Dziewczynki mają moc. Jak wykreować przyszłą kobietę sukcesu? | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Dziewczynki mają moc. Jak wykreować przyszłą kobietę sukcesu?

Dziewczynki mają moc. Jak wykreować przyszłą kobietę sukcesu?

Dziewczynki są emocjonalne, a chłopcy logiczni. Dziewczynki lubią różowy, chłopcy – niebieski. Dziewczynki są ciche i posłuszne, a chłopcy dominujący i energiczni. Stereotypów, kształtujących przyszłe życie prywatne i zawodowe naszych dzieci jest mnóstwo. Dotyczą każdej z płci, narzucając odgórnie role społeczne. Chociaż w 2022 roku już wiemy, że część z nich to nadużycie, wciąż popełniamy błędy odbijające się na psychice młodych ludzi. Chcesz wychować córkę w taki sposób, aby pewnie kroczyła przez życie i bez kompleksów wybierała najlepszą dla siebie ścieżkę zawodową? Poznaj najczęstsze błędy wychowawcze i sprawdź, jak traktować swoje dziecko, aby wyrosło na szczęśliwą, spełnioną osobę.

Stereotypy są skuteczną blokadą w rozwoju przedsiębiorczości

Każda matka chce wychować swoje dziecko w najlepszy możliwy sposób. Często – mimo dobrych chęci – w sposób nieświadomy powielamy stereotypy, nie uwzględniając prawdziwego charakteru, temperamentu i zainteresowań małego człowieka podczas jego wychowywania. Dziewczynka, która od najmłodszych lat słyszy nasycone stereotypami opinie na temat swój i innych kobiet będzie czuła, że kobiecość jest swego rodzaju brzemieniem.

Od najmłodszych lat narzucany jest nam sposób myślenia, determinujący późniejsze decyzje i zachowania. Stereotypy płciowe są nabywane w procesie socjalizacji. Nasiąkamy przekonaniami naszego otoczenia, chłoniemy przekaz medialny, uczymy się ich w szkole i na podwórku. Badacze zauważyli, że chociaż nie ma istotnych różnic między płciami w zakresie inteligencji ogólnej, to już w wieku 6 lat dziewczynki były skłonne uznać swoich kolegów za mądrzejszych niż one same.

Dzieci są też traktowane inaczej, jeśli urodziły się z temperamentem, który nie pasuje do naszych wyobrażeń na temat „dziecka idealnego”. Otwarte, żądne przygód, ekstrawertyczne dziewczynki są uznawane za niegrzeczne i nazywane „chłopczycami”. Emocjonalnym, refleksyjnym chłopcom wpajany jest przekaz, że „mażą się jak baba”. Jest to bardzo krzywdzące dla małego człowieka i nie pozwala mu rozwinąć się w naturalnym dla niego kierunku.

Cechy charakteru czy wychowanie?

Niezależnie od ścieżki zawodowej, którą wybierze w przyszłości dziewczynka, warto zrobić wszystko, aby była w życiu szczęśliwą, spełnioną kobietą. O jej nastawienie do świata i swoich możliwości trzeba dbać od najmłodszych lat. Magdalena Chudzikiewicz, CCO i pierwsza kobieta zasiadająca w zarządzie firmy home.pl, kładzie duży nacisk na wychowanie swoich dzieci w duchu równości:

– Sama jestem mamą dwóch dziewczynek, 14-letniej Hani i 4-letniej Helci. Staram się pokazywać swoim córkom, że nie ma rzeczy niemożliwych, a świat stoi otworem dla każdej osoby bez względu na płeć. Dziewczyny są kim chcą, często łamiąc konwenanse strojem, zainteresowaniami. Helcia, długowłosa niebieskooka blondynka, ma bluzę Marvela ze Spidermenem, figurkę Hulka, ale też Elsę i lalki. Hania długo grała w piłkę nożną – opowiada.

– Oczywiście wychowanie jest ważne, ale nie zbuduje liderki, lidera. To są cechy, które się po prostu ma. Ja zawsze starałam się robić wszystko na więcej niż 100 procent. Jeśli nie byłam w czymś wystarczająco dobra, porzucałam to. A moi rodzice zawsze dawali mi wolność wyboru tego, co robiłam. Natomiast to ja wiedziałam, że chcę więcej.

Kobieta może być urodzoną liderką

Aż 90% ankietowanych badania pt. „Kobiety na rynku pracy” firmy rekrutacyjnej People stwierdziło, że panie świetnie sprawdzają się w roli liderek. Udział kobiet w zarządach firm podnosi wyniki finansowe przedsiębiorstw. Wciąż jednak na stanowiskach managerskich kobiet jest mniej niż mężczyzn. Według GUS przyczyną są obowiązki rodzinne, które przyczyniają się do większej zawodowej bierności. To dlatego tak ważne jest wychowywanie przyszłych pokoleń – zarówno dziewczynek, jak i chłopców – w duchu równych szans. Dzięki temu mężczyźni również zdają sobie sprawę, że posiadanie szefowej nie jest plamą na ich honorze, tylko rzeczą naturalną.

