Jak zoptymalizować koszty prowadzenia e-biznesu na przykładzie e-commerce?
Optymalizacja kosztów jest istotnym elementem strategii zarządzania finansami firmy. Umożliwia ona zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, nawet w przypadku spadku jego rentowności. Niezależnie od tego, czy prowadzimy naszą działalność stacjonarnie, czy online, warto przyjrzeć się bliżej finansom swojej firmy i poszukać sposobów optymalizacji kosztów. Jakie metody sprawdzą się w przypadku e-commerce? Podpowiadamy.
W branży e-commerce struktura kosztów firmowych jest często bardzo zróżnicowana. Może dotyczyć zarówno wydatków związanych z utrzymaniem magazynu, współpracą z kurierami, czy wynagrodzeniem pracowników, jak i obowiązkowych ubezpieczeń czy podatków. Często obejmuje również kupno niezbędnych elementów wyposażenia biura, magazynu czy samochodów. Analiza wydatków firmy może wskazać obszary możliwej ich redukcji i optymalizacji kosztów prowadzenia e-biznesu.
Czym jest optymalizacja kosztów?
Mimo że wielu osobom wydaje się, że prowadzenie biznesu w internecie wiąże się z koniecznością podnoszenia niższych nakładów niż w przypadku stacjonarnych działalności, to jednak wydatki firm np. z sektora e-commerce nierzadko przewyższają koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa działające offline. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga wygospodarowania przestrzeni magazynowej. Jeżeli nie posiadamy własnego obiektu, musimy go wynająć. Kolejnym kosztem w tym przypadku jest utrzymanie pracownika magazynowego. Dochodzą też wydatki związane ze współpracą z firmą kurierską, a także opłaty wynikające z użytkowania lokalu czy prowadzenia księgowości firmy.
Prowadząc biznes, warto zainteresować się pojęciem optymalizacji kosztów, aby zaoszczędzone fundusze móc zainwestować w rozwój firmy lub wykorzystać je wtedy, kiedy dojdzie do spadku jej rentowności (zwłaszcza w sezonowych branżach). Poprzez optymalizację kosztów rozumie się szereg działań, które mają na celu zwiększenie oszczędności. Jest to więc narzędzie stosowane w celu podniesienia rentowności przedsiębiorstwa.
Optymalizacja kosztów w przypadku prowadzenia e-biznesu może pozwolić nam zaoszczędzić pieniądze, które możemy wydać zarówno na pokrycie bieżących zobowiązań, jak i inwestowanie w rozwój, a więc szkolenia czy zakup nowoczesnego sprzętu, ale także zmniejszyć ryzyko niewypłacalności i upadłości.
Sposoby optymalizacji kosztów w e-biznesie
Prowadząc biznes internetowy, możemy wykorzystać szereg metod optymalizacji kosztów. Do najczęściej stosowanych przez osoby działające w branży e-commerce zaliczamy:
- outsourcing – polega na korzystaniu z usług zewnętrznych firm, dzięki czemu możemy skupić się na kluczowych obszarach działalności i zmniejszyć koszty związane z inwestycją w sprzęt, ale także zatrudnienie kolejnych pracowników;
- leasing – to możliwość korzystania z zewnętrznego finansowania nowoczesnych maszyn, ale i samochodów, które pozwolą zmniejszyć koszty produkcji lub wpłyną na wydajność firmy. W takim przypadku nie musimy kupować ich za gotówkę, a więc „mrozić” firmowych pieniędzy. Wystarczy tylko zawrzeć umowę na dłuższy okres, a następnie terminowo opłacać raty z bieżących przychodów firmy;
- automatyzację procesów – wszelkie powtarzalne i czasochłonne czynności warto zautomatyzować. W przypadku e-biznesu przydatny w tym celu będzie np. system informatyczny CRM, który umożliwia m.in. automatyzację obiegu dokumentów, analiz finansowych, obsługi klienta czy zarządzania flotą.
Wśród pozostałych metod optymalizacji kosztów w e-biznesie można wymienić negocjowanie umów z dostawcami, na przykład abonamentu telefonicznego, energii elektrycznej, internetu czy ogrzewania. Warto również korzystać z używanego sprzętu, aby zaoszczędzić fundusze potrzebne na zakup trwałych środków do firmy. Pomocny może być także wirtualny magazyn czy internetowa księgowość.
Podsumowanie
Optymalizacja kosztów prowadzenia e-biznesu to zagadnienie, którym powinien zainteresować się każdy działający w branży e-commerce przedsiębiorca. Istnieje szereg sposobów, które można wykorzystać, aby zmniejszyć koszty. Zaoszczędzone fundusze mogą być przydatne nie tylko wtedy, gdy firma znajduje się w słabszej kondycji finansowej, ale również kiedy chcemy inwestować w jej rozwój czy szkolenia pracowników.