Marketing cyfrowy - czym jest i jak może Ci pomóc? | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Marketing cyfrowy – czym jest i jak może Ci pomóc?

Marketing cyfrowy – czym jest i jak może Ci pomóc?

O tym, że Reklama jest dźwignią handlu przekonał się już prawdopodobnie każdy przedsiębiorca. Kiedyś marketing wyglądał inaczej – polegał na umieszczeniu reklamy w gazecie, biuletynie, czy na billboardzie reklamowym. Czasy się jednak zmieniają i zmieniają się reklamy. W tym momencie, dużo mniejszy wpływ na odbiorców mają reklamy tradycyjne, a coraz większy reklamy cyfrowe – czy to w social mediach, czy wyszukiwarce.

Dlaczego marketing cyfrowy bije na głowę ten tradycyjny?

Czy miałeś/aś kiedyś sytuację, w której rozmawiałeś z kimś na temat produktu, a potem ten właśnie produkt wyświetlił Ci się wśród postów na Facebooku? Firma Meta podobnie jak pozostałe serwisy oferujące reklamę w internecie, kieruje je przy użyciu algorytmów, które mają swoje sekrety, które pozwalają nam docierać dokładnie tam gdzie chcemy, kiedy chcemy i jak chcemy.

1. Trafianie do odbiorców

Załóżmy, że wykupiłeś/aś reklamę na billboardzie swojego nowego produktu – innowacyjnego trymera do brody. Twoją reklamę zobaczą wszyscy, którzy będą akurat przechodzić, lub przejeżdżać tą drogą: osoby, które posiadają bujne brody i z chęcią skorzystają z Twojego produktu, ale również kobiety, dzieci i osoby, które golą się na gładko. W internecie sytuacja wygląda inaczej. Algorytmy pozwalają nam kierować reklamy bezpośrednio do osób, które z dużym prawdopodobieństwem będą należały do naszej grupy docelowej – prosto do potencjalnego klienta.

2. Zarządzanie kosztami

Działania marketingowe w internecie zapewniają nam dużą elastyczność w zarządzaniu na co idą nasze pieniądze. W zależności od systemu reklamowego, możemy decydować na którą reklamę chcemy przeznaczyć więcej, na którą grupę demograficzną, województwo, słowo kluczowe i wiele innych.

3. Personalizacja

Ogromną zaletą marketingu cyfrowego jest to, jak bardzo możemy dostosowywać naszą reklamę, bezpośrednio pod odbiorcę. Jak myślisz, która reklama Cię bardziej przekona: ta na billboardzie, która ma trafiać do wszystkich, którzy będą przechodzić, lub przejeżdżać tą drogą, czy ta stworzona niemal idealnie pod Ciebie, „skrojona na miarę”. Marketing internetowy daje nam możliwość kierowania różnych kreacji, czyli grafik i filmów, do różnych grup docelowych, zwiększając szansę na pozyskanie klienta.

4. Statystyki

Ważnym elementem digital marketingu są dane statystyczne pochodzące z naszych kampanii reklamowych. Poszczególne systemy reklamowe oferują swoje rozwiązania, takie jak popularny Google Analytics 4, czy Piksel Facebooka. Narzędzia te pozwalają nam bardzo dokładnie śledzić informacje o użytkowniku, takie jak wiek, płeć, lokalizacja, ale również informacje o tym, jak odebrał naszą reklamę. Wszystkie te dane pozwalają nam optymalizować nasze reklamy niemal do perfekcji, tak by jak najbardziej efektywnie wykorzystywać budżet reklamowy.

5. Testy A/B

Czym jest test A/B? Załóżmy, że stworzyłeś/aś 2 reklamy. Pierwsza jest dynamiczna, kolorowa, posiada mnóstwo cięć i animacji. Druga reklama jest bardziej statyczna, opowiadasz w niej powoli o swoim nowym produkcie.

Obie te reklamy są skierowane do tej samej grupy docelowej, jednak różnią się nieco wykonaniem. Zastanawiasz się, która reklama zadziała lepiej. Tutaj z pomocą przychodzą nam właśnie testy A/B. Systemy reklamowe pozwalają nam wypuścić obie reklamy z tymi samymi ustawieniami, lecz różną kreacją.

Kiedy po czasie sprawdzisz statystyki, będziesz miał gotową i podaną na tacy odpowiedź, która reklama poradziła sobie lepiej. Jest to ogromna zaleta marketingu internetowego, ponieważ pozwala nam testować, badać i uczyć się o naszych odbiorcach a przez to, docierać do nich skuteczniej.

Wady marketingu cyfrowego

Największą wadą działań marketingowych w internecie jest to, jak bardzo są skomplikowane. Istnieje wiele systemów reklamowych, umożliwiających reklamę za pośrednictwem mediów społecznościowych, reklamę w wyszukiwarce, e mail marketing i wiele innych. Różne systemy działają na różne biznesy. Poza tym, same systemy reklamowe wymagają dużej wiedzy, aby poprawnie postawić i optymalizować kampanię.

Istnieją jednak rozwiązania tego problemu. W internecie istnieje wiele kursów, które pozwalają przynajmniej w stopniu podstawowym, opanować poszczególne systemy reklamowe. Innym rozwiązaniem, jest powierzenie zadania agencji reklamowej. Pozwoli nam to oszczędzić czas i mieć pewność, że kampanie zostaną zrobione poprawnie.

Rodzaje marketingu cyfrowego

Rodzajów digital marketingu jest bardzo wiele, dlatego skupimy się na tych najważniejszych.

PPC (Pay Per Click)

Jest to prawdopodobnie najpopularniejszy rodzaj marketingu w internecie. W tym modelu płacimy za kliknięcia a nie wyświetlenia reklamy, przez co przeznaczamy budżet w dużym stopniu na osoby potencjalnie zainteresowane. Przykładem może być reklama w mediach społecznościowych, na Facebooku i Instagramie (Meta), lub reklama w wynikach wyszukiwania (Google Ads).

SEO (Search Engine Optimization)

Optymalizacja w wyszukiwarkach to bardzo skomplikowany proces pozycjonowania naszej strony w tzw. wynikach organicznych, czyli na górze wyników bezpłatnych. Polega on na dostosowywaniu treści na stronie (content marketing), linków zewnętrznych i aspektów technicznych strony internetowej, tak by jak najbardziej zwiększyć wiarygodność witryny w oczach wyszukiwarki.

Email Marketing

Jest to bardzo bezpośrednia forma reklamy. Polega na wysyłaniu na pocztę elektroniczną klientów wiadomości e-mail, które zawierają newsletter, oferty promocyjne i personalizowane wiadomości. Istotnym aspektem jest również samo pozyskiwanie adresów do bazy kampanii mailingowej, aby tworzyć zbiór potencjalnych klientów naszych usług.

Social Media Marketing

Ten kanał reklamowy polega na wykorzystaniu portali społecznościowych do budowania grupy odbiorców, relacji z klientami, czy promocji produktów, lub usług.

Podsumowanie

Świat się zmienia, dlatego też zmieniają się formy reklamy, którymi możemy docierać do klientów. Billboardy i ogłoszenia w gazecie coraz gorzej się kojarzą i powoli zmniejszają swój wpływ na konsumentów. Nowe rozwiązania oferują nam mnóstwo możliwości dotarcia do naszej grupy docelowej i zaoferowania im spersonalizowanej pod nich treści. Warto się jednak dokładnie zastanowić nad wyborem strategii marketingowych, tak by odpowiednio dopasować je do naszego biznesu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

top-women
Polecamy