– Niestety, pomimo tego, że dążę do sytuacji, w której dziewczynki wychowywałyby się w świecie równouprawnienia i tolerancji, nasze środowisko jest pełne niesprawiedliwości i nierównego traktowania – mówi Magdalena Chudzikiewicz, CCO w home.pl. – Moja córka Hania często podkreśla, że chłopcy mogą więcej, bycie niegrzecznym uchodzi im płazem, a odpowiadanie przez dziewczyny na zaczepki na lekcji traktowane jest jako arogancja. Ale ja się cieszę, że ona to widzi i się sprzeciwia takiemu traktowaniu. Czuję, że wyrasta na pewną siebie kobietę, która w przyszłości stanie twarzą w twarz z mężczyznami w pracy. A biznes, czy tego chcemy, czy nie, jest ciągle zdominowany przez mężczyzn, i to kobiety z „męskimi” cechami robią kariery.

IT czeka na przyszłe pokolenia zdolnych programistek

Dziewczynki lubią polski, a chłopcy matematykę? Dziś już wiemy, że to nieprawda. Kobiet w branży technologicznej przybywa i są równie cenionymi, zdolnymi pracownikami, jak ich koledzy. Niektóre firmy IT już teraz mogą pochwalić się statystykami, które wskazują na wyrównane szanse między kandydatami do pracy. W home.pl aż 50% kadry managerskiej to kobiety, przybywa programistek i testerek. Na błyskotliwą karierę w strukturach home.pl oraz innych firm technologicznych mogą liczyć szczególnie te kobiety, które poświęcają swój czas na szkolenia i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

Różnorodność w zespołach to korzyść również dla firmy – zwiększa potencjał i kreatywność zespołu, a także gwarantuje mnogość kompetencji. Zespoły HR zdają sobie z tego sprawę i korzystają z potencjału pań, które chcą zasilić szeregi ich firmy.

Jak wykreować przyszłą kobietę sukcesu?

  1. Myśl o wpajanych córce poglądach na temat kobiet i mężczyzn
    Zanim wyrwie Ci się złośliwa uwaga na temat wyglądu przechodzącej obok kobiety lub zachowania koleżanki z pracy, pomyśl dwa razy. Dzieci chłoną nasze wartości od małego i kształtują swoje opinie o sobie i świecie na bazie wyniesionych z domu przekonań.
  2. Szanuj temperament dziecka
    Nie staraj się zrobić z córki kogoś innego. Kobiety osiągające sukces często podkreślają, że nie trzeba być „męską”, aby daleko zajść. Można wiele osiągnąć, łącząc w sobie cechy, które stereotypowo uznaje się za kobiece lub męskie: być jednocześnie wrażliwą i stanowczą, przebojową i empatyczną, skupioną na karierze i rodzinną. 
  3. Poznaj i pielęgnuj naturalne talenty dziecka
    Dbanie o gruntowną edukację córki jest ważne, ale niewystarczające. Pozwól dziecku odkryć, w czym jest dobre i co sprawia mu radość. Nie blokuj jego pomysłów. Twoja córka jest przebojowa i pełna energii? Pozwól jej wykazać się w wybranej dyscyplinie sportowej. A może od dziecka zajmuje ją malowanie? Zapisz ją na kółko plastyczne i pozwól rozwijać pasję.
  4. Zachęcaj do zdrowej rywalizacji
    Bardzo duże znaczenie dla rozwoju ducha rywalizacji ma sport. Uczy bycia liderem, współzawodnictwa oraz zasad fair play, które są istotne podczas kariery zawodowej w każdej organizacji. Możesz też rozważyć zapisanie dziecka do szkoły muzycznej, która utrwala takie cechy, jak obowiązkowość, dyscyplina i działanie w grupie.
  5. Ucz samodzielności
    Zachęcaj córkę do wzięcia życia w swoje ręce. Nie wyręczaj jej w codziennych zadaniach. Dawaj wskazówki, ale nie przejmuj kontroli. Zaradność i samodzielność można ćwiczyć, uczęszczając na zajęcia pozalekcyjne oraz w harcerstwie. Pokaż swojemu dziecku, że jest w stanie się sobą zaopiekować i zadbać o swój rozwój.
  6. Nie oceniaj wyglądu i gustu
    Pozwól swojej córce być sobą. Spróbuj powstrzymać się od komentarzy na temat jej wyglądu i porównań z innymi dziewczynkami.
  7. Bądź przykładem
    Największą rolę w życiu przedsiębiorczych, odważnych kobiet odgrywają bliskie postaci z dzieciństwa, które mogły obserwować: mamy, babcie, ciocie. Mała dziewczynka, obserwująca aktywne zawodowo kobiety chętniej rozwija swoje pasje i szuka wyzwań.

Materiał Partnera serwisu – home.pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy