fbpx

Jak zrobić dobre zdjęcia do e-sklepu – sekrety packshotów

Jak zrobić dobre zdjęcia do e-sklepu – sekrety packshotów

Pandemiczna rzeczywistość sprawiła, że zakupy online stały się naszą codziennością jeszcze bardziej niż kiedykolwiek. Wszyscy prowadzący internetowy biznes lub sklep, wiedzą, że wysokiej jakości fotografia produktowa jest jednym z kluczowych aspektów skutecznej sprzedaży. Okazuje się jednak, że aby zrobić dobre zdjęcia produktowe nie trzeba korzystać z profesjonalnego studia fotograficznego. Podpowiemy Wam, w jaki sposób stworzyć domowe studio foto, dysponując prostymi rozwiązaniami do fotografii produktowej.

Warto postawić na jak najlepszą prezentację asortymentu w e-sklepie, ponieważ atrakcyjne zdjęcia produktowe mogą wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów. W jaki sposób je wykonać i o czym należy pamiętać, mając do dyspozycji domowe rozwiązania?

Podstawową zasadą fotografii produktowej jest odpowiedni kadr – w centrum zdjęcia ma znajdować się produkt, a nie tło, czy dodatkowe elementy. Ze względu na to, że klient nie ma możliwości obejrzenia produktu na żywo, zdjęcie powinno odwzorowywać rzeczywisty wygląd i właściwości obiektu.


Clue fotografii produktowej

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie przygotowanie produktu. Pozwoli to zaoszczędzić czas na dalszych etapach pracy, szczególnie podczas obróbki graficznej. Po wykonaniu zdjęcia warto sprawdzić, w jaki sposób przedmiot się prezentuje także na zbliżeniu. Na obiekcie nie powinno być kurzu, rys czy zagnieceń. W fotografii produktowej liczy się każdy detal, a niechlujne ujęcia mogą zniechęcić do zakupu.

Kolejnym aspektem jest sposób prezentacji produktu. Przed sesją warto sprawdzić, jakie są wytyczne dotyczące zdjęć umieszczanych w serwisie aukcyjnym. Rekomendowane jest tło w kolorze neutralnym, w szczególności biel. Alternatywnie można postawić na szarość lub czerń. Ważne, by na wszystkich zdjęciach wykorzystać jeden, spójny kolor tła. W przypadku zdjęć lifestyle’owych, przeznaczonych na kanały w mediach społecznościowych marki, można zdecydować się na bardziej kreatywne rozwiązanie.

Ważnym elementem jest także odpowiednie oświetlenie zdjęcia, które zapewni czytelność produktu. Światło nie powinno być zbyt ostre i powodować cieni. Stosując technikę rozproszenia światła można uzyskać bardziej miękkie i plastyczne zdjęcie. W przypadku błyszczącego obiektu należy zwrócić uwagę na to, co i w jaki sposób odbija się na przedmiocie.

Klasyczne zdjęcie packshotowe
Zdjęcie lifestylowe – aranżowane


Sekret dobrych zdjęć packshotowych

Po pierwsze: przygotowanie i ustawienie aparatu, czyli zadbanie o czysty obiektyw, unikanie niskiej wartości przesłony fotograficznej (pozwoli to zwiększyć głębię ostrości, która sprawi, że fotografowany obiekt stanie się wyraźniejszy). Warto ustawić też jak najniższą wartość ISO, która zapewni w tym przypadku najwyższą jakość i ostrość obrazu. Istotne jest również odpowiednie ustawienie balansu bieli, by dokładniej ukazać właściwości i kolor produktu na zdjęciu.

Po drugie: tło. Na rynku są dostępne różne typy teł, w tym: kartonowe, winylowe oraz polipropylenowe. Tło kartonowe umożliwia fotografowanie produktów różnej wielkości oraz zapewnia zadowalające rezultaty, ponieważ dobrze reaguje na odbicie lampy i światło. Wśród wad wymieniane są m.in. niska odporność na zagięcia, wyższa cena i łatwość brudzenia się. Kolejnym typem są tła winylowe, które lepiej sprawdzą się w przypadku fotografowania większych produktów. Minusem jest ich wysoka cena. Trzecim rodzajem tła fotograficznego jest tło polipropylenowe. Jest najtańsze, osiąga jednak słabsze rezultaty, ponieważ jego struktura jest widoczna podczas fotografowania, zwłaszcza małych obiektów, łatwo również ulega zabrudzeniom.

Po trzecie: wykorzystanie światła zastanego. Ważne, by fotografując przedmiot wykorzystać światło naturalne, np. wpadające przez okno. Jeśli warunki pogodowe to uniemożliwiają, warto skorzystać z kompaktowej lampy LED. Można również użyć blendy lub dużego białego arkusza, by uzyskać odbicie światła z okna wprost na obiekt. Do fotografii produktowej dodatkowo rekomendowany jest namiot bezcieniowy, który świetnie sprawdzi się w przypadku małych przedmiotów. Używany jest, aby równomiernie oświetlić przedmiot i dodatkowo ograniczyć odbicia na fotografowanym obiekcie.

Po czwarte: użycie statywu, by zapewnić wszystkim obrazom spójny kadr i tło. Statyw eliminuje także ryzyko drgań aparatu, które mogą wpłynąć negatywnie na efekt finalny zdjęcia.


Jaki sprzęt wybrać?

W przypadku wyboru aparatu, warto przyjrzeć się pełnoklatkowym bezlusterkowcom Canon – EOS R i EOS RP. Połączenie wysokiej jakości optyki i pionierskiego mocowania obiektywu (RF) sprawia, że są to aparaty dedykowane kreatywnej pracy. Jeśli jednak wolisz nieco tańsze rozwiązanie, postaw na niewielkiego bezlusterkowca  EOS M200 lub lustrzankę EOS 250D.

W fotografii produktowej bardzo istotny jest obiektyw. W przypadku małych produktów i do fotografowania detali świetnie sprawdzą się obiektywy macro lub posiadające tego typu tryb. Jedną z ciekawszych propozycji jest uniwersalny obiektyw Canon RF 24-105 4-7.1 STM, dedykowany do pełnoklatkowych bezlusterkowców serii EOS R – świetnie sprawdza się podczas wykonywania zdjęć z małej odległości. Ponadto stosunkowo wysoka przysłona (4-7.1) zapewnia głębię ostrości idealną dla fotografii produktowej.

Obiektyw Canon EF-S 35mm F2.8 IS STM MACRO


Warto również zwrócić uwagę na obiektywy macro, takie jak np. EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM przeznaczony do lustrzanek Canon serii EOS (jest on wyposażony we wbudowane światło ledowe, zapewniające jeszcze lepsze doświetlenie produktu) lub RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, dedykowany do pełnoklatkowych bezlusterkowców EOS R.

Efektywna sesja produktowa do sklepu on-line może powstać w domowych warunkach. Nie trzeba dysponować kosztownym, profesjonalnym sprzętem, by zrobić dobre zdjęcia packshotowe, a inspiracje na profesjonalny content produktowy są na wyciągnięcie ręki. Skorzystaj z naszych wskazówek – dzięki nim nie tylko nauczysz się, jak sprzedawać obrazem, ale będziesz się również świetnie bawić.

Autor: redakcja Fundacja Kobiety e-biznesu we współpracy z Canon Polska