Rebranding. Co to takiego i kiedy zalecane jest jego przeprowadzenie? | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Rebranding. Co to takiego i kiedy zalecane jest jego przeprowadzenie?

Rebranding. Co to takiego i kiedy zalecane jest jego przeprowadzenie?

Pojęcie rebrandingu słyszy się coraz częściej w kręgach biznesowych. I nic w tym dziwnego – wiele marek odczuwa dziś silną potrzebę wprowadzenia pewnych zmian wizerunkowych, czyli przeprowadzenia tego procesu w większej lub mniejszej skali. Niekiedy zmiana wizerunku to także ostatnia deska ratunku, która pomaga ocalić firmę przed całkowitym zamknięciem działalności. Sprawdźmy, co właściwie kryje się pod tym pojęciem i w jakich sytuacjach warto rozważyć przeprowadzenie profesjonalnego rebrandingu.

Definicja rebrandingu. Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem?

Rebranding najprościej możemy określić jako modyfikację, której poddany może zostać jeden lub wszystkie elementy budujące konkretną markę. Proces ten może dotyczyć m. in. logo, sloganu, kolorystyki firmowej, wyznawanych wartości, sposobów komunikacji z grupą docelową i wielu innych. Można go wykonać w odniesieniu do całej marki lub tylko jej składowych – np. konkretnego produktu lub usługi. Jego celem jest natomiast odświeżenie wizerunkowe marki, nadanie jej konkretnych, pożądanych właściwości, podkreślenie zmian zachodzących w jej strukturze itp.

Istnieje wiele powodów, dla których firmy decydują się na rebranding. Najczęściej jest on realizowany w sytuacji, kiedy marka odnotowała istotny spadek zainteresowania swoimi usługami i co za tym idzie, także zmniejszenie popytu. Mniejsze zainteresowanie ze strony klientów może być spowodowane m. in. zmianami zachodzącymi w branży i na rynku, pojawieniem się nowej, silnej konkurencji, a także samym obniżeniem prestiżu firmy np. wskutek błędnych decyzji czy popełnionych w przeszłości błędów wizerunkowych. Rebranding może okazać się remedium na wszystkie te problemy, jednak pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony przez specjalistę.

Kiedy warto sięgnąć po rebranding? Najważniejsze powody

Rebranding to bardzo ważny proces, od którego zależy postrzeganie marki przez jej klientów, jej przyszły wizerunek oraz szanse na sukces. Z tego powodu należy podejść do niego z ogromną ostrożnością i starannie wybrać agencję, której powierzymy jego realizację. Warto także zastanowić się, czy firma naprawdę potrzebuje rebrandingu – nie zawsze jest on bowiem wymagany. W podjęciu decyzji o jego przeprowadzeniu, ustaleniu zakresu i zaplanowaniu przebiegu całego procesu pomoże agencja brandingowa, specjalizująca się w rebrandingu.

Jednym z najczęściej pojawiających się powodów, dla których firmy poddają się rebrandingowi, jest zmiana celów biznesowych spowodowana m. in. wejściem na nowy rynek, skierowanie oferty do innej grupy docelowej, a także wprowadzeniem nowych produktów i usług. Rebranding pomaga także markom znajdującym się w tzw. kryzysie wizerunkowym – dzięki niemu można odzyskać zaufanie klientów, a także pozyskać nowych.

Sygnałem do rebrandingu może być także połączenie ze sobą dwóch firm, czyli fuzja z innym podmiotem, która wymaga dostosowania się do nowej struktury i strategii. Proces ten warto rozważyć także w celu zwiększenia rozpoznawalności marki na rynku, a także aby lepiej sprostać wyzwaniom ze strony konkurencji, nie stracić przewagi konkurencyjnej lub ją odzyskać. Wreszcie, rebranding to doskonałe narzędzie, które pozwala na odświeżenie i unowocześnienie wizerunku tych marek, które od lat funkcjonują na rynku i chcą w dalszym ciągu robić to z sukcesem, już w nowych realiach.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy