Webinary i wideokonferencje – poznaj dane na temat rynku. Raport ClickMeeting za 2021 rok
Wydarzenia online stały się istotnym elementem współczesnego biznesu. Coraz częściej webinary są także fundamentem działań marketingowych i PR. O ich potencjale najlepiej świadczą dane przywołane w najnowszym raporcie ClickMeeting State of Online Events.
Czym rok 2021 różnił się od 2020, kiedy doszło do prawdziwej rewolucji w cyfrowej komunikacji? Czy w statystykach da się zaobserwować syndrom zmęczenia spotkaniami online? Ile da się zarobić na webinarach? W jakich celach organizowano wydarzenia? To tylko niektóre pytania, na które odpowiada raport przygotowany przez ClickMeeting. Poniżej znajdziesz najważniejsze wnioski.
Liczba wydarzeń i uczestników w 2021 roku
Autorzy raportu udowadniają, że rewolucja, z którą mieliśmy do czynienia w 2020 roku, kiedy wiele firm i instytucji z uwagi na pandemię zastąpiło bezpośrednią komunikację kanałami online, ustąpiła miejsce ewolucji. Liczba organizowanych wydarzeń ustabilizowała się na nowych poziomach – zdecydowanie wyższych od tych, które były obserwowane w 2019 roku, a więc przed wybuchem pandemii – jednak nieco niższych niż w rekordowym roku 2020.
Łącznie w 2021 roku na platformie ClickMeeting odbyło się 1 953 406 wydarzeń, podczas których zgromadzono łącznie 26 603 480 uczestników. W porównaniu z poprzedzającym pandemię okresem jest to wzrost o ponad 300%, co najlepiej obrazuje średnia liczba wydarzeń organizowanych w ciągu tygodnia.
Edukacja, marketing, spotkania. Cele wydarzeń w 2021
Standardowo webinary kojarzą nam się głównie z działaniami edukacyjnymi. W ten sposób można w wygodny sposób przeprowadzić standardowe lekcje, wykłady lub ćwiczenia, wykorzystując przy tym interaktywne funkcje wspierające angażowanie uczestników. Oczywiście to jednak niejedyny obszar, który wspierają różnego typu wydarzenia online. Czym zajmowali się klienci ClickMeeting w 2021 roku?
- 52,4% wszystkich wydarzeń, które odbyły się poprzez platformę ClickMeeting, było związanych z edukacją. 41,3% stanowiły przy tym między innymi lekcje i zajęcia prowadzone przez jednostki publiczne lub prywatne. 11,1% zakwalifikowano jako szkolenia prowadzone przez przedsiębiorstwa na potrzeby własnych pracowników.
- Łącznie aż 35% wszystkich webinarów i spotkań online miało charakter marketingowy, PR lub sprzedażowy. 19% wydarzeń wpisywało się bezpośrednio w działania webinar marketingowe, 16% wspomagało natomiast sprzedaż.
- 12,6% wydarzeń to spotkania online. Wśród nich można znaleźć zarówno spotkania zespołów czy rozmowy z klientami, jak i zebrania angażujące duże grupy osób.
Zmęczenia nie widać: dłuższy czas wydarzeń i zaangażowania
W przestrzeni publicznej często spotykamy się z informacjami o syndromie zmęczenia spotkaniami online. Oczywiście jest to zrozumiałe. Zwłaszcza w pierwszym okresie pandemii, kiedy wiele organizacji było zmuszonych do zastąpienia pracy stacjonarnej wydarzeniami zdalnymi, obserwowano spore problemy z przystosowaniem się do nowych uwarunkowań. W znacznej mierze było to związane z problemami z właściwym zbilansowaniem modeli współpracy synchronicznej oraz asynchronicznej.
Co ważne: nie do końca widać to w zebranych danych. Wręcz przeciwnie, średnia długość wydarzenia uległa znacznemu wydłużeniu w porównaniu z poprzednim rokiem.
Przeciętne spotkanie trwało 66 minut, a webinar 98 minut. Co jeszcze ciekawsze: wydłużył się również czas zaangażowania uczestników, a więc byli zdecydowanie bardziej zaangażowani w organizowane wydarzenia.
Rynki znacząco się od siebie różnią
Organizatorzy wydarzeń online muszą również zdawać sobie sprawę z tego, że przyzwyczajenia i praktyki na poszczególnych rynkach potrafią się znacząco od siebie różnić.
Najmniej czasu na spotkania poświęcają mieszkańcy USA i Kanady, jednak są zdecydowanie bardziej zaangażowani w webinary. Świadczy to także o dużej popularności tego formatu na północnoamerykańskim rynku i sporym zaufaniu, jakim darzą go odbiorcy. Najdłużej w spotkaniach uczestniczą – ponownie – Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini i mieszkańcy Kazachstanu. Statystyczny użytkownik z Polski spędza podczas spotkania 51 minut, a w podczas webinaru 50 minut.
Jakie wnioski można z tego wyciągnąć? Przede wszystkim uczestnicy spotkań znacznie różnią się od uczestników webinarów. Ten drugi format bazuje w głównej mierze na zainteresowaniach i dobrowolnym udziale. Długość zaangażowania uczestnika w wydarzenie zależy więc od umiejętności samego prezentera i tego, czy będzie w stanie w odpowiedni sposób angażować odbiorców i zachęci ich do kontynuowania udziału w wydarzeniu. Jednocześnie wydłużający się czas trwania sesji użytkowników pokazuje, że ten rynek znakomicie się rozwija, a odbiorcy są coraz bardziej zainteresowani wydarzeniami online.
Sprawna komunikacja z uczestnikami
Wydarzenie online nie mogłoby odbyć się bez aktywnego udziału uczestników! Aby było to możliwe, muszą oczywiście dowiedzieć się jak najwięcej na temat spotkania lub webinaru oraz otrzymać zaproszenie, dzięki któremu będą mogli w prosty sposób zalogować się do pokoju. Bardzo ważnym elementem jest również komunikacja po zakończeniu spotkania: pozwala na przekazanie podziękowań oraz wysłanie dodatkowych materiałów. Jak prezentuje się to w liczbach?
- W 2021 roku wysłano 21 007 128 maili z zaproszeniami na wydarzenie,
- Do skrzynek uczestników trafiło także 29 618 628 przypomnień o wydarzeniu,
- Po zakończeniu wydarzenia wysłano 12 118 932 maili z podziękowaniami, które mogły być wzbogacone o spersonalizowaną wiadomość, dodatkowe materiały czy link do nagrania wydarzenia.
Ile można zarobić na webinarach?
Dla wielu osób organizacja wydarzeń wirtualnych to podstawowe lub dodatkowe źródło dochodu. Oczywiście istnieje kilka skutecznych strategii pozwalających na zarabianie na webinarach. Jedną z nich jest webinar marketing, czyli zespół praktyk zakładających wykorzystywanie webinarów w strategii marketingowej i sprzedażowej marki. Inną, najbardziej oczywistą metodą jest bezpośrednia sprzedaż dostępu do wydarzenia. Dzieje się to na przykład za pośrednictwem zintegrowanego systemu błyskawicznych i bezpiecznych płatności internetowych. Ile udało się zarobić klientom ClickMeeting w 2021 roku?
Łączny przychód to równowartość 7 152 474 złotych. Rekordzista na jednym płatnym wydarzeniu zarobił natomiast aż 108 tysięcy złotych!
Co będzie ważne w 2022 roku?
Wydarzenia online nie przestają się rozwijać. Ciągle zmienia się także oblicze branży i sposób, w jaki użytkownicy korzystają z webinarów i spotkań online. Jakie trendy będą najważniejsze w najbliższym czasie?
Bez wątpienia wzrośnie rola wydarzeń hybrydowych. W związku ze zdecydowanie mniej restrykcyjnymi przepisami sanitarnymi i dobrym przyjęciem nowych modeli zarówno pracy, jak i nauki organizatorzy zdecydowanie chętniej będą tworzyć wydarzenia hybrydowe pozwalające na uczestniczenie równocześnie stacjonarnie i zdalnie.
Kolejnym ważnym trendem jest webinar marketing. Znakomicie sprawdza się w nowoczesnych strategiach marketingowych, pozwalając na realizowanie kilku celów jednocześnie. Dzięki temu jest nim zainteresowana coraz większa liczba firm i niezależnych ekspertów. Dostępne na rynku narzędzia znacząco ułatwiają organizowanie wydarzeń o profilu marketingowym lub sprzedażowym.
Materiał powstał na bazie publikacji udostępnionej przez ClickMeeting, który jest Partnerem Fundacji Kobiety e-biznesu
Raport w pełnej wersji do pobrania jest pod tym linkiem
https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/state-of-online-events-2022/