fbpx

Co to jest platforma E-commerce? Jakie są rodzaje?

Co to jest platforma E-commerce? Jakie są rodzaje?

Bezsprzecznie świat zakupów przenosi się do Internetu. Z tego właśnie powodu jeszcze więcej firm decyduje się na budowę swojego e-commerce. Kupujemy online coraz więcej produktów. Kupujemy takie, których obawialiśmy się kupować jeszcze kilka lat temu. Rozwój sprzedaży internetowej przyczynił się do szybkiego pojawienia się na rynku wielu nowych narzędzi e-commerce (ang. e – handel)

W związku ze zmianami rynkowymi i rosnącą konkurencją wybór platformy e-commerce okazuje się wyzwaniem. Jest to jeden z najważniejszych elementów planu wdrożenia sklepu internetowego.


Co to jest platforma e-commerce?

Na rynku istnieją dziesiątki różnych platform do prowadzenia sprzedaży przez internet. Platforma e-commerce to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie sklepem internetowym. W szczególności:

  • zarządzanie produktami: m.in. usuwanie i dodawanie produktów, wprowadzanie cen. Opis atrybutów, aktualizację stanów magazynowym
  • zarządzanie sprzedażą: m.in. przyjęcie zamówienia i płatności, wysyłka i wystawienie dokumentu sprzedaży
  • kontakt z klientem: e-maile transakcyjne, czaty
  • marketing e-commerce: m.in. blog, promocje, rekomendacje, SEO
  • bezpieczne utrzymywanie i zarządzanie danymi
  • integracje z zewnętrznymi programami czy narzędziami

Platformy e-commerce różnią się funkcjonalnościami i przeznaczeniem. Znaczenie mają różnice w kosztach wdrożenia, utrzymania i możliwościach rozwoju.


Analiza konkurencji i funkcjonalności e-sklepu

Przed dokonaniem wyboru oprogramowania do e-sklepu warto przygotować listę funkcjonalności, jakie są niezbędne do prowadzenia naszego sklepu internetowego. Tworząc listę, pamiętaj, że sklep ma sprzedawać i zarabiać. Dokonaj analizy istniejącego już na rynku sklepu internetowego, który sprzedaje podobne produkty. Dokonaj zakupu, sprawdź funkcjonalności od strony kupującego. W dzisiejszych czasach konsumenci mają do wyboru szeroki wachlarz e-sklepów. Nie zawsze konsumenci wybierają e-sklep, ze względu na najniższą cenę produktu. Najczęściej jest to sklep internetowy, które da się odnaleźć w wyszukiwarce Google. Kolejny argument to wygoda i szybkość zakupu.

Wygoda zakupów w Internecie to jeden z kluczowych czynników, które biorą pod uwagę e-shopperzy. Poszukując informacji na temat platform e-commerce, znajdziesz w Internecie wiele opinii. Wiele z nich jest sprzecznych. Wybór platformy e-commerce to ważna decyzja.


Ile kosztuje wdrożenie e-commerce?

Postaraj się poświęcić kilka godzin na wypisanie potencjalnych oczekiwań Twoich klientów. Zastanów się nad budżetem, jaki możesz przeznaczyć na wdrożenie e-commerce w firmie. Koszt wdrożenia może być bardzo różny.

Wynosi ok 10.000 zł w przypadku najtańszych rozwiązań, do kilkuset tysięcy w porównaniu z dużymi e-commerce.


Dodatkowe koszty związane z e-commerce

Koszty wdrożenia to nie wszystko. W kolejnych miesiącach należy zaplanować wydatki związane z abonamentem za korzystanie z określonych modułów oprogramowania lub miesięczne koszty utrzymania i serwisu Software House. Nie staraj się tworzyć od razu sklepu na podobieństwo Amazon. Wystarczy intuicyjny sklep z minimum ważnych podstawowych funkcji, aby rosnąć w sprzedaży.


MVP – minimum potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży online.

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę ze sklepem internetowym spróbuj wdrożyć i przetestować podstawowe funkcje e-sklepu. Nawiązujemy tutaj do tzw. MVP po angielsku oznacza to Minimum Viable Product. W e-commerce MVP oznacza platformę minimalnie gotową do wprowadzenia na rynek.

W planowaniu sklepu internetowego istotnie ważna jest szczegółowa analiza i plany rozwoju. Nie pozwólmy na tworzenie zbyt wielu prezentacji i dokumentów. Nie pozwoli Nam to wdrażać szybko naszego sklepu.Prawie zawsze wywierana jest na Nas presja czasowa. Każdy chce jak najszybciej zacząć sprzedawać online. Dlatego sugerujemy wdrożyć podstawowe funkcje. W fazie testów będzie można stwierdzić, które funkcjonalności należy rozwijać i w które warto zainwestować.

platforma e-commerce sklep internetowy


Przykładowe pytania, które pomogą w wyborze odpowiedniej platformy e-commerce.

  1. Ile produktów będzie miał twój e-commerce w ofercie?
  2. Jak często będzie zmieniana i modyfikowana oferta w e-sklepie?
  3. Czy potrzebna jest dobra wyszukiwarka?
  4. Z jakich form dostaw będziesz korzystać?
  5. Czy będziesz sprzedawać na Allegro, Olx, Facebook?
  6. Z jakim systemem magazynowo-sprzedażowym i czy w ogóle będzie potrzebna integracja
  7. Jakie promocje będziesz stosować dla zwiększenia sprzedaży?
  8. Czy masz już znaną markę? Czy potrzebne będą funkcje pozycjonowania SEO?


Rodzaje i typy platform e-commerce

Kategorie platform e-commerce mogą być różnie definiowane. Zdarza się, że posiadają wersje, należące do dwóch różnych kategorii. Podajemy tutaj najbardziej popularny podział

platforma e-commerce jak wybrać

1. Platformy abonamentowe SaaS

SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie e-sklepów z gotowymi szablonami. Opłacane co miesiąc abonamentem i utrzymywane na serwerze dostawcy. Jedno z najbardziej popularnym i najtańszych rozwiązań. Dla niewymagających. Przykłady takich platform: shoplo, skyshop, prestashop, shopify, shoper.

2. Platformy Open Source

Platformy e-commerce z dużą elastycznością modyfikacji funkcji sklepu internetowego. Z dostępem do kodu źródłowego. Bez opłaty instalacyjnej. Chętnie wybierane. Ich koszt zależny jest od rodzaju i zaawansowania oprogramowania. Przykłady takich platform: Woocommerce, Magento, wellcommerce, Prestashop, Opencart, Joomla, Drupal Commerce

3. Platformy dedykowane

Oprogramowanie e-commerce tworzone przez programistów na indywidualne potrzeby sklepu internetowego. Tworzony od podstaw kod źródłowy obsługiwany jest często przez tylko jedną firmę. Rekomendowany dla dużych specyficznych e-commerce. Wydaje się, że tego typu wdrożenie pozwoli na obsługę e-sklepów o nietypowym charakterze sprzedaży czy usługi.

4. Profesjonalne platformy z licencją

Najbardziej rozbudowane oprogramowanie dla e-sklepu. Niewątpliwie najlepiej zaawansowane technologicznie narzędzie. Pełen wachlarz funkcjonalności, nawet najbardziej złożonych. Dedykowane głównie dla dużych i rozbudowanych e-commerce z obrotami w milionach złotych. Kwota oprogramowania i licencji może dochodzić do kilkuset tysięcy złotych. Wraz ze wzrostem obrotów e-sklepu koszt licencji może rosnąć. Takie oprogramowanie zapewni dużą konwersję i pozwoli na budowę najbardziej intuicyjnych i wygodnych sklepów internetowych dla klientów. Przykłady takich platform: SAP Hybris, Oracle commerce, SalesForce


Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce

Wg różnych raportów np. Senuto „Raport eCommerce w Polsce 2019” w Polsce dominują określone platformy. Są to zarówno platformy e-commerce zagraniczne, ale tez polskie. Jeśli chodzi o top 3 najpopularniejszych platform, to tendecja rok do roku raczej się nie zmienia. Dopiero w mniej popularnych rozwiązaniach mogą zachodzić pewne zmiany popularności. Lista najpupularniejszych „platform e commerce” w Polsce od najpopularniejszej do tej najmniej wygląda następująco:

  • WordPress + WooComerce
  • Prestashop
  • Shoper
  • Click Shop
  • IaI Shop
  • Shoplo
  • Magento
  • Redcart
  • Sky-Shop
  • Comarch e-Sklep
  • SOTE
  • OsCommerce
  • Wix
  • Shopify

Należy podkreślić, iż mniejsza popularność rozwiązań np. Magento, nie oznacza, że jest, to rozwiązanie złe czy niegodne uwagi. Popularność w tym ujęciu wynika z faktu, iż platformę Magento stosuje się w przypadku bardzo dużych sklepów internetowych, które mają co najmniej kilkadziesiąt tysięcy produktów i specyficzne potrzeby wraz z wymaganiami. Jest to rozwiązanie droższe i tak dużych ecommerców w Polsce jest zdecydowanie mniej.


Top 3 najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce

Do top 3 wg kolejności należą WordPress + Woocomerce, Prestashop i Shoper. Jaki jest tego powód pomimo faktu, iż powyższe platformy e-commerce mają różne modele płatności, możliwości i kraj pochodzenia?

Zapewne wynika to z faktu, iż małych ecommerców jest zdecydowanie mniej i powyższe rozwiązania spełniają ich potrzeby oraz możliwości finansowe. W każdym z tych trzech przypadków tzw. „próg wejścia” i koszty utrzymania są niskie.


Wybór odpowiedniej platformy e-commerce

Reasumując. Przygotuj listę najważniejszych funkcjonalności planowanego sklepu internetowego. Porównaj funkcje poszczególnych platform. Dopisz do każdej platformy wszystkie koszty. Zarezerwuj budżet i rozpisz proces w czasie.

Z pewnością warto jest skonsultować swój wybór ze specjalistą. Dlatego porozmawiaj ze znajomymi. Zapytaj o rekomendację obiektywnych ekspertów. Każda platforma e-commerce ma swoje wady i zalety.

Więcej informacji dotyczących szczegółów funkcjonalności wymienionych platform znajdziesz w kolejnych artykułach.

Autor artykułu: Anna Heimberger

Zobacz naszych Edukatorów w Strefie wiedzy .

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *