Komunikacja w zespole – dlaczego jest tak ważna?
Efektywna komunikacja w zespole to jeden z podstawowych czynników wpływających na sprawne funkcjonowanie firmy. Nawet najlepszy zespół pracowników nie osiągnie pełnego potencjału, jeśli sposób, w jaki przekazują informacje oraz feedback jest zły. Jak zapewnić dobrą komunikację między szefem a pracownikami?
Dlaczego komunikacja jest istotna?
Wszystkie zespoły muszą dążyć do osiągnięcia wyznaczonych celów poprzez ścisłą współpracę pomiędzy poszczególnymi działami oraz pracownikami. O efektywności decyduje przede wszystkim koordynacja działań. Aby to osiągnąć, pracownicy muszą skutecznie się komunikować. Umiejętności miękkie są więc równie ważne jak kwalifikacje i doświadczenie zawodowe pracownika.
Zamieszanie w wymianie informacji między pracownikami zwykle prowadzi do problemów. Niewłaściwy sposób komunikowania się z zespołem prowadzić może nawet do całkowitego chaosu w miejscu pracy. Zbyt wiele niedomówień może frustrować pracowników i utrudniać ustalenie, kto jest odpowiedzialny za jakie zadania.
Nie,należy zapominaćrównież o komunikacji przełożonego ze swoim zespołem. Pracownicy chcą informacji o tym, co dzieje się w firmie, nawet jeśli niektóre informacje wydawać się mogą nieuzasadnione lub niepotrzebne. Pracownicy często wczuwają się w sprawy przedsiębiorstwa jako ważne ogniwo w strukturze korporacyjnej. Zapewnienie efektywnej komunikacji w firmie pozwala zwiększyć zaangażowanie pracowników każdego szczebla.
Kilka zasad skutecznej komunikacji
Słaba komunikacja w zespole nie zawsze musi być zamierzona. Wielu pracowników nie zdaje sobie sprawyze znaczenia sprawnej komunikacji. Nawet jeśli rozumie,się wpływ dobrej komunikacji na codzienne życie, zastosowanie teorii w praktyce może być trudne. Dlatego cenne jest wspieranie dialogu pracowniczego. Wspólnie warto wypracować zasady efektywnej komunikacji w zespole. Warto czasem pozwolić swoim pracownikom przejąć inicjatywę i wskazać zespołowi najlepsze praktyki, których nie było w ich wcześniejszych sugestiach lub zachowaniach. Podstawowe zasady skutecznej komunikacji to:
- uważne słuchanie każdego pracownika,
- nie przerywanie gdy inna osoba mówi,
- bycie otwartym na dyskusje,
- wyrażanie swoich potrzeb i uwag,
- konsekwentny oraz jasny sposób porozumiewania się,
- wzajemny szacunek.
Jak przekazywać negatywne informacje?
Warto,omówić swoje odczucia i obserwacje, ale nie krytykować pracownika. W ten sposób pracownik nie poczujesię urażony i uniknie werbalnego odwetu czy eskalacji problemu. Mówienie o swoich osobistych obserwacjach zapobiegnie również kwestionowaniu ich przez pracowników.
Podawać należy tylko konkretne informacje przedstawiać niepodważalne fakty dla zilustrowania problemów i unikać wyrażania subiektywnych opinii. Na końcu warto pozytywnie zmotywować swoich pracowników, bez względu na to, jak niezręczna jest cała rozmowa.
Aby dowiedzieć się więcej na temat komunikacji w zespole oraz w biznesie, warto zajrzeć na stronę https://michalsosin.com/.