Jak zadbać o wizerunek w e-biznesie.
Już od ponad roku żyjemy w nieco odmiennej rzeczywistości. Pandemia nie tylko pokrzyżowała nam wiele planów, lecz także wymusiła na nas szukanie nowych rozwiązań na wielu płaszczyznach życia. Nie ominęło to oczywiście sfery zawodowej – większość firm na stałe przeniosła się na zdalny tryb pracy, a calle i wideokonferencje zastąpiły spotkania twarzą w twarz w biurze. O ile codzienny pobyt w firmie wymagał od nas odpowiedniego dress code’u, o tyle w domu ciężko jest zmotywować się do zakładania białej koszuli i robienia pełnego makijażu. Myślimy sobie, że przecież i tak nikt nas nie widzi, a kamerka wiele wybacza.
Metamorfoza wizerunkowa
Przeczytaj kilka rad jak zadbać o wizerunek w świecie online, by wyglądać jak rasowa businesswoman.
Uporządkuj przestrzeń wokół
Możesz wyglądać nieskazitelnie, ale jeśli podczas wideorozmów nie zadbasz o tło, to Twoje starania przyniosą marny efekt. Widok suszarki z praniem, bałaganu na półkach czy męża przemykającego za Tobą w bokserkach ma znaczący wpływ na Twój wizerunek w biznesie. Oczywiście niekorzystny – istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz odebrana jako osoba o mało profesjonalnym podejściu. Możesz posiadać wysokie kompetencje i być istnym ekspertem w swojej branży, ale, nie oszukujmy się, Twoja prezencja i otoczenie musi to odzwierciedlać.
Z pewnością chcesz być postrzegana jako kobieta biznesu, która zna się na swojej pracy i jest wysoko wykwalifikowana. Zanim usiądziesz do laptopa, uprzątnij przestrzeń wokół siebie. Nie skupiaj się jedynie na biurku, zwróć uwagę na to, co znajduje się za Twoimi plecami. Usuń z pola widzenia kamerki internetowej wszelkie bibeloty, ubrania czy naczynia. Jeśli masz dzieci, zadbaj o to, by ich zabawki nie znalazły się przypadkiem w kadrze. Profesjonalizm to podstawa.
W miarę możliwości ustaw komputer tak, żebyś była zwrócona twarzą w stronę okna – światło dzienne daje korzystny efekt, dzięki czemu będziesz prezentować się lepiej. Postaraj się jednak, żeby słońce nie świeciło Ci prosto w twarz. Upewnij się również, że nikt nie będzie Ci przeszkadzał w trakcie ważnego calla – poproś domowników o uszanowanie tych zasad i chwilę ciszy. Niemniej jednak nie stresuj się aż nadto, w końcu wszyscy jesteśmy ludźmi i wpadki mogą zdarzyć się każdemu. Ważne, by podejść do nich z dystansem, świat się od tego nie zawali.
Autoprezentacja
Wizja pracy w salonie kusi, by schować kosmetyki i dać skórze nieco wytchnienia, a ulubiony dres jest przecież o wiele wygodniejszy od eleganckich cygaretek. Jeśli danego dnia nie masz zaplanowanych wideorozmów, możesz wybrać nieco luźniejszy strój. Ale jeśli czekają Cię ważne calle, w trakcie których włączenie kamerki jest obowiązkowe, zadbaj o odpowiedni strój i makijaż. Postaw na kolor, który rozjaśni nieco Twoją cerę – możesz pod marynarkę założyć jasną bluzkę, żeby wyglądać nieco młodziej.
Makijaż do video konferencji
W trakcie Wizerunkowej Metamorfozy z Renatą Kijek (stylistką HEBE) w ramach Programu Top Women w e-biznesie prowadzonego przez Fundacje Kobiety e-biznesu dowiedziałyśmy się, że kamerka „zabiera” nam ok 20% wyrazistości, przez co warto umalować się odrobinę mocniej niż na co dzień. Wybierz naturalne odcienie brązu i beżu, a także zaopatrz się w produkty HD, znacznie bardziej wygładzające cerę i zmarszczki od zwykłych kosmetyków.
Możesz również pozwolić sobie na czerwoną szminkę (oczywiście w dopasowanym do Twojej urody odcieniu), by dodać sobie animuszu i wyglądać na pewną siebie.
Pamiętaj jednak, aby Twój makijaż nie był przerysowany, nie nakładaj zbyt dużo rozświetlacza (na skroniach może dawać efekt spoconej skóry) i unikaj brokatowych cieni. Upewnij się, że Twoja pomadka nie jest za jasna, a włosy są okiełznane.
Dołóż wszelkich starań, żeby wygląd odzwierciedlał Twoje kompetencje, nie zaś był oznaką ignorancji. Rozciągnięte swetry i niewyprasowane ubrania odłóż na dno szafy – postaw na elegancję, a z pewnością zaprocentuje to zrobieniem lepszego wrażenia.
W ramach Programu TOP Women w e-biznesie, Fundacja Kobiety e-biznesu zorganizowała konkurs na najlepszą metamorfozę. Jesteśmy dumne z Uczestniczek Programu, które zadziwiły nas swoimi umiejętnościami i zmieniły się nie do poznania. Poniżej kilka metamorfoz, które wprawiły nas w zachwyt:
Uczestniczki zostały nagrodzone zestawami kosmetyków marki Bell Hypoallergenic oraz Eveline, które pomogą im uzyskać profesjonalny look, tak ważny w biznesie online. Dziękujemy wszystkim Uczestniczkom za udział w konkursie i jeszcze raz gratulujemy udanych metamorfoz!
Więcej porad dotyczących rozwoju personalnego i biznesowego przeczytasz w naszej strefie wiedzy w zakładce https://www.kobietyebiznesu.pl/rozwoj-osobisty/