Co to jest platforma E-commerce? Jakie są rodzaje?

Bezsprzecznie świat zakupów przenosi się do Internetu. Z tego właśnie powodu jeszcze więcej firm decyduje się na budowę swojego e-commerce. Kupujemy online coraz więcej produktów. Kupujemy takie, których obawialiśmy się kupować jeszcze kilka lat temu. Rozwój sprzedaży internetowej przyczynił się do szybkiego pojawienia się na rynku wielu nowych narzędzi e-commerce (ang. e – handel)
W związku ze zmianami rynkowymi i rosnącą konkurencją wybór platformy e-commerce okazuje się wyzwaniem. Jest to jeden z najważniejszych elementów planu wdrożenia sklepu internetowego.
Co to jest platforma e-commerce?
Na rynku istnieją dziesiątki różnych platform do prowadzenia sprzedaży przez internet. Platforma e-commerce to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie sklepem internetowym. W szczególności:
- zarządzanie produktami: m.in. usuwanie i dodawanie produktów, wprowadzanie cen. Opis atrybutów, aktualizację stanów magazynowym
- zarządzanie sprzedażą: m.in. przyjęcie zamówienia i płatności, wysyłka i wystawienie dokumentu sprzedaży
- kontakt z klientem: e-maile transakcyjne, czaty
- marketing e-commerce: m.in. blog, promocje, rekomendacje, SEO
- bezpieczne utrzymywanie i zarządzanie danymi
- integracje z zewnętrznymi programami czy narzędziami
Platformy e-commerce różnią się funkcjonalnościami i przeznaczeniem. Znaczenie mają różnice w kosztach wdrożenia, utrzymania i możliwościach rozwoju.
Analiza konkurencji i funkcjonalności e-sklepu
Przed dokonaniem wyboru oprogramowania do e-sklepu warto przygotować listę funkcjonalności, jakie są niezbędne do prowadzenia naszego sklepu internetowego. Tworząc listę, pamiętaj, że sklep ma sprzedawać i zarabiać. Dokonaj analizy istniejącego już na rynku sklepu internetowego, który sprzedaje podobne produkty. Dokonaj zakupu, sprawdź funkcjonalności od strony kupującego. W dzisiejszych czasach konsumenci mają do wyboru szeroki wachlarz e-sklepów. Nie zawsze konsumenci wybierają e-sklep, ze względu na najniższą cenę produktu. Najczęściej jest to sklep internetowy, które da się odnaleźć w wyszukiwarce Google. Kolejny argument to wygoda i szybkość zakupu.
Wygoda zakupów w Internecie to jeden z kluczowych czynników, które biorą pod uwagę e-shopperzy. Poszukując informacji na temat platform e-commerce, znajdziesz w Internecie wiele opinii. Wiele z nich jest sprzecznych. Wybór platformy e-commerce to ważna decyzja.
Ile kosztuje wdrożenie e-commerce?
Postaraj się poświęcić kilka godzin na wypisanie potencjalnych oczekiwań Twoich klientów. Zastanów się nad budżetem, jaki możesz przeznaczyć na wdrożenie e-commerce w firmie. Koszt wdrożenia może być bardzo różny.
Wynosi ok 10.000 zł w przypadku najtańszych rozwiązań, do kilkuset tysięcy w porównaniu z dużymi e-commerce.
Dodatkowe koszty związane z e-commerce
Koszty wdrożenia to nie wszystko. W kolejnych miesiącach należy zaplanować wydatki związane z abonamentem za korzystanie z określonych modułów oprogramowania lub miesięczne koszty utrzymania i serwisu Software House. Nie staraj się tworzyć od razu sklepu na podobieństwo Amazon. Wystarczy intuicyjny sklep z minimum ważnych podstawowych funkcji, aby rosnąć w sprzedaży.
MVP – minimum potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży online.
Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę ze sklepem internetowym spróbuj wdrożyć i przetestować podstawowe funkcje e-sklepu. Nawiązujemy tutaj do tzw. MVP po angielsku oznacza to Minimum Viable Product. W e-commerce MVP oznacza platformę minimalnie gotową do wprowadzenia na rynek.
W planowaniu sklepu internetowego istotnie ważna jest szczegółowa analiza i plany rozwoju. Nie pozwólmy na tworzenie zbyt wielu prezentacji i dokumentów. Nie pozwoli Nam to wdrażać szybko naszego sklepu.Prawie zawsze wywierana jest na Nas presja czasowa. Każdy chce jak najszybciej zacząć sprzedawać online. Dlatego sugerujemy wdrożyć podstawowe funkcje. W fazie testów będzie można stwierdzić, które funkcjonalności należy rozwijać i w które warto zainwestować.

