Facebook Shop nowy e-commerce
Nowa aplikacja Facebook shop dla małych i średnich predsiębiorców.
Facebook inwestuje w rozwój aplikacji e-commerce. Bezsprzecznie sieci społecznościowe Instagram i Facebook to największe platformy komunikacyjne. Korzystają z nich miliony ludzi na całym świecie. Ten potencjał stwarza ogromne możliwości do rozwoju sprzedaży przez Internet.
(Image credit: Facebook)
19 maja 2020 Mark Zuckenberg ogłosił go live nowej aplikacji e-commerce jako funkcjonalności Facebook business. Facebook wprowadza nowe narzędzie e-commerce o nazwie Facebook Shop. Dzięki nowej funkcjonalności mali i średni przedsiębiorcy będą mogli sprzedawać swoje produkty szybko i skutecznie. Facebook shop będzie dostępny jednocześnie na kontach Facebook i Instagram. Bezpośrednia sprzedaż jednocześnie na dwóch portalach społecznościowych ułatwi organizację i zarządzanie sprzedażą.
Niewątpliwe powstanie nowej aplikacji to wynik sytuacji na świecie, związanej z koronawirusem. Ze względu na wprowadzone restrykcje i lockdown właściciele małych sklepów stanęli przed obawą utraty swoich biznesów. Bez wątpienia ich klienci oczekiwali zakupów przez Internet. Niewielu właścicieli biznesów było w stanie w szybkim czasie założyć sklep internetowy. Wydaję się, że wynika to z braku świadomości o dostępnych narzędziach i z obawy przed niepewną inwestycją.
Facebook shop konkurencją dla Amazon.
Facebook rozwijając narzędzie e-commerce uderza w światowego giganta handlu internetowego czyli Amazon. Przy wykorzystaniu jednej platformy, miliony użytkowników Facebook i Instagram będą mogli stworzyć katalog produktów i sprzedawać online na swoich kontach. Jednocześnie decydować, które produkty w którym kanale sprzedawać po jakiej cenie i jak je reklamować.
Zapewne też nowa funkcja sklepów może pomóc zwiększyć przychody z reklam na Facebooku. Przychody z reklam Facebooka w pierwszych trzech tygodniach kwietnia pozostały bez zmian z powodu pandemii koronawirusa.
Facebook Shop bezpłatny e-commerce
Sklepy na Facebooku będą bezpłatne dla właścicieli małych i średnich firm. Ich witryny sklepowe będą widoczne na stronach kont Facebook i na profilach business Instagram. Wdrażając takie narzędzie Zukenberg przewidział słusznie, że będzie potrzeba wyróżnienia się spośród wielu sklepów internetowych. Inwestycja w reklamę będzie nadal potrzebna aby zachęcić do zakupu i zwiększyć konwersję w prowadzonym sklepie internetowym. Prawdopodobnie będzie można korzystać również z funkcji kasy na Facebooku do obsługi transakcji, płacąc symboliczną opłatę.
Zobacz wypowiedź Marka Zuckenberga o Facebook Shop
Funkcjonalności Facebook shop
Zakładając sklep, firmy będą mogły wybrać z katalogu produkty, które chcą prezentować. W prosty spoób można dostosować wygląd swojego sklepu za pomocą grafiki okładki i kolorów tła pod produktami. Z prostych funkcji użytecznych dla konsumentów widzimy możliwość filtrowania, sortowania i zapisywania produktów. Cała transakcja sprzedażowa odbywa się na Facebook bez konieczności opuszczania aplikacji i przenoszenia się na inna stronę internetową.
Oznakowanie produktów i zakup podczas video
Bez wątpienia video jest już od dawna narzędziem do prezentacji produktów. Nowy Facebook shop będzie umożliwiał oznakowanie produktów podczas video i wyświetlał listę produktów na dole filmu. W rzeczywistym czasie Intagramerzy i Fani Facebooka będą mogli dodać do koszyka i kupić oglądane produkty. To fajne ułatwienie i wykorzystanie impulsu w czasie rzeczywistym. Konsumenci będą mogli łatwo kliknąć w produkt i zamówić. Obecnie te funkcjonalności są w trakcie testów.
Kontakt z klientami przez komunikatory
Przede wszystkim aplikacja umożliwia darmową i łatwą komunikację z klientami sklepu internetowego. Komunikatory już istnieją i są powszechnie wykorzystywane przez Internautów w codziennym życiu. Niewątpliwie to duże ułatwienie. Funkcje Facebook shop będą połączone z Messenger , Whatsapp i Instagram direct. Dzięki temu pomoc, porada lub odpowiedzi na pytania dotyczące zakupu będą szybko obsługiwane. Z pewnością dzięki integracji Facebook shop będzie możliwość śledzenia przesyłki wysyłania transakcyjnych komunikatów.
Dalszy rozwój e-commerce
Nowa aplikacja jest już widoczna w Facebook Business w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzenie na Instagram ma nastąpić w lecie tego roku. Choć nie ma jej jeszcze dostępnej w Polsce Facebook obiecuje,że pojawi się na całym świecie w najbliższych miesiącach.
Facebook nadal pracuje nad kolejnymi udoskonaleniami. Umożliwią one automatyczne rozpoznawanie i podpowiadanie Internautom produktów do zakupu. Wszystko w celu ułatwienia i przyspieszenia dokonywania zakupów. Facebook współpracuje m.in z Shopify, Bigcommerce nad rozwojem kolejnych funkcji.
Podsumowując jesteśmy świadkami kreowania kolejnej zmiany w zwyczajach zakupowych. Czy w przyszłości będziemy dokonywać zakupów tylko z telefonu i wykorzystując tylko do tego nasze konta social? Załóżmy że tak będzie? Co z odrębnymi sklepami internetowymi?
Kto wie! Młodzi ludzie nie wyobrażają sobie życia bez Instagrama, Facebooka czy Messengera. Jeszcze wygodniej i jeszcze szybciej. Te potrzeby wyznaczają nowe trendy.
20.05.2020 Autor: Anna Heimberger, opracowane na podstawie aboutfb.com
Sprawdź więcej artykułów na temat e-commerce w naszej strefie wiedzy