WordPress strona www. Od czego zacząć?

Jesteś po szkoleniu z budowania strony internetowej. Być może masz już jakieś doświadczenia w tym obszarze, a może wkraczasz właśnie na dziewicze lądy nie mając prawie nic poza uśmiech na twarzy, zapałem i nadzieją, że jakoś dasz radę. Im dłużej się nad tym zastanawiasz, tym masz coraz bardziej szeroko otwarte oczy, trochę kołuje Ci się w głowie i myślisz „OK., to od czego by tu zacząć?”
Wracasz myślami do kursu, odtwarzasz go jeszcze raz i…? To jest ten moment, żebyś wzięła kartkę, długopis i przeczytała ten artykuł
Zanim zabierzesz się do budowania strony jest kilka rzeczy, do których chcemy Cię zachęcić.
Wizja i pomysł na Twoją stronę to podstawa
Zacznijmy od ćwiczenia na rozgrzewkę.
Usiądź wygodnie w miejscu, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał, zamknij oczy i wyobraź sobie, że siedzisz przed swoim komputerem, na którym jest wyświetlona Twoja idealna, wymarzona strona internetowa. Może być to zlepek różnych obrazów, pomysłów, inspiracji, obrazów które już kiedyś widziałaś.
Co pojawia się w Twojej wyobraźni?
Kolory, zakładki, nagłówki, czcionki, ogólne wrażanie. Co przyciąga Twoją uwagę? Co Ci się szczególnie w tej wizji podoba? Koniecznie wszystko zanotuj bez zastanawiania się skąd wzięły się obrazy, po co, na co i jaki właściwie mają sens.
Dobrym sposobem na rozpoczęcie projektu Moja strona internetowa jest stworzenie mapy myśli, którą możesz w każdej chwili rozbudowywać o kolejne pomysły, przemyślenia, funkcjonalności. Taka mapa pomoże Ci ustrukturyzować dalszą pracę i podzielić ją na etapy.
Zastanów się czego oczekujesz od swojej strony internetowej. Zadaj sobie kilka pytań, które pomogą Ci określić jak ma wyglądać i co zawierać strona www. Zastanów się co może być przydatne i interesująca dla odbiorców, co wyróżni Twoją stronę spośród innych o podobnej tematyce.

Jakie funkcjonalności strony są ważne dla Ciebie, a jakie dla jej Odbiorców?
Podziel je na kategorie tzw. „must have”, czyli absolutnie niezbędna zawartość, funkcjonalności oraz kategorię tzw.” nice to have”, czyli to co może się tam znaleźć, ale nie jest niezbędne. Koniecznie zapisz wszystko w notatniku.
Jakie elementy codziennego użytkowania strony przez Ciebie i Twoich Odbiorców, Klientów chcesz regularnie śledzić i obserwować?
Wypisz wszystkie skupiając się na konkretnych elementach składowych.
- Czego oczekujesz od swojej strony internetowej?
- Jak ma ona pomagać Tobie?
- Jakie obszary Twojej działalności, Twojego biznesu, życia ma wspierać?
- A jak Twoja strona ma pomagać Twoim Klientom, Odbiorcom?
- Co ma im ułatwiać? Jak zawsze zanotuj.
Zastanów się nad tym czego absolutnie nie chcesz mieć na swojej stronie, to co nie jest dla Ciebie i nie jest dla Twoich Klientów i Odbiorców.
Z czasem wszystkie wcześniej stworzone listy będą się zapewne zmieniać wraz z rozwojem Twojego biznesu/działalności. To normalne, ważne jest to, żebyś tu i teraz miała punkt odniesienia i z dumą patrzyła jak wszystko się rozwija. Jak już mniej więcej wiesz czego chcesz, a czego nie chcesz działaj dalej.
Co podoba Ci się w innych stronach internetowych?
Zanim zaczniesz poszukiwania nastaw swoją uwagę na to, co naprawdę Ci się podoba. Strona jest Twoja, więc ważne jest to, żeby podobała się przede wszystkim Tobie J Szukając inspiracji w Internecie skup się na szczegółach, na niuansach, drobiazgach. Przyglądaj się rozwiązaniom, zbieraj inspiracje, funkcjonalności… z otwartą głową. Pamiętaj, że ładne jest to co Ci się podoba więc szukaj pomysłów i zapisuj je.
Przeglądając inne strony zwróć uwagę na rozwiązania jakie są w nich stosowane, jakie mają zakładki, jak są ułożone. Jaki system oznaczeń jest stosowany na stronie – może coś Ciebie zainspiruje. Jakie kolory przyciągają Twoją uwagę? Jakie nagłówki, tytuły jako pierwsze zauważasz na stronach? Jakie czcionki Ci się podobają? Jest bardzo wiele możliwości, serce Ci podpowie co podoba Ci się najbardziej. Ikonki, „dekoracje” strony, które z nich sprawiają, że ta a nie inna strona jest dla Ciebie wizualnie atrakcyjna? Wszystko dokładnie notuj, rób screeny tego co Ci się podoba. Stworzysz sobie osobistą książkę pomysłów, z której będziesz mogła korzystać i zapisywać nowe inspiracje, które napotkasz.
- Jeśli budowałaś wcześniej własną stronę internetową pomyśl jakie możesz wyciągnąć wnioski z tamtego czasu?
- Co działa, co nie działa?
- Co było dla Ciebie łatwe, co trudne?
- Z czego Ty korzystałaś, a z czego Twoi Klienci, Odbiorcy?
Twoja strona internetowa to Twoja wizytówka i ma ona wspierać przede wszystkim Ciebie i być łatwa w obsłudze dla Twoich Klientów, Odbiorców.

Rozpocznij z WordPress prostym motywem strony internetowej
Dzięki tym wszystkim wcześniejszym pytaniom, ćwiczeniom, notatkom, obserwacjom i inspiracjom zdecydowanie łatwiej będzie Ci znaleźć wzorce w WordPress, które w największym stopniu będą spełniać Twoje oczekiwania. Pamiętaj niepowodzenie w przygotowaniu, to przygotowanie niepowodzenia. Im lepiej wyobrazisz sobie efekt końcowy, tym bliżej do sukcesu niezależnie od tego czy stronę będziesz budować od podstaw, czy zlecisz ją bardziej doświadczonej osobie. Spróbuj ją narysować / rozplanować na kartce wykorzystując zdjęcia, flamastry, rysunki, postity. Zobaczysz będzie Ci później o wiele łatwiej zbudować stronę, która wyraża Ciebie Top Women w e-biznesie
Trzymamy za Ciebie kciuki i życzymy powodzenia!
Więcej artykułów na temat rozwoju biznesu online znajdziesz na stronach naszej strefy wiedzy https://www.kobietyebiznesu.pl/strefawiedzy/
Program edukacyjny TOP Women w e-biznesie zapoznaje uczestniczki z WordPress poprzez warsztat, na którym dowiadują się jak zbudować prostą stronę internetową.
Autor: Izabela Gorzela, Fundacja Kobiety e-biznesu