Przykładowe pytania, które pomogą w wyborze odpowiedniej platformy e-commerce.
- Ile produktów będzie miał twój e-commerce w ofercie?
- Jak często będzie zmieniana i modyfikowana oferta w e-sklepie?
- Czy potrzebna jest dobra wyszukiwarka?
- Z jakich form dostaw będziesz korzystać?
- Czy będziesz sprzedawać na Allegro, Olx, Facebook?
- Z jakim systemem magazynowo-sprzedażowym i czy w ogóle będzie potrzebna integracja
- Jakie promocje będziesz stosować dla zwiększenia sprzedaży?
- Czy masz już znaną markę? Czy potrzebne będą funkcje pozycjonowania SEO?
Rodzaje i typy platform e-commerce
Kategorie platform e-commerce mogą być różnie definiowane. Zdarza się, że posiadają wersje, należące do dwóch różnych kategorii. Podajemy tutaj najbardziej popularny podział

1. Platformy abonamentowe SaaS
SaaS (ang. Software as a Service) oprogramowanie e-sklepów z gotowymi szablonami. Opłacane co miesiąc abonamentem i utrzymywane na serwerze dostawcy. Jedno z najbardziej popularnym i najtańszych rozwiązań. Dla niewymagających. Przykłady takich platform: shoplo, skyshop, prestashop, shopify, shoper.
2. Platformy Open Source
Platformy e-commerce z dużą elastycznością modyfikacji funkcji sklepu internetowego. Z dostępem do kodu źródłowego. Bez opłaty instalacyjnej. Chętnie wybierane. Ich koszt zależny jest od rodzaju i zaawansowania oprogramowania. Przykłady takich platform: Woocommerce, Magento, wellcommerce, Prestashop, Opencart, Joomla, Drupal Commerce
3. Platformy dedykowane
Oprogramowanie e-commerce tworzone przez programistów na indywidualne potrzeby sklepu internetowego. Tworzony od podstaw kod źródłowy obsługiwany jest często przez tylko jedną firmę. Rekomendowany dla dużych specyficznych e-commerce. Wydaje się, że tego typu wdrożenie pozwoli na obsługę e-sklepów o nietypowym charakterze sprzedaży czy usługi.
4. Profesjonalne platformy z licencją
Najbardziej rozbudowane oprogramowanie dla e-sklepu. Niewątpliwie najlepiej zaawansowane technologicznie narzędzie. Pełen wachlarz funkcjonalności, nawet najbardziej złożonych. Dedykowane głównie dla dużych i rozbudowanych e-commerce z obrotami w milionach złotych. Kwota oprogramowania i licencji może dochodzić do kilkuset tysięcy złotych. Wraz ze wzrostem obrotów e-sklepu koszt licencji może rosnąć. Takie oprogramowanie zapewni dużą konwersję i pozwoli na budowę najbardziej intuicyjnych i wygodnych sklepów internetowych dla klientów. Przykłady takich platform: SAP Hybris, Oracle commerce, SalesForce
Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce
Wg różnych raportów np. Senuto „Raport eCommerce w Polsce 2019” w Polsce dominują określone platformy. Są to zarówno platformy e-commerce zagraniczne, ale tez polskie. Jeśli chodzi o top 3 najpopularniejszych platform, to tendecja rok do roku raczej się nie zmienia. Dopiero w mniej popularnych rozwiązaniach mogą zachodzić pewne zmiany popularności. Lista najpupularniejszych „platform e commerce” w Polsce od najpopularniejszej do tej najmniej wygląda następująco:
- WordPress + WooComerce
- Prestashop
- Shoper
- Click Shop
- IaI Shop
- Shoplo
- Magento
- Redcart
- Sky-Shop
- Comarch e-Sklep
- SOTE
- OsCommerce
- Wix
- Shopify
Należy podkreślić, iż mniejsza popularność rozwiązań np. Magento, nie oznacza, że jest, to rozwiązanie złe czy niegodne uwagi. Popularność w tym ujęciu wynika z faktu, iż platformę Magento stosuje się w przypadku bardzo dużych sklepów internetowych, które mają co najmniej kilkadziesiąt tysięcy produktów i specyficzne potrzeby wraz z wymaganiami. Jest to rozwiązanie droższe i tak dużych ecommerców w Polsce jest zdecydowanie mniej.
Top 3 najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce
Do top 3 wg kolejności należą WordPress + Woocomerce, Prestashop i Shoper. Jaki jest tego powód pomimo faktu, iż powyższe platformy e-commerce mają różne modele płatności, możliwości i kraj pochodzenia?
Zapewne wynika to z faktu, iż małych ecommerców jest zdecydowanie mniej i powyższe rozwiązania spełniają ich potrzeby oraz możliwości finansowe. W każdym z tych trzech przypadków tzw. „próg wejścia” i koszty utrzymania są niskie.
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce
Reasumując. Przygotuj listę najważniejszych funkcjonalności planowanego sklepu internetowego. Porównaj funkcje poszczególnych platform. Dopisz do każdej platformy wszystkie koszty. Zarezerwuj budżet i rozpisz proces w czasie.
Z pewnością warto jest skonsultować swój wybór ze specjalistą. Dlatego porozmawiaj ze znajomymi. Zapytaj o rekomendację obiektywnych ekspertów. Każda platforma e-commerce ma swoje wady i zalety.
Więcej informacji dotyczących szczegółów funkcjonalności wymienionych platform znajdziesz w kolejnych artykułach.
Autor artykułu: Anna Heimberger
Zobacz naszych Edukatorów w Strefie wiedzy .