Zarządzanie i przywództwo? Sprawdź jaki styl częściej stosujesz
Zarządzanie i przywództwo – często używamy niby podobne pojęcia, a jednak są bardzo rozbieżne. Zasadnicza różnica polega na bardzo szczególnej relacji między szefem a podwładnymi, między przywódcą a zwolennikami. Jest ona pełna ambiwalencji, daleka od lukrowanych obrazków[1].
Zarządzanie i przywództwo, szefowanie i przywództwo – jak zatem wygląda różnica pomiędzy tymi pojęciami i podejściami? Krótkie i jakże wymowne zestawienie zawiera poniższe zestawienie.
Tabela: Różnica pomiędzy „szefowaniem” a przywództwem
Szef kieruje pracownikami | Przywódca szkoli pracowników |
Szef wykorzystuje swój autorytet | Przywódca wyzwala w ludziach działania |
Szef wywołuje lęk u podwładnych | Przywódca wzbudza entuzjazm |
Szef używa słowa „ja” | Przywódca używa słowa „my” |
Szef szuka winnych niepowodzeń | Przywódca szuka drogi do sukcesu |
Szef wie, jak należy pracować | Przywódca daje przykład dobrej pracy |
Szef mówi „proszę to zrobić!” | Przywódca mówi „zróbmy to!” |
Źródło: John C. Maxwell, Być liderem, Wydawnictwo Medium, Warszawa 2007
Inne podejście do różnic między zarządzaniem a przywództwem prezentuje J. Kotter[2]:
Menedżer | Lider |
Planuje i budżetuje Tworzy plan Ustala harmonogramy Alokuje zasoby | Ustala kierunek Kreuje wizję Spogląda z szerszej perspektywy Ustala strategię |
Organizuje Zapewnia strukturę organizacyjną Jest odpowiedzialny za zatrudnianie pracowników Ustala zasady i procedury | Łączy ludzi Komunikuje cele Poszukuje zaangażowania Buduje zespoły i koalicje |
Kontroluje i rozwiązuje problem Rozwija system motywacyjny Generuje kreatywne rozwiązania Koryguje | Motywuje i inspiruje Mobilizuje Dzieli się odpowiedzialnością Pomaga zaspokoić potrzeby |
Źródło: P. Korzyński, Przywództwo w erze cyfrowej, Poltex Sp. z o.o., Warszawa 2018, s. 28
[1] A.K. Koźmiński; Tajemnice przywództwa [w:] Management and Business Administration. Central Europe. Vol. 21, No. 1(120): s. 3–12
[2] Porównaj: J. Kotter, What leaders really do, Harvard Business Review, 63(3), 103-111, 2001