Zasady, którymi powinien się kierować dobry sklep internetowy | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

Zasady, którymi powinien się kierować dobry sklep internetowy

Zasady, którymi powinien się kierować dobry sklep internetowy

Konsumenci doceniają zakupy w sieci ponieważ są wygodne, pozwalają na zaoszczędzenie czasu oraz – co stało się szczególnie istotne w ostatnich miesiącach – nie wiążą się z koniecznością przebywania w zatłoczonym sklepie. Wzrost popularności handlu w internecie stwarza okazje dla przedsiębiorców. Rozpoczynając działalność nastawioną na sprzedaż online warto jednak mieć na uwadze kilka czynników, które mogą wpłynąć na nastawienie konsumentów do zakupów – skutecznie ich do nich zniechęcić lub zachęcić. Podpowiadamy o czym warto pamiętać.

Jak stworzyć przejrzystą i łatwą w obsłudze stronę internetową?

Przyciągnięcie uwagi klienta to sprawa kluczowa. W sklepach stacjonarnych osiąga się ten cel umieszczając najważniejsze produkty na wysokości oczu. W sieci warto postawić na logiczny układ treści i dobrą nawigację.

Wszystkie produkty powinny być logicznie skategoryzowane. Na stronach produktowych należy zadbać o dobrej jakości (lecz niezbyt duże), aktualne ceny i promocje. Optymalnie cały proces zakupów powinien zostać zakończony w ramach 4 – 6 kliknięć.

Korzystaj z narzędzi analitycznych. Strona internetowa wymaga regularnego sprawdzania i aktualizacji. Warto przeglądać też narzędzia analityczne w poszukiwaniu podstron, które klienci szczególnie często porzucają (mają wysoki tzw. bounce rate). Może to oznaczać, że jakiś klawisz jest nieaktywny lub strona nie wyświetla się prawidłowo, co należy szybko poprawić.

Zaprojektuj stronę, którą będzie można wygodnie przeglądać na smartfonie. Jak pokazują dane Ministerstwa Cyfryzacji z 2019 roku, aż 61% wszystkich Polaków korzystało z internetu na smartfonach, a 4% na tabletach[1]. Dla porównania – na komputerach stacjonarnych – 15% z nas. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o duże, łatwe do zauważenia i oddalone od innych przyciski, by twój klient nie kliknął przez przypadek w niewłaściwy podczas przeglądania dotykowego. Warto też ograniczyć liczbę wyskakujących okienek (pop-ups) i odpowiednio zaprojektować formularze – na przykład dzięki opcji wybierania z rozwijanej listy.

Jak dobrze zorganizować płatności w e-sklepie?

Upewnij się, że działasz zgodnie ze standardami. W przypadku płatności – zgodnie ze standardem PCI DSS czyli Standardem Bezpieczeństwa Danych (DSS) Rynku Kart Płatniczych. Zgodność z nim, jest wymagana od wszystkich, którzy przechowują, przetwarzają, bądź transmitują dane posiadaczy kart Visa. Wydawcy kart i agenci rozliczeniowi mają obowiązek zapewnienia, że wszyscy ich sprzedawcy spełniają te wymagania.

Bądź na bieżąco z nowościami. Od Nowego Roku w płatnościach online zaczęło obowiązywać tzw. SCA, czyli silne uwierzytelnienie klienta, stanowiące element szerszych europejskich regulacji znanych jako PSD2. Zmiany, które zostały wprowadzone, wymagają od banków dodatkowego potwierdzenia, czy osoba, która dokonuje płatności faktycznie jest użytkownikiem karty (a nie, na przykład, oszustem). Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak odpowiednio przystosować proces płatności w sklepie do nowych regulacji przeczytaj artykuł  „Masz sklep internetowy? Twoi klienci wkrótce mogą przestać w nim płacić” na blogu Visa.

Mniej kliknięć to jeszcze prostsza płatność. Konieczność wykonania zbyt wielu kroków lub wprowadzenia trudnych do zapamiętania informacji może skutecznie zniechęcić konsumentów do zakupów. Dlategona bazie usługi Visa Checkout, która została usprawniona w oparciu o standard EMVCo Secure Remote Commerce, powstała możliwość płatności Visa z wykorzystaniem ikony EMV® SRC . Oznacza to, że klienci muszą wprowadzić dane karty płatniczej i dostawy tylko raz, przy pierwszej transakcji. Później są one bezpiecznie przechowywane, tak, by klient mógł dokonać zakupu on-line w każdym sklepie, który posiada tę funkcjonalność i gdzie wyświetla się ikona pozwalająca kliknąć i zapłacić z kartami Visa.

Jak zadbać o bezpieczeństwo transakcji?

Doświadczeni oszuści dobrze wiedzą, że niektóre małe firmy mogą nie mieć dostatecznie dużo rąk do pracy, by jednocześnie sprzedawać, obsługiwać klientów i monitorować transakcje. Dlatego nawet mikroprzedsiębiorstwa powinny zastanowić się, jak zabezpieczyć swój biznes przed oszustwami i próbami wyłudzenia pieniędzy.

Zabezpiecz się przed testowaniem kart. Internetowi przestępcy korzystają z komputerowych skryptów (botów) do testowania tysięcy danych jednocześnie. Dlatego wszędzie tam, gdzie dokonuje się płatność lub zapisuje dane z karty. tak ważne jest zastosowanie narzędzi, które pozwolą wykryć boty i odróżnić je od ludzi. Mogą być to zapory sieciowe czy też mechanizmy takie jak CAPTCHA, czyli weryfikacja za pomocą zaznaczenia elementów wizualnych.

Sprawdzaj, czy przestępcy nie przejęli kont twoich klientów. Najczęściej celem ataku są utworzone niedawno lub bardzo długo nieaktywne konta klientów, w których zapisane są dane kart płatniczych. W ramach wspomnianych już „prac serwisowych” warto przeglądać takie konta klienckie, sprawdzać czy nie doszło na nich do licznych zmian danych adresowym czy wzmożonej aktywności.

Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić informacje podawane w drugiej i trzeciej linii w polu adresu wysyłki. Mogą one zostać wykorzystane przez przestępców do przekierowania paczki na inny adres, tym samym omijając mechanizmy kontroli ryzyka i częstotliwości operacji, w ramach których analizowane są jedynie informacje podawane w pierwszej linii pola.

Więcej informacji dla przedsiębiorców i porad Visa dotyczących prowadzenia skutecznego sklepu internetowego we wpisie „Skuteczny sklep internetowy? 4 zasady, których warto się trzymać” na blogu Visa.

[1]https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/internet-ulatwia-zycie-polakom

Więcej artykułów znajdziesz na blogu Kobiety e-biznesu https://www.kobietyebiznesu.pl/blog/

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy