Strategie wejścia na rynek norweski dla zagranicznych firm | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Strategie wejścia na rynek norweski dla zagranicznych firm

Strategie wejścia na rynek norweski dla zagranicznych firm

Firmy coraz częściej decydują się na ekspansję zagraniczną, która umożliwia im wejście na nowe rynki. Dla wielu przedsiębiorców jest to wyjątkowo skuteczna strategia rozwoju. Do szczególnie popularnych krajów pod tym kątem należy Norwegia, jednak rozpoczęcie działalności na jej terenie wymaga dopełnienia szeregu formalności oraz odpowiedniego zrozumienia lokalnych regulacji.

Właściwa forma prawna

Aby wejść na rynek norweski, należy przede wszystkim ustalić właściwą formę prawną dla prowadzonego przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych rozwiązań w tym kraju należy jednoosobowa działalność gospodarcza (Enkeltpersonforetak – ENK), spółka akcyjna (Aksjeselskap – AS), cywilna spółka partnerska (Ansvarlig selskap – ANS) lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DA). Oprócz tego istnieje możliwość zarejestrowania w Norwegii firmy zagranicznej jako oddziału (Norskregistrert utenlandsk foretak – NUF), który po prostu świadczy działalność handlową lub usługową w Norwegii. Kolejnym ważnym etapem jest rejestracja podmiotu w Brønnøysundregistrene, czyli norweskim rejestrze handlowym. Przedsiębiorca może tego dokonać zarówno osobiście w biurze rejestracyjnym, jak i poprzez formularz online na stronie internetowej. Kiedy firma jest już zarejestrowana, jej właściciel otrzymuje organisasjonsnummer – norweski numer organizacyjny, niezbędny w kontaktach z innymi podmiotami czy władzami. Na kolejnym etapie można otworzyć rachunek bankowy dla swojej firmy, przeznaczony do przetwarzania poszczególnych transakcji biznesowych. W przypadku szacowanego obrotu powyżej określonej kwoty, należy zarejestrować się jako płatnik VAT – Merverdiavgift.

Umiejętne zarządzanie podatkami

Prowadzenie działalności gospodarczej w Norwegii wymaga zaznajomienia się z systemem podatkowym, który obowiązuje w tym kraju. Dotyczy to zarówno podatku dochodowego czy VAT, jak i wielu innych istotnych rozliczeń. Realizacja kontraktów w Norwegii i inne działania podejmowane przez przedsiębiorców sprawiają, że muszą oni odprowadzać podatek dochodowy w wysokości 22% od faktycznie osiągniętego zysku. Opodatkowanie w przypadku pozostałych form prawnych może być różne. Z reguły stawka podatku VAT wynosi 25%, przy czym dla niektórych usług i towarów obowiązują nieco niższe wartości – kolejno zredukowana (15%) oraz niska (12$). Przepisy podatkowe w tym kraju ulegają stosunkowo częstym zmianom, dlatego warto pozostawać na bieżąco. Kompleksowe doradztwo w tym zakresie oferuje zespół konsultantów Polish Connection, z których usług może skorzystać każda polska firma w Norwegii. Szczegółowe informacje o obsłudze specjalistów znajdują się tutaj.

Spójna strategia marketingowa

Obsługa firm w Norwegii powinna się wiązać z przygotowaniem spójnej i efektywnej strategii marketingowej. Aby marka zaistniała za granicą, należy zaplanować i podjąć odpowiednie działania w tym zakresie. Przemyślany marketing wymaga dokładnej analizy norweskiego rynku, włącznie z identyfikacją aktualnych trendów konsumenckich, zapotrzebowania na usługi czy preferencji inwestycyjnych. Nie bez znaczenia pozostaje też monitorowanie konkurencji, co pomaga w określeniu unikalnej wartości przedsiębiorstwa oraz sprzyja wyznaczaniu właściwego zakresu działań. Marketing obejmuje czynności ukierunkowane przede wszystkim na stworzenie spójnego wizerunku przedsiębiorstwa, który przy okazji nawiązuje do wartości norweskich. Kampania powinna też bazować na działaniach realizowanych w sieci lokalnej, w tym poprzez współpracę z lokalnymi partnerami, organizacjami i społecznością. Strategia marketingowa musi być przy tym elastyczna, a tym samym przystosowana do zmian i modyfikacji. Takie podejście sprzyja budowaniu długotrwałych relacji z norweskimi kontrahentami  Aby docierać do konkretnych grup odbiorców, firma powinna wziąć pod uwagę wykorzystanie płatnych kampanii reklamowych. Takie rozwiązanie pozwala na dostosowanie różnych kryteriów demograficznych czy dokładnej lokalizacji w Norwegii, co pozostaje nie bez wpływu na wypracowanie dużej skuteczności w pozyskiwaniu nowych odbiorców oferty.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

top-women
Polecamy