Jak wygląda proces rekrutacji? Porady dla szukających pracy
Jak rekrutuje dział HR? Porady dla szukających pracy.
Rekrutacja nowych pracowników
Rekrutowanie do firmy nowych członków zespołu to jedno z podstawowych działań działu Human Resources, działu zajmującego się rekrutacjami i prowadzeniem procesów zatrudnienia w dużych firmach.
Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Przyjrzyjmy się więc kolejnym czynnościom, jakie wykonuje pracownik działu HR w celu wyłonienia odpowiednich kandydatów na dane stanowisko.
Ustalenie oczekiwań wobec kandydatów
Przede wszystkim, w konsultacji z zarządem firmy lub menedżerem działu, ustala się dokładnie, czego oczekuje się od osoby, która zostanie przyjęta na to stanowisko. Jakiej osobowości szuka firma, jakie cechy charakteru i umiejętności powinna posiadać, aby wykonywać dobrze planowane obowiązki.
Ogłoszenie i komunikacja
Następnie wybierany jest kanał komunikacji, miejsce, w którym ukaże się wiadomość o naborze do pracy. Ogłoszenie o pracę może być prezentowane wyłącznie na stronie internetowej firmy. Może to być serwis z ogłoszeniami o pracę lub ogłoszeniami drobnymi, może być portal LinkedIn. Coraz częściej pracownicy działów HR korzystają ze swoich znajomości i kont założonych w social media. Sami publikują ogłoszenia, zwiększając tym samym zasięg dotarcia do potencjalnych aplikantów na stanowisko pracy.
Następnie przychodzi czas na zredagowanie odpowiedniego ogłoszenia. Wskazanie wymogów wobec kandydatów oraz ustalenie czasu na składanie aplikacji jest niezbędne. Oferty pracy zazwyczaj publikowane są przez około miesiąc czasu. Wybór miejsca do prezentacji ogłoszenia i czas emisji uzależniony jest od rodzaju stanowiska i potrzeby zatrudnienia.
Analiza aplikacji i CV
W kolejnym etapie pracownicy działów HR przeglądają setki nadchodzących maili i aplikacji od kandydatów. Na podstawie ustalanych wcześniej kryteriów tworzą tak zwaną short listę. Short Lista z ang. to krótka lista kandydatów, którzy najbardziej spełniają oczekiwania zawarte w ogłoszeniu.
Obecnie bardzo często wykorzystuje się różnego typu platformy online i programy rekrutacyjne. Systemy te po przesłaniu dokumentów przez kandydata weryfikują część danych zawartych w CV ( życiorys zawodowy kandydata). Z nich wyłania się ilość osób, z którymi nawiąże się dalszy kontakt. Przychodzi czas na rozmowy telefoniczne, zaproszenia do biura oraz same spotkania.
Trzeba uzbroić sie cierpliwość.
Bardzo ważne jest też, jak firmy utrzymują kontakt z osobami, których kandydatura jest rozpatrywana. Zdarza się,że firma po rozmowie kwalifikacyjnej nie poinformuje kandydata jaki jest dalszy status procesu rekrutacyjnego. Takie zachowanie nie należy do profesjonalnych. Zazwyczaj w terminie ok 3 tygodni pracownik HR powinien odezwać się do osoby, biorącej udział w rekrutacji,aby poinformować, co dalej dzieje się z jego dokumentami i kandydaturą. Jeżeli to nie nastąpiło to nie masz czego żałować! To sygnał dla kandydata, że firma nie dba o pracowników.