fbpx

Jak założyć profil na LinkedIn? Przewodnik po LinkedIn

Jak założyć profil na LinkedIn? Przewodnik po LinkedIn

Marka profesjonalisty, czyli Twój profil osobisty na LinkedIn.

Kiedy zakładasz profil osobisty na LinkedIn tworzysz swoją wirtualną wizytówkę. Jeżeli stawiasz mocno na rozwój marki osobiste taki profil może Ci to bardzo ułatwić. Uważaj jednak, jeśli zaniedbujesz swój wizerunek w internecie może przynieść to negatywne skutki. Twoja marka profesjonalisty – postaw na wizerunek sukcesu już dziś, załóż konto na LinkedIn i skorzystaj z moich porad.

Dlaczego decydujesz się na założenie profilu osobistego LinkedIn?

Według danych z LinkedIn Sales Navigator w Polsce w kwietniu było już ponad 3 800 000 użytkowników. Stanowi to ok. 15% pracującej populacji w naszym kraju. Na całym świecie jest już ponad 690 milionów w aż 200 krajach. Nowe konto LinkedIn zakładane jest co 2 sekundy, a aż 40% użytkowników loguje się do portalu co najmniej jeden raz dziennie. Znacząca część użytkowników portalu to osoby na średnich i wyższych stanowiskach menedżerskich, c-level oraz właściciele firm. Czy są tam Twoi klienci lub potencjalni pracodawcy?

LinkedIn – dla kogo ? 

Co takiego jest w portalu LinkedIn, że przyciąga do siebie aż takie grono użytkowników? To proste – obecnie LinkedIn to największa na świecie platforma dla ludzi biznesu. To miejsce ma charakter typowo biznesowy, więc nie spotkasz zbyt wielu treści prywatnych czy zdjęć z wakacji.

LinkedIn nastawiony jest na rozwój relacji biznesowych i wymianę eksperckiej wiedzy.

Pięć najpopularniejszych branży na Linkedin

sektorów zatrudnienia użytkowników polskiego LinkedIn to (dane z panelu reklamowego LinkedIn):

  1. IT – 330 000 użytkowników
  2. Produkcja – 330 000 użytkowników
  3. Doradztwo i usługi korporacyjne – 250 000 użytkowników
  4. Finanse – 220 000 użytkowników
  5. Media i komunikacja – 160 000

Dlaczego zakładasz konto osobiste na LinkedIn?

Twoje wirtualne CV na linkedin

Bardzo często spotykam się z opinią, że LinkedIn jest wirtualnym CV. Ta opinia jest niestety bardzo błędna. Do tworzenia wirtualnego cv służą inne narzędzia. Profil osobisty LinkedIn ma znacznie szersze zastosowanie. To Twój landing page działań w internecie.

Nie wrzucaj na LinkedIn wszystkich treści, które masz w swoim życiorysie. Potraktuj portal jako zajawkę i miejsce, które prezentuje Cię od innej strony. Wykorzystaj dodatkowe możliwości portalu, tak by było to miejsce, które reprezentuje Ciebie i daje potwierdzenie Twojej eksperckości.

Znajomy ma profil na Linkedin

Bardzo często robimy coś, ponieważ ktoś nam polecił. Ktoś już to ma. Podobnie z LinkedIn. Usłyszałeś, że kolega z biurka obok ma aktywne konto i uczestniczy w społeczności LinkedIn.

Zanim założysz swoje konto osobiste na LinkedIn sprawdź czy to miejsce dla Ciebie, zastanów się czy masz czas i pomysł na swój profil. Opracuj własną strategię na LinkedIn.

Linkedin – oferty pracy i zatrudnienia

W czasach koronawirusa każdy szuka pracy lub awaryjnie sprawdza co dzieje się na rynku. Podobno na LinkedIn można szybko znaleźć dobra ofertę? Zgadza się można. Natomiast nic samo nie przyjdzie, a żeby faktycznie LinkedIn przyniósł Ci korzyści w postaci ofert trzeba wykonać nieco pracy.

Aktywność na portalu może przyczynić się do wzrostu Twojej rozpoznawalności, co może też poskutkować nowymi ofertami czy rekomendacjami. Natomiast samo założenie profilu i brak aktywności nie wpłyną pozytywnie na proces, ani na Twój wizerunek. Żeby pojawić się w wynikach rekruterów profil musi być zoptymalizowany i odpowiednio opracowany.

Linkedin CV – wizerunek eksperta

Masz pomysł na siebie i chcesz zbudować silną markę eksperta? Portal LinkedIn jest świetnym miejscem do budowania pozycji eksperta oraz do budowania swojej marki osobistej. Żeby jednak to osiągnąć niezbędny jest pomysł. Musisz rozpocząć pracę od siebie, zaplanować swoją strategię na markę osobistą i zbudować plan jak to zrobić.

