fbpx

Jak budować wizerunek eksperta e-commerce?

Jak budować wizerunek eksperta e-commerce?

Wizerunek eksperta od e-commerce warto budować w sposób przemyślany i systematyczny. Najlepiej w związku z tym opracować i rozpisać sobie plan działań, jakie zamierzasz podjąć w okresie kwartału, półrocza i roku. Dzięki temu będziesz w stanie kontrolować efektywność poszczególnych działań, a także obserwować pozytywne zmiany, jakie pojawią się w dłuższym okresie.

Pierwsze efekty działań związanych z budowaniem wizerunku eksperta e-commerce powinny się pojawić po 3-6 miesiącach. Oczywiście warunkiem jak zawsze jest wytrwałość i konsekwencja.

Co publikować, żeby zbudować wizerunek eksperta e-commerce?

Jeśli chcesz zbudować wizerunek eksperta e-commerce warto publikować:

  1. Treści, które pokazują wyzwania branży – chodzi o to, żeby pokazać problemy występujące w e-commerce. Możesz to przedstawić na przykładzie firm, które znasz albo które cieszą się zainteresowaniem w branży. Takim wyzwaniem może być automatyzacja obsługi paczek w magazynie albo optymalizacja działania rozwiązań marketing automation. Wyzwań jest niezwykle dużo, więc tematów na pewno Ci nie zabraknie.
  2. Treści, które rozwiązują konkretne problemy – tu możesz błysnąć jako ekspert, który podpowie co zrobić w konkretnych przypadkach. Możesz skoncentrować się na wąskiej dziedzinie, w której naprawdę świetnie się odnajdujesz i opracować cykl artykułów na konkretny temat. Mają to być przewodniki dla osób, które potrzebują scenariuszy działania albo porad z określonego obszaru.
  3. Treści, które edukują – ten rodzaj treści skierowany jest do osób, które chcą usystematyzować swoją wiedzę w danym zakresie albo nauczyć się czegoś nowego. Możesz podejść do tego akademicko, czyli przedstawić dane zagadnienie od podstaw i w kolejnych odsłonach pogłębiać temat, jeśli zobaczysz, że jest na to zapotrzebowanie. W przypadku publikowania treści, których zadaniem jest edukowanie, warto odnosić się do raportów branżowych.

Co zrobić, żeby zbudować wizerunek eksperta e-commerce?

Masz nieskończenie wiele możliwości i tylko od Twojej kreatywności zależy, co będziesz robić i jak podejdziesz do strategii budowania wizerunku eksperta e-commerce. Wymieniamy tu kilka propozycji, które są skuteczne i na pewno Ci pomogą:

  • artykuły eksperckie – wbrew pozorom nie muszą to być obszerne materiały z milionem tabelek i wykresów. Ważne jest, żeby miały wysoką wartość merytoryczną, były unikalne oraz odpowiadały na potrzeby użytkowników. Mogą to być Twoje komentarze do występujących zjawisk. Mogą to być także komentarze osób, które zaprosisz do współpracy przy danym materiale. Twoje zadanie może wtedy polegać na przygotowaniu wprowadzenia do materiału i jego podsumowania
  • raporty branżowe – w tym przypadku materiał powinien być obszerniejszy i głębiej analizować określony problem. Jako podstawę do stworzenia raportu warto wykorzystać wyniki przeprowadzonych badań. Może to być także analiza trendów występujących w branży e-commerce
  • case studies – możesz opisać swoje projekty i realizacje. Dzięki temu pokażesz się jako praktyk, który potrafi implementować konkretne rozwiązania i osiągać ponadprzeciętne wyniki. Case study pozwoli Ci się zaprezentować w roli eksperta z danej dziedziny, który wdraża projekty i rozwiązuje napotkane problemy
  • poradniki – możesz zrobić przegląd istniejących rozwiązań dla e-commerce, na przykład platform sklepowych albo narzędzi wspierających zarządzanie projektami. Poradniki powinny odpowiadać na pytania jak/jakie i zawierać także Twoje komentarze. Co ważne możesz napisać artykuł, ale zdecydowanie ciekawszą formą będzie wideoporadnik z Tobą w roli głównej
  • szkolenia i webinary – dzięki nim chyba najskuteczniej możesz budować lojalność z Twoimi przyszłymi klientami. Dzięki szkoleniom i webinarom uda Ci się także pozyskiwać osoby, które będą Cię obserwować w social mediach oraz zapiszą się na Twój newsletter. Na szkoleniach możesz w dyskretny sposób także wpleść ofertę swoich usług albo produktów. Jeśli zrobisz to umiejętnie i ciekawie to na pewno zostanie to przyjęte ze zrozumieniem i zainteresowaniem.

Jak budować wizerunek eksperta e-commerce?

Jeśli chcesz zaistnieć w świadomości ludzi z Twojego środowiska jako ekspert e-commerce to warto, żebyś zidentyfikował miejsca, w których są skupiska osób, do których chcesz trafić. Mogą to być grupy w social mediach albo LinkedIn. Warto także śledzić transmisje online, webinary z opcją zadawania pytań oraz konferencje eksperckie prowadzone przez wyspecjalizowane organizacje albo przez inne firmy. Od typu miejsca oraz rodzaju aktywności zależą Twoje działania.

Ciekawe aktywności możesz podjąć, kiedy:

  • masz własnego bloga – możesz tu publikować własne treści i zajawiać je w kanałach socialowych
  • jesteś redaktorem w serwisie piszącym o e-commerce
  • masz konto na LinkedIn albo jesteś uczestnikiem grup tematycznych na przykład na FB.

Możliwości jak widzisz jest nieskończenie wiele. Od Ciebie zależy co i jakiej kolejności będziesz wdrażać. Ważne jest, żeby rozłożyć swoje działania na dłuższy czas i realizować je konsekwentnie przez dłuższy czas. Pierwsze efekty przyjdą szybciej niż myślisz!

Photo by Emma Dau on Unsplash