Jakie dochody osiągają sprzedawcy w mediach społecznościowych. Nowe trendy w płatnościach.
Artykuł na podstawie wyników raportu The power of social & live commerce, wrzesień, 2022
Polacy uwielbiają zakupy w sieci od wielu lat, o czym świadczy wzrost e-commerce w ostatnich dwóch latach. W postpandemicznej rzeczywistości rynek sprzedaży online nie tylko nie wyhamował, ale rozwija się w wielu różnych kierunkach. Fundacja Kobiety e-biznesu, przy wsparciu partnerów, ponownie wzięła pod lupę social commerce i live commerce w Polsce. Wyniki badania The power of social & live commerce 2022 są bardzo ciekawe i widać zmianę w zachowaniach konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są trendy w płatnościach za transakcje w social mediach.
Social commerce i live commerce na polskim rynku
Social commerce to sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych. Do tego typu transakcji zaliczają się transakcje finalizowane na platformie społecznościowej, ale również takie, które są przekierowane np. z Facebooka do sklepu internetowego. Jest to często wybierana przez Polaków forma zakupów i notuje dynamiczny wzrost — rok temu 27% ankietowanych zadeklarowało takie zakupy, obecnie to 35%.
„Nasi klienci coraz śmielej korzystają ze sprzedaży w social mediach. Przerzucenie feedu produktowego na Facebooka, czy linkowanie z Instagrama prosto do sklepu jest skutecznym sposobem na monetyzowanie stworzonego już zasięgu. W końcu w użytkownik aktywny w socialach jest zainteresowany dokładnie tym, co prezentujemy. Skrócenie ścieżki zakupowej i ułatwienie mu kupna to sytuacja win-win.” – mówi Maciej Cebertowicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Sky-Shop.
Live commerce to z kolei sprzedaż w czasie transmisji live. Dla użytkowników platform społecznościowych to sposób na zakupy i rozrywkę w jednym, a sprzedający prześcigają się w uatrakcyjnianiu swoich live’ów tak, żeby zdobyć jak najszersze audytorium. I są skuteczni — już 25% Polaków dokonało zakupu podczas transmisji na żywo, w tym 9% biorących udział w ankiecie często i bardzo często.
38% internautów wydaje powyżej 200zł w mediach społecznościowych.
Coraz więcej też wydajemy za pośrednictwem platform społecznościowych. Średnio miesięcznie powyżej 200 zł wydaje 38% respondentów, jednorazowo między 50 a 200 zł — aż 63% ankietowanych.
Jak zatem Polacy płacą za te zakupy? Zwraca uwagę wzrost znaczenia transakcji gotówkowych w stosunku do ubiegłego roku. Niemniej większość badanych uważa, że najwygodniejsze są płatności bezgotówkowe – spory udział mają wciąż przelewy na konto sprzedającego oraz systemy szybkich płatności internetowych.
Rynek płatności coraz śmielej wchodzi w social commerce, który przyczynia się do prężnego rozwoju e-handlu. Konsumenci chcą robić zakupy łatwo i szybko, dlatego idealne jest zapewnienie im w tzw. socialach metod płatności, które spełniają te oczekiwania. Wśród nich prym wiedzie BLIK. Z dużą satysfakcją w 2021 roku wraz z KODA Bots wdrożyliśmy rozwiązanie chatbotowe, które umożliwia dokonywanie płatności BLIKIEM w komunikatorach społecznościowych – podkreśla Paweł Działak, CEO & co-founder Tpay, operatora płatności online.
Kto sprzedaje w social commerce?
Jeśli przyjrzymy się, jakie dochody osiągają sprzedawcy w social i live commerce, można wnioskować, że większość z nich to niewielkie podmioty lub prywatne osoby. Tylko 48% sprzedawców osiąga dochody w tych kanałach wyższe niż 500 zł miesięcznie. Natomiast sprzedawcy są zgodni z kupującymi co do wygody płatności bezgotówkowych — aż 56% sprzedających takie preferuje. Mimo to wciąż najczęściej oferowaną możliwą płatności jest przelew na konto (51%), chociaż udział tej formy spadł o 15 % w stosunku do 2021 roku.
„Visa koncentruje się na umożliwieniu bezpiecznych i prostych zakupów online. Bez względu na to, czy kupujący płaci kartą, urządzeniem mobilnym czy portfelem cyfrowym, z Visa może mieć pewność, że jego pieniądze są bezpieczne. Stale pomagamy przedsiębiorstwom doskonalić się i budować zaufanie konsumentów, inwestując w innowacyjne, bezpieczne i szybkie systemy płatnicze. Skupiamy się szczególnie na mikro, małych i średnich firmach, oferując im wsparcie, na przykład poprzez trwającą właśnie polską edycję globalnego programu grantowego She’s Next skierowaną do przedsiębiorczyń.” – powiedziała Katarzyna Zubrzycka, dyrektorka działu detalistów i agentów rozliczeniowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.
Lepszy proces zakupowy to większe zyski dla sprzedawców
Dla kupujących w procesie zakupowym największe znaczenie mają koszty przesyłek oraz bezpieczeństwo transakcji, a także jasne zasady zwrotu i reklamacji zakupionych produktów. Oznacza to, że duży wpływ na decyzje zakupowe Polaków mogą mieć rozwiązania systemowe właścicieli platform społecznościowych.
Więcej danych z raportu The power of social & live commerce, sierpień 2022 znajdziesz na https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-the-power-of-social-i-live-commerce/
*Badanie zostało wykonane w sierpniu 2022 roku na zlecenie Fundacji Kobiety e-biznesu. W badaniu wzięło udział 1000 losowo wybranych osób, odwzorowujących strukturę Polaków w wieku 16-75 lat (reprezentatywność próby w stosunku do populacji na poziomie demograficznym – wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie) Wyniki pogłębione zostały przez wywiady z grupą 500 osób kupujących lub sprzedających w social mediach.