EDI i API: różnice, korzyści i integracja w cyfryzacji firm
Jak usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw i zamówieniami klientów w firmie? Rozwiązaniem jest cyfryzacja. W jej ramach firmy sięgają po dwa narzędzia: EDI oraz API. Czym są te technologie? Na czym polegają różnice między nimi? Czy da się je zintegrować? Wyjaśniamy.
Co to jest EDI?
EDI (Electronic Data Interchange) to elektroniczna wymiana danych, która następuje pomiędzy partnerami w formacie cyfrowym. System ten jest wykorzystywany w komunikacji B2B oraz B2G, m.in. do:
- wymiany dokumentów handlowych;
- przekazywania dokumentacji odnośnie do dostaw lub planowania produkcji;
- zarządzania Master Data, w tym kartotekami pracowników, klientów – w ramach jednego, spójnego systemu;
- tworzenia i wysyłania ustrukturyzowanych faktur (np. w formacie XML).
Co to jest API?
API to interfejs programowania aplikacji. Jest narzędziem niezbędnym do łączenia aplikacji – tak, aby mogły one udostępniać dane oraz wykonywać predefiniowane procesy. Dzięki temu przedsiębiorcy mają możliwość integracji swoich wewnętrznych systemów z usługami firm trzecich. Od strony technicznej API jest kodem, który zarządza punktami dostępowymi serwera albo aplikacji.
Dostępne są trzy podstawowe typy API:
- REST API – do wykonywania zapytań i odbierania odpowiedzi przez funkcje http; z tej technologii korzysta m.in. Facebook;
- SOAP API – jest uzależniony od systemów programowania, które bazują na XML;
- RPC API – to rozwiązanie powstało najwcześniej i pozwala wykonywać kod na innym serwerze.
EDI a API: na czym polega różnica?
EDI i API nie są tym samym, chociaż wdrożenie obu tych rozwiązań pomaga usprawnić wymianę informacji i zagwarantować jej bezbłędność. Oba pozwalają też na integracje w całym łańcuchu dostaw, z uwzględnieniem oprogramowania ERP, WMS czy MES. Występują między nimi jednak wyraźne różnice. Są one związane m.in. z:
- czasem powstania – EDI to o wiele lepiej zakorzenione rozwiązanie, funkcjonujące już od l. 70-tych XX wieku, a API powstało na początku lat 2000;
- protokołem transportu – EDI korzysta m.in. z AS2, AS3, OFTP2, SFTP i innych, a API bazuje głównie na protokołach HTTP/S;
- formatem wiadomości – EDI korzysta z szeregu ustandaryzowanych formatów, w tym EDIFACT czy ANSI X12 oraz XLM, a ANSI np. z JSON czy XML;
- możliwością przetwarzania danych masowych – daje ją wyłącznie EDI; API nie zostało zaprojektowane w tym celu;
- poziomem standaryzacji – EDI pozwala na ustandaryzowanie komunikacji w ramach ściśle określonych zasad, podczas gdy API nie daje takiej możliwości.
Czy można wykorzystywać API i EDI jednocześnie?
API i EDI nie są swoimi przeciwieństwami. Dlatego poszukując najlepszego kierunku cyfryzacji dla firmy, warto rozważyć wdrożenie obu tych technologii. API może być wzmocnieniem dla EDI, a ich połączenie może przynieść pożądany efekt synergii.
Jak może to działać w praktyce? Jednym ze scenariuszy jest ten, w którym dane EDI są tłumaczone do interfejsu ERP za pomocą API. Takie rozwiązanie pozwala jeszcze bardziej przyspieszyć i usprawnić komunikację. Umożliwia m.in. niezawodną walidację dokumentów w czasie rzeczywistym przy zachowaniu pełnej standaryzacji. Dzięki temu można połączyć najważniejsze korzyści obu technologii w ramach jednego rozwiązania.
Zastanawiasz się, jak zintegrować EDI i API? To możliwe przy współpracy z partnerem, który ma doświadczenie w takich przedsięwzięciach. Pomoc w tym zakresie zapewnia np. Grupa EDITEL – gwarantująca kompleksowe wdrożenie rozwiązań szytych na miarę potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Warto więc zainteresować się możliwościami, które dają EDI i API, a potem wspólnie z ekspertami stworzyć system dostosowany do specyfiki swoich procesów biznesowych.