania z telefonu i innych urządzeń w trakcie trwania spotkań (15,6%). W 13% przypadków organizacje odniosły się natomiast do formy powitania i pożegnania. 12,4% respondentów przyznało, że firmy, w których pracują, ustaliły dress code podczas wydarzeń online.
Jeżeli poszukujesz sprawdzonych sposobów na rozwiązanie najczęściej pojawiających się problemów z etykietą wydarzeń online, sprawdź bezpłatny poradnik ClickMeeting Savoir-vivre w czasie spotkań online i webinarów.
Przygotuj się do swoich wydarzeń
Udział w spotkaniu, podczas którego prezenter nie jest przygotowany pod względem merytorycznym i technicznym, potrafi być wyjątkowo uciążliwy. W tym roku 31% respondentów stwierdziło, że rozprasza ich sytuacja, w której prezenter nie ma przygotowanych dokumentów, które chce pokazać. W poprzednim roku taką odpowiedź zaznaczyło 46% osób.
Jak wygląda ta kwestia w przypadku uczestników wydarzeń? 70% respondentów stwierdziło, że dba o to, aby notatki i pliki potrzebne w trakcie spotkania były gotowe na spotkanie. Kolejne 22% robi to czasami, a jedynie 8% respondentów zadeklarowało, że w ogóle nie zwraca uwagi na tę kwestię.
Eksperci zapytali również o to, czy brak odpowiedniego przygotowania wpłynął bezpośrednio na doświadczenia innych osób. Jak się okazuje, 79% z nich nigdy nie zakłóciło wydarzenia w związku z brakiem odpowiedniego przygotowania (np. szukając nagle potrzebnych plików). 21% respondentów musiało natomiast zmierzyć się z takim problemem.
Najbardziej rozpraszające kwestie
Eksperci ClickMeeting poprosili respondentów o wskazanie trzech najbardziej rozpraszających czynników, które wpływają na ich doświadczenia w trakcie spotkań online.
Najwięcej uczestników badania (63%) stwierdziło, że przeszkadzają im szepty i inne hałasy, które słychać w trakcie wydarzenia.
W wielu przypadkach okazuje się, że istnieje bardzo prosty sposób na uniknięcie problemów: przede wszystkim należy wybrać spokojne miejsce. Warto również wyłączać mikrofon wtedy, kiedy nie zabierasz głosu. Rezygnacja z tej funkcji przeszkadza 53% uczestników. Warte odnotowania jest to, że w poprzednim roku tę odpowiedź zaznaczyło 68% osób. Jak widać, zdążyliśmy się oswoić z narzędziami i wykorzystywać możliwości, jakie oferują.
To także funkcja, z której chętnie korzystają uczestnicy badania. Aż 76% robi to regularnie, 13% przyznaje, że nie ma to miejsca w każdym przypadku, jednocześnie tylko 11% w ogóle nie korzysta z tej opcji.
Aby zapewnić niezakłóconą komunikację, ważne jest również odpowiednie zarządzanie uczestnikami oraz kolejnością zabierania głosu. W tym kontekście ważna okazuje się funkcja sygnalizowania chęci wzięcia udziału w dyskusji. Jest to możliwe np. poprzez włączenie statusu podniesionej ręki. Jak się okazuje, niekorzystanie z niej, które zwykle kończy się wchodzeniem sobie w słowo z innymi użytkownikami, rozprasza aż 74% respondentów.