Raport rynkowy Kupione 2024 – wiedza na temat zachowań i decyzji zakupowych Polaków i Polek.
Celem niniejszego raportu Kupione 2024 jest popularyzacja wiedzy na temat zachowań i decyzji zakupowych Polaków i Polek.
W świecie otaczającej nas technologii, dynamicznie rozwijających się możliwości zakupów online, coraz lepszych doświadczeń zakupowych w naszej dłoni, pragniemy odda do ogólnodostępnego użytku wiedzę, która pozwoli dostawcom usług e-commerce rozwija się w sposób zrównoważony i dostosowany do potrzeb klienta. Nam wszystkim, klientom, pozwoli natomiast zastanowi się nad decyzjami zakupowymi i codziennymi postawami finansowymi, co mamy nadzieję przyczyni się do wiadomych zakupów online, ułatwiających nam życie, efektywne korzystanie z dobrodziejstw internetu i odpowiedzialne zarządzanie finansami osobistymi.
Makroekonomiczna i komercyjna perspektywa raportu
1. makroekonomiczna – prezentuje wpływ wysokich stóp procentowych oraz inflacji na zachowania zakupowe Polaków, zwłaszcza na wzrost atrakcyjności zakupów na chińskich platformach (Temu, Aliexpress, Shein) oraz na wzrost zainteresowania kredytowymi metodami płatności typu „kup dziś zapłać później”, czy rat.
2) komercyjna – przedstawia obraz handlu online w Polsce (co kupujemy, ile wydajemy, jak płacimy, jak często decydujemy się na zwrot towaru). Co ciekawe, prezentuje różnicę w tych zachowaniach zakupowych Kobiet i Mężczyzn. Raport jest pierwszym tego typu opracowaniem stworzonym na bazie rzeczywiście zrobionych zakupów w latach 2021 – 2024r. (baza ponad 100 000 transakcji) a nie deklaracji telefonicznych podczas badania. Dane do raportu dostarcza When U Buy, narzędzie, które pomaga w zarządzaniu zakupami online. Współwydawcą raportu są Fundacja Polak Inwestor, iKsync oraz Invest Cuffs.
Interesujące i niepublikowane analizy
Raport posiada wiele interesujących i dotąd nie publikowanych analiz, m.in.:
– mężczyźni kupują więcej w sieci niż kobiety (62% do 38%) a skala wydatków rocznie jest prawie dwukrotnie wyższa u mężczyzn niż u kobiet (4 tys zł. u kobiet do 8 tys zł u mężczyzn). Mężczyźni kupują głównie elektronikę i żywność lub karmę dla zwierząt a kobiety akcesoria do domu i ogrodu oraz również żywność (kategoria „Supermarket”).
– dokładna analiza tego, co kupują Polacy na chińskich platformach zakupowych (TEMU, SHEIN, Aliexpress)- zakupy tak są w 2024 r. już ponad 7 – krotnie wyższe niż w całym 2023r. a sezon zakupowy dopiero trwa. Ponadto średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła z ok. 30% średniej wartości koszyka na popularnych platformach zakupowych w Polsce w 2023 roku do 82% w 2024r. Kupujemy tam wciąż tanie produkty ale ich liczba w koszyku dorównuje już powoli wartością zakupom na popularnych platformach.
– analizują, czy tzw. „drożyzna” wpłynęła na to jak kupujemy czym płacimy itd. Co ciekawe, wciąż królują raty zero a „kup dziś zapłać później” ma niezmiennie ofertę 30 dni bez opłat a udział tych metod płatności spadł w obliczu wysokich stóp procentowych i inflacji.
Patronat nad raportem objęły m.in. takie Instytucje jak:
– Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
– Izba Gospodarki Elektronicznej
– Polski Związek Instytucji Pożyczkowych
– Business Centre Club
Wśród komentujących mamy Naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej, Politechniki Warszawskiej. Uniwersytetu Warszawskiego, Członkini Sekretarz Prezydium Rady ds. Polityki Senioralnej KPRM, Główny Ekonomista PKO Banku Polskiego oraz Alior Banku a także wybitni przedstawiciele sektora biznesowego.
Pobierz cały raport tutaj