Relacje biznesowe na Linkedin

Wprowadzenie dwa lata temu RODO znacząco ograniczyło komunikację mailową czy telefoniczną z odbiorcami naszych usług i produktów, co wielu osobom utrudniło sprzedaż. Zwłaszcza w sektorze MŚP. LinkedIn dobrze wykorzystany może być ułatwieniem w dotarciu do odpowiednich osób. Coraz chętniej skracamy dystans relacji w social mediach, komunikujemy się z nieznanymi dotąd osobami. Duża część komunikacji mailowej przenosi się na komunikację na Messengerach czy wiadomościach prywatnych. Na LinkedIn również bardzo chętnie pokazujemy swoje stanowisko, firmę oraz telefon.

To również świetne miejsce dla osób zajmujących się sprzedaż. Jak podaje Business2Community do aż 82% naszych potencjalnych klientów jesteśmy w stanie dotrzeć właśnie przez social media. LinkedIn to baza biznesowych kontaktów. Zachowaj umiar i zdrowy rozsądek, nie spamuj i pokazuj się jako ekspert, a LinkedIn może stać się Twoim ulubionym miejscem do realizacji biznesu.

Profil na LinkedIn na miarę marki profesjonalisty

Trzy najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas planowania Twojego profilu osobistego to:

Cel profilu na Linkedin

Zanim rozpoczniesz przygodę z profilem osobistym na LinkedIn wyznacz sobie cel. Dlaczego chcesz tu być? Czy nastawiasz się na zmianę pracy czy na budowanie pozycji eksperta? Może chcesz sprzedawać. Każdy powód jest dobry (ten biznesowy oczywiście), natomiast kluczem do sukcesu jest Twoja strategia jak to osiągnąć. Strategii nie zbudujesz bez jasno określonego celu.

Linkedin a grupa docelowa/odbiorca

Mając wyznaczony cel zastanów się kto jest Twoim odbiorcom. Czy nastawiasz się na budowanie relacji z rekruterami czy Twoimi potencjalnymi klientami? To od tego zależy, jak profil powinien wyglądać, co zawierać oraz jakie treści powinieneś udostępniać i publikować. Osobiście uwielbiam planować działania na kartce papieru. Zawsze mam pod ręką brystol, kolorowe karteczki i mazaki. Rysuję sobie mapę moich działań, wizualizację celu (w moich magazynach są często wyrwane lub wycięte zdjęcia). Polecam ten sposób. Podsumowując też zwizualizuj swoją grupę odbiorców, zidentyfikuj ich nawet po nazwisku, zobacz co publikują i czym się interesują. 

Słowa klucze i tagi Linkedin niczym pozycjonowanie

LinkedIn coraz lepiej pozycjonuje treści w Google. Już teraz wpisując swoje imię i nazwisko z łatwością znajdziesz profil na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Indeksowane są artykuły, a już niedługo w Polsce wprowadzone zostanie indeksowanie postów.

Treści mamy, a wyszukanie i tzw. optymalizacja profilu może zostać porównana do optymalizacji np. artykułu na blogu. Podobnie tu też typujesz słowa klucze. W profilu osobistym na LinkedIn słowa kluczowe powinny pojawić się w kilku miejscach tj. nagłówek, informacje o tobie i doświadczenie. Planując swoją strategię na LinkedIn warto wytypować kilka najważniejszych słów. Przede wszystkim zwróć również uwagę, by były one połączone z umiejętnościami jakie prowadzisz na swoim profilu. Ile ich powinno być? Kilka, nie ma jasno określonej ilości. Rekomenduję 5-7 głównych słów, wokół których zbudujesz swoją historię.

Pamiętaj, że nie jest to raz na zawsze. Testuj, wprowadzaj nowe, zmieniaj – o to właśnie chodzi w optymalizacji profilu osobistego na LinkedIn.

Twoja check lista profesjonalnego konta osobistego na LinkedIn.

O czym warto pamiętać? Social Selling Index

Poniżej znajdziesz listę, o których należy pamiętać uzupełniając swoje konto osobiste na LinkedIn. Wyznacznikiem uzupełnienia profilu jest odznaka All Stars na Twojej tablicy, a rezultaty działań możesz weryfikować sprawdzając swój wynik Social Selling Index.

Pierwsze elementy jak zdjęcie profile, zdjęcie w tle czy informacje potraktuj jako obowiązkowe. Pozostałe elementy nie są już aż tak istotne, jednak wypełnienie ich wszystkich poprawi jakość i pozycjonowanie profilu. Uzupełniając profil LinkedIn przemyśl co jest istotne dla Twojego odbiorcy, czego może szukać w Twoim profilu. Jest on budowany dla niego, nie dla Ciebie.

O czym trzeba pamiętać uzupełniać profil osobisty LinkedIn?

  • Zdjęcie profilowe – pamiętaj, że LinkedIn to portal biznesowy. Zrezygnuj ze zdjęcia z plaży. 
  • Zdjęcie w tle – to darmowa powierzchnia reklamowa. Wykorzystaj ją do promocji swoich usług. Jeśli pracujesz w organizacji zapytaj czy dział marketingu ma coś z czego możesz skorzystaj. Idealny format to 1584 x 396 px.
  • Nagłówek – użyj słów kluczowych. Pamiętaj też kto jest Twoim odbiorcą.
  • Obecne stanowisko
  • Lokalizacja
  • Branża
  • Informacje kontaktowe

Adres url profilu na Linkedin

Adres URL po prawej stornie w ustawieniach zmień swój adres URL. Początkowo LinkedIn wprowadzi ciąg nieznaczących znaków. W związku z tym możesz to zmienić np. na swoje imię i nazwisko. Poprawi to jakość wizualną Twojego profilu. Pamiętaj też, że linkiem warto się dzielić, np. w CV a nawet w stopce mailowej.

Proflin na linkedin w różnych językach

Profil w dodatkowym języku LinkedIn umożliwia Ci przetłumaczenie swojego profilu na wiele języków. Twój profil będzie wyświetlany np. po niemiecku użytkownikom portalu z Niemiec. Jeżeli pracujesz na kilku rynkach lub Twoja grupa odbiorców jest z wielu krajów warto wykonać tę pracę. Ustaw swój profil językowy jako główny w tym języku, w którym najczęściej komunikacyjną się Twoi odbiorcy.

Profil na LinkedIn a doświadczenie

Wprowadzając swoje doświadczenie poza wypisaniem czym się zajmowałeś na danym stanowisku skorzystaj przede wszystkim z multimediów. Do profilu na Linkedin dodaj prezentacje czy link do strony firmy. Jeśli masz szczególne osiągnięcia na danym stanowisku możesz tu dołączyć np. prezentacje. Niech będzie to świadectwo Twojego sukcesu. Pisz językiem korzyści i pochwal się czego dokonałeś. Nie musisz, a wręcz nie powinieneś wpisywać tu wszystkich obowiązków firmowych. Pamiętaj też o Twoich słowach kluczach. Nawet jeśli szukasz pracy, a na Twój profil wejdzie rekruter o szczegóły doświadczenia zapyta Cię podczas rozmowy. Niech Twój osobisty profil na LinkedIn będzie Twoim landing page, wizytówką i zachętą do kontaktu. Trochę jak na pierwszej randce, nie zdradzaj od razu wszystkiego.

Pozostałe pozycje w profilu Linkedin

  • Wykształcenie
  • Umiejętności. Możesz dodać ich nawet 50, a inni mogą oceniać w jakim stopniu się z tym zgadzają. Na trzy główne (za pomocą pinezki) wybierz te które są najbardziej istotne z punktu widzenia Twoich odbiorców, warto też by były ono powiązane ze słowami kluczowymi Twojego profilu.
  • Materiały audio, materiały wideo, pliki pdf
  • Rekomendacje
  • Wolontariat
  • Osiągnięcia np. projekt czy wyróżnienie.
  • Certyfikaty
  • Języki
  • Patenty, zezwolenia. Kursy
  • Wyróżnienia i nagrody.

LinkedIn stawia przede wszystkim na profile osobiste

W tę część inwestuje wiele, by przynieść też jak największe korzyści dla swoich użytkowników.

Kiedy budujesz swój osobisty profilu na LinedIn pamiętaj, że nie robisz tego raz na zawsze. Zachęcam do tego, by testować ustawienia i opisy. Sprawdzaj, jak odbiorcy reagują na różne treści i zmiany. Jak to robić? Jako wytyczne może posłużyć Ci wskaźnik Social Selling Index, choć nie jest on w pełni miarodajny może posłużyć jako drogowskaz.

Weryfikując swoje wyniki sprawdzaj również wyniki na Tablicy.

Z tych wyników dowiesz się:

  • Kto wyświetlił Twój profil
  • Poznasz ilość wyświetleń publikacji
  • Oraz raz razy Twój profil pojawił się w wynikach wyszukiwania

Ile czasu poświęcić na LinkedIn, by zobaczyć efekt?

Nie ma wytycznych, które mówią, ile czasu dziennie czy też tygodniowo powinieneś poświęcać na aktywności na portalu LinkedIn, by odnieść sukces. Na LinkedIn możesz logować się codziennie, a możesz raz na tydzień. To, ile czasu możesz poświęcić na działania, budowanie profilu osobistego na LinkedIn oraz na budowanie relacji zależy tylko od ciebie. Postaw jednak na regularność.

Relacje w Internecie

Relacje w internecie są obecnie bardzo pożądaną kompetencją. Coraz więcej osób przenosi swoją działalność, pozyskiwanie klientów czy budowanie wizerunku właśnie do sieci. Ciężko nam przewidzieć w jakim kierunku obecna sytuacja pójdzie i jak duża część przyzwyczajeń z internetu zostanie z nami po pandemii. Podsumowując LinkedIn to obecnie jedno z najlepszych narzędzi. Niewątpliwie pamiętaj o równoczesnym budowaniu relacji w social mediach, ale też osobistych. Od czasu o czasu warto zadzwonić do klienta albo w miarę możliwości, umówić się na kawę. Masz pytania odnośnie profilu osobistego na LinkedIn? Napisz do Nas.

Autor: Kamila Kierzek-Mechło

Poznaj naszych Mentorów i Edukatorów w Strefie wiedzy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *