Jak usprawnić współpracę między zespołami sprzedaży i marketingu?
Dział sprzedaży pragnie zysku i rosnących słupków. Dział marketingu twierdzi, że aby sprzedawać, należy inwestować w reklamę i komunikację zewnętrzną. Tak odmienne podejście do tematu nierzadko generuje szereg konfliktów i niejasności. Dlatego też tak ważne jest, aby stosować metody i narzędzia ułatwiające współpracę i wymianę pomysłów między dwoma działami. Wśród wielu rozwiązań na szczególną uwagę zasługują rozwiązania Microsoft.
Sedno problemu
Bardzo często cele działu sprzedaży pokrywają się z celami działu marketingu. Podstawową różnicą jest jednak sposób i droga ich osiągania. Te odmienne punkty widzenia wymuszają konieczność dochodzenia do kompromisów.
Organizacje, w których doskonale współpracują ze sobą działy sprzedaży i marketingu, osiągają o 32% wyższe wzrosty w skali roku (Aberdeen, 2023). Firmy, które nie są w stanie wypracować wspólnej linii, mierzą się ze stratami rzędu 7% w skali roku.
Przyczyną niemożności osiągnięcia porozumienia jest m.in. problem z komunikacją, brak dedykowanych narzędzi, a także skomplikowane mierniki efektywności i niespójna definicja celu.
Połączenie marketingu i sprzedaży – narzędzia
Oczywiście jednym z najskuteczniejszych sposobów na usprawnienie komunikacji, wymiany dokumentów, a także tworzenia analiz i wniosków jest wdrożenie dedykowanych metod – zarówno niosących wsparcie zespołu ds. sprzedaży, jak i ds. marketingu.
W tym celu konieczne jest wybranie narzędzi, które pozwolą np. na szybkie identyfikowanie potencjalnych klientów, na zwiększanie ich zaangażowania, na zdobywanie informacji o tym, kim są i czego potrzebują odbiorcy, a także tych, które zagwarantują łatwiejszy cykl sprzedaży, zezwolą na automatyzację i wzbogacenie relacji z obecnymi klientami.
Microsoft Dynamics 365 Marketing
Microsoft Dynamics 365 Marketing to aplikacja służąca automatyzacji pracy działu marketingu. Jej celem jest m.in. optymalizowanie działań marketingowych, a także symulowanie interakcji z klientami w celu zwiększenia szansy na osiąganie sukcesów biznesowych. Narzędzie to łączy w sobie zarówno dane online, jak i offline.
Dzięki pracy Microsoft Dynamics 365 Marketing (https://www.anegis.com/produkty/microsoft-dynamics-365-marketing) możliwe jest efektywne połączenie sprzedaży i marketingu, co z kolei ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych. Wszystko to dzięki m.in. możliwości śledzenia bieżących efektów kampanii, a także tworzenia spersonalizowanych komunikatów na podstawie np. dotychczasowego zaangażowania klienta.
Funkcje:
- Tworzenie kampanii, które automatycznie dostosowują się do zachowań klientów.
- Segmentowanie i nadawanie priorytetów poszczególnym leadom.
- Dostarczanie narzędzi do budowania kampanii i generowania leadów, spływających z poszczególnych kanałów komunikacji.
- Zautomatyzowanie pracy.
- Tworzenie szablonów w Word lub Excel, dzięki którym możliwa jest szybka wymiana danych z klientami i innymi współpracownikami.
Microsoft Dynamics 365 Sales
Microsoft Dynamics 365 Sales od Anegis ma na celu wspierać zespół podczas podejmowania decyzji związanych ze sprzedażą i zapytaniami klientów. Narzędzie to pomaga nie tylko przewidywać potrzeby klientów, ale także prognozować sprzedaż, w celu zwiększania efektywności i osiągania jak najwyższych zysków. Aplikacja umożliwia szybsze zamykanie transakcji oraz dzielenie się zebranymi informacjami, które można przedstawić np. działowi marketingu.
Funkcje:
- Zdolność do prowadzenia bardziej responsywnej komunikacji z klientem.
- Mierzenie nastrojów społecznych.
- Mierzenie potencjalnych zagrożeń.
- Ocena rentowności leadów, ze wskazaniem poziomu zaangażowania.
- Szereg narzędzi do sprawnego prowadzenia kanałów w social mediach (np. polecanie interesujących treści).
- Automatyczne generowanie tagów i szybkie identyfikowanie zamiaru zakupu.
- Możliwość wyszukiwania i kontaktowania się z osobami decyzyjnymi w sprawie sprzedaży
Podsumowanie
Zarówno dział marketingu, jak i sprzedaży dąży do realizacji określonych — nierzadko podobnych — celów. Złożoność ich wewnętrznych działań wymaga coraz częściej wdrożenia narzędzi, które wprowadzą automatyzację i będą się wzajemnie uzupełniać. Możliwości współczesnych technologii są na tyle szerokie, że zadanie to wydaje się być łatwiejsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Warto więc z tego skorzystać.