fbpx

Pozycjonowanie stron internetowych – czym jest SEO?

Pozycjonowanie stron internetowych – czym jest SEO?

Wciąż niesłabnącą popularnością cieszy się SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych w Google – najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej w Polsce. Czym jednak tak właściwie jest SEO, i czym różni się od innych kanałów?

Gra jest jednak warta świeczki. Zgodnie bowiem ze statystykami aż 46% zakupów, które potencjalnie mogą dotyczyć Twojego sklepu zaczyna się od Google

Współcześnie specjaliści ds. marketingu realizujący kampanie digitalowe mogą wybierać kanały dotarcia do Klienta z szerokiego spektrum możliwości. W zależności od konkretnie zdefiniowanych celów kampanii, specyfiki biznesu i branży oraz dostępnego budżetu, planujący strategię działań mogą korzystać z wielu narzędzi i platform.



1. Wyniki Google w 2020 roku

Zakres i częstotliwość fraz wpisywanych do wyszukiwarki Google zwiększa się każdego roku. Ewolucji ulegają również algorytmy odpowiadające za generowanie wyników wyszukiwania. Obecnie strona wyników wyszukiwania Google zawiera wiele elementów, które konstruowane są z różnych zbiorów danych. Podstawowe elementy, które należy wyróżnić to:

  • tekstowe wyniki płatne oznaczone jako reklamy tworzone na podstawie kampanii w Google Ads,
  • wyniki z  Google Maps dostosowane do lokalnych zapytań oparte na Google Moja Firma,
  • reklamy produktowe PLA tworzone na podstawie feedów produktowych,
  • wyniki newsowe oparte na autoryzowanych przez Google domenach (redakcje),
  • wyniki organiczne (bezpłatne) tworzone przez algorytmy na podstawie oceny stron znajdujących się w indeksie Google.

Poniżej znajduje się kilka przykładowych elementów, które tworzą stronę wyników wyszukiwania pod frazą buty do biegania.

Płatna Reklama produktowa oparta o feed produktowy:


Płatna reklama tekstowa oparta o Google Ads:


Wyniki Organiczne, które są przedmiotem działań SEO:


To właśnie wyniki organiczne, za których kliknięcie Google nie pobiera opłat, są przedmiotem działań specjalistów SEO, którzy optymalizując strony internetowe dążą do zajęcia wysokich pozycji na adekwatne biznesowo frazy.

W tym kontekście SEO powinniśmy rozumieć jako zbiór praktyk zmierzających do pozyskania ruchu z organicznych wyników Google oraz realizację za pośrednictwem tych wyników celów marketingowych (biznesowych).


2. Czy pozycjonowanie stron internetowych jest ważne?

Jak pokazują wspomniane wyżej statystyki, liczba wyszukiwanych fraz w Google zwiększa się, jednocześnie jednak pogłębiająca się konkurencja, oraz coraz bardziej powszechny nawyk klikania tylko w wyniki znajdujące się najwyżej w wynikach wyszukiwania (szczególnie na urządzeniach mobilnych) sprawiają, że ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania pozyskują dobrze zoptymalizowane strony, które są przychylnie oceniane przez algorytmy Google oraz użytkowników.

Chcąc wziąć udział w rywalizacji o potencjalnego Klienta z bezpłatnych wyników Google musimy więc wdrożyć przemyślaną strategie, zgodną z wymaganiami algorytmów Google. Chodzi o zbudowanie skutecznego podejścia i właściwe pozycjonowanie stron internetowych. Szczególnie ważne jest to w przypadku wysoce konkurencyjnych branż oraz serwisów e-commerce.

Według badań przeprowadzonych przez agencję MBridge – Marketing Experts na próbce 1200 polskich serwisów e-commerce, SEO odpowiada za generowanie 42% całości ruchu trafiającego na stronę. Wszystko to sprawia, że SEO powinno stać się obszarem zainteresowania wszystkich osób, chcących budować biznes w internecie. Bardzo istotny jest również fakt, że reklamy płatne w wyszukiwarce Google (gdzie płacimy za kliknięcie reklamy przez użytkownika) są bezpośrednio zależne od aktywnego budżetu. Wyniki SEO będą natomiast utrzymywać się przez dłuższy czas, dostarczając regularny ruch organiczny na pozycjonowaną stronę.

Pamiętajmy również, że SEO to jeden z kanałów, na którym warto skoncentrować się podczas prowadzenia działań marketingowych w wyszukiwarce Google. Strategia marketingowa powinna być natomiast komplementarna i powinna zawierać wszystkie elementy, które są skuteczne w danej branży. To właśnie synergia różnych elementów (np. SEO + PPC) daje najlepsze wyniki w długiej perspektywie. 


3. Pozycjonowania stron – kilka statystyk dla nieprzekonanych

Dziennie do wyszukiwarki Google wpisywanych jest 3,5 miliarda zapytań w skali globalnej. Czy to dużo? Zdecydowanie tak i co więcej liczba ta będzie rosnąć, ponieważ Google przyzwyczaił nas, że można w nim znaleźć odpowiedź na niemal każde pytanie – i co więcej – jakość wyszukiwanych treści jest coraz lepsza. Dlatego jest to obszar krytyczny i przez wielu managerów i specjalistów do spraw marketingu traktowany jako strategicznie ważny.

Niby to jest jasne i oczywiste dla każdej organizacji, bo przecież na niemal każdym szkoleniu jest mowa o SEO. Niemniej jednak – jak wynika z badań – ponad 90% stron internetowych nie pozyskuje żadnego ruchu organicznego z Google. Żeby sytuacja była jeszcze trudniejsza to obecnie większa część ruchu jest zbierana przez top 3 wyników wyszukiwania, a ponad 33% osób klika tylko w pierwszy wynik organiczny, czyli ten publikowany pod płatnymi reklamami tekstowymi opartymi o Google Ads.


Jeśli szukasz więcej treści na temat SEO to sprawdź nasz kanał na Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=U9hNltsz7fI&t=16s

W nagraniu znajdziesz znacznie więcej informacji dotyczących pozycjonowania stron internetowych. Są tam porady i wskazówki dla właścicieli, menedżerów i specjalistów w firmach, które chcą rozpocząć sprzedawać przez Internet z wykorzystaniem SEO. Możesz posłuchać między innymi:

  • Co to jest SEO i jak tworzyć SEO dla e-commerce?
  • Dlaczego SEO jest takie ważne i co jest celem pozycjonowania stron w Google?
  • Od czego zacząć działania związane z SEO?
  • Ile kosztuje SEO?
  • Jak długo trzeba czekać na wyniki prowadzonych działań związanych z pozycjonowaniem stron?