Rola agencji brandingowej: co może zrobić dla Twojej marki?
Proces brandingu lub rebrandingu wymaga nie tylko czasu i pieniędzy, ale także strategicznych decyzji. Branding wiąże się z ryzykiem, które może zostać zniwelowane, jeśli wybierzesz odpowiednią agencję brandingową, która ma doświadczenie i umiejętności.
Ale jak ocenić, czy portfolio i wiedza agencji brandingowej są wystarczające oraz czy proponowany proces i zakres działań są odpowiednie dla Twojej marki?
Czym jest agencja brandingowa
Agencja brandingowa pomaga firmom tworzyć skuteczną strategię brandingową, która wyróżni markę od konkurencji. Praca agencji polega więc na dostarczaniu firmie rozwiązań, które pomagają zbudować spójny przekaz, taki który zarezonuje z ich grupą docelową klientów. Agencja brandingowa koncentruje się w swoich działania na kształtowaniu, projektowaniu i promowaniu wizerunku marki. Pomaga firmom zbudować widoczność na rynku i wzmocnić ich wydajność finansową poprzez system spójnej identyfikacji wizualnej, jasny komunikat i strategię budowania doświadczeń klienta.
Oferta agencji brandingowej może się różnić, w zależności od ich wielkości, specjalizacji czy grupy odbiorców, do której kieruje swoje usługi. Jednak zazwyczaj obejmuje ona:
- stworzenie strategii marki, określającej jej wizję, misję, wartości oraz jak chce pozycjonować się na rynku
- zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, w zakres której wchodzą: logotyp, paleta kolorów, typografia, która uwydatnia walory marki i wzmacnia jej klimat
- utworzenie jasnego komunikatu marki, który uwzględnia propozycję unikalnych wartości, które podziela jej grupa odbiorców
- zapewnienie instrukcji i wytycznych mających na celu zapewnienie spójności w miejscach, gdzie następuje pierwszy kontakt z odbiorcami, takich jak materiały marketingowe, strona internetowa czy media społecznościowe
Czym konkretnie zajmuje się agencja brandingowa?
Analiza i strategia marki
Agencja rozpoczyna swoje działania od przeprowadzenia pogłębionej analizy sytuacji, w jakiej znajduje się dana marka. Te działania mają na celu lepsze zrozumienie biznesu, branży, w jakiej działa, jej konkurentów i grupy odbiorców – czyli ogólnie kontekstu, w jakim funkcjonuje. W ramach badania agencja analizuje trendy, jakie występują na rynku, zachowania klientów i to jak marka jest postrzegana z zewnątrz. Dzięki temu otrzymuje wartościowy wgląd, który ma bezpośrednie przełożenie na strategię marki. Na podstawie przeprowadzonej analizy agencja pomaga firmom zidentyfikować nisze rynkowe lub aspekty produktów, które mogą stanowić podstawę ich własnego pozycjonowania.
Strategia marki powstaje w oparciu o dane z przeprowadzonej wcześniej analizy rynku. Taki dokument ma na celu zdefiniowanie jak marka się pozycjonuje na rynku, kim są jej docelowi odbiorcy. Przedstawia on równieżkoncepcje, jak może wyróżnić się od konkurencji i jaka jest jej unikalna propozycja wartości. Strategia marki służy więc, jako mapa lub przewodnik do wszelkich działań związanych z budowaniem marki, co przekłada się na spójność niezależnie od tego, w jakich kanałach marka jest widoczna.
Tworzenie identyfikacji wizualnej
Jednym z podstawowych działań, za które odpowiada agencja brandingowa jest opracowanie identyfikacji wizualnej marki, którą łatwo będzie zapamiętać. Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej jest logo, odpowiednio dobrana kolorystyka i typografia, czyli zestaw 2-3 czcionek, które będą stosowane w komunikacji marki. Dedykowana oprawa graficzna marki wraz z elementami graficznymi i zdjęciami powinna być spójna z osobowością i wartościami marki i budować klimat, który je wzmacnia.
Systemy identyfikacji wizualnej pozwala uporządkować elementy wizerunku, prezentując jednocześnie firmę i jej produkty w unikalny sposób. Łączy wszystkie symbole i działania stworzone przez firmę w logiczną i spójną całość, dzięki czemu może być wyraźnie rozpoznawalna i wyróżniać się na rynku.
Komunikacja i pozycjonowanie marki
Kolejnym krokiem pozbudowaniu identyfikacji wizualnej jest opracowanie strategii komunikacji marki. W ramach jasnego komunikatu marki powstają wytyczne dotyczące głosu marki i kluczowego przekazu. Ważną rolą w strategii komunikacji jest opisana opowieść marki, która łączy fakty (cechy produktu, historię firmy itp.) z emocjami, aby stworzyć przekaz, który rezonuje z odbiorcami na głębszym poziomie emocjonalnym. Strategia komunikacji podobnie jak oprawa wizualna również zawiera osobowość i wartości marki, które skutecznie komunikuje odbiorcom.
Rozwój i zarządzanie treścią
Gotowa strategia marki prowadzi do kolejnego kroku, jakim jest jej wdrożenie i prezentacja marki na różnych platformach i w miejscach, gdzie można dotrzeć do klientów. Podstawowymi formami dotarcia do klientów są prowadzone przez markę profile w mediach społecznościowych, newsletter i własna strona internetowa z blogiem. To doskonały sposób na budowanie pozycji eksperta poprzez treści dotyczące branży, w jakiej działa marka. Oprócz własnych kanałów agencja może zaproponować firmie różnego rodzaju partnerstwa strategicznie, które pomogą dotrzeć do nowych grup odbiorców poprzez gościnne live’y, webinary, artykuły eksperckie, podcasty czy inne formy komunikacji. W ten sposób agencja zapewnia, że marka jest konsekwentnie obecna w środowisku, w jakim funkcjonuje i dba o systematyczny kontakt i interakcje z klientami.
Monitoring i optymalizacja strategii
Niektóre agencje brandingowi specjalizują się w bieżącym monitoringu i zarządzaniu marką. Trzymają rękę na pulsie i sprawdzają, jakie trendy są obecne na rynku, jak odbiorcy reagują na działania marki i jaki przekazują feedback. Jest to bardzo pomocne w regularnym polepszaniu i rozwijaniu działań. Jeśli agencja otrzymuje tego typu zlecenie, może przeprowadzić audyt marki i ocenić jak efektywna jest dotychczasowa strategia oraz zaproponować odpowiednie zmiany, aby dostosować się do warunków i trendów w nieustannie zmieniającym się środowisku rynkowym.
Podsumowując odpowiednio dobrana agencja brandningowap pomoże Twojej firmie rozwinąć unikalną identyfikację marki. Od analizy rynku, przez zbudowaną strategię, identyfikację wizualną, jasny komunikat poprzez wdrożenie treści i ogólne wsparcie w przebiegu całego procesu – agencja reklamowa odgrywa kluczową rolę w budowaniu i utrzymaniu ważnej pozycji w sercach lojalnych klientów. A od nich przecież zależy Twój sukces.