Cyfryzacja to nowe możliwości dla wszystkich

Cyfryzacja społeczeństwa to proces, o którym mówi się od kilku lat jako o konieczności i wyzwaniu. Tymczasem – z powodu pandemii – przyśpieszyła, obejmując wszystkie grupy społeczne i wiekowe oraz instytucje, w tym państwowe. E-usługi, telemedycyna, szkoła online, kultura dostępna wyłącznie w sieci czy zakupy przez Internet zmusiły do używania narzędzi cyfrowych wszystkich, którzy wcześniej korzystali z nich sporadycznie lub wcale.
Demokratyczny dostęp do wiedzy i pracy
Dostęp do nauki online (kursów, studiów, programów edukacyjnych) i możliwość pracy zdalnej, która wreszcie ma zyskać ramy prawne, otwierają rynek pracy osobom starszym, niepełnosprawnym, zajmującym się osobami zależnymi, pochodzącym z niewielkich miast i wsi. Jako społeczeństwo dojrzewamy sami do cyfrowego świata.
Jak bardzo cyfryzacja demokratyzuje dostęp do nowych możliwości, pokazuje zainteresowanie programem edukacyjno-rozwojowym “TOP Women w e-biznesie” zorganizowanym przez Fundację Kobiety e-biznesu. Program ma na celu wyposażyć kobiety w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia biznesu online. Odbywa się w formule zdalnej.
Zainteresowanie udziałem w zajęciach przerosło oczekiwania organizatorów. Do pierwszej edycji zgłosiło się prawie 400 kobiet! Wnioski z badania ankietowego kandydatek są zaskakujące i pozytywne – świat cyfrowy włącza, nie tylko wyklucza, jak zwykło się myśleć.
Kiedyś pomijane, dzisiaj chcą działać
Kim są te panie? Mają między 19 a 65 lat. Niektóre jeszcze się uczą, wiele pracuje u innych pracodawców, część z nich chce się przebranżowić, rozwinąć, są i takie, które powoli kończą karierę zawodową. Panie w wieku 50+ zwracają szczególna uwagę – wbrew stereotypom również chcą działać, uczą się więc narzędzi cyfrowych i mają pomysły na swój biznes online.

Zazwyczaj mieszkanki wielkich miast chętniej podejmują wyzwania i mniej obawiają się zmian. I tym razem większość pań pochodzi z dużych ośrodków miejskich. Jednak badanie uświadamia, że dostęp do wiedzy online i możliwość działania w Internecie aktywizuje kobiety z terenów wiejskich i małych miejscowości.

Nie chodzi więc o brak chęci do podnoszenia kompetencji, ale o dostępność. Cyfryzacja otwiera możliwości wszystkim niezależnie od miejsca zamieszkania – aż 21% ankietowanych kobiet pochodzi ze wsi i małych miasteczek. Prawdopodobnie są to osoby, które w stacjonarnych zajęciach nie wzięłyby udziału ze względu na czasochłonne dojazdy i koszty z tym związane.
„Internet przestał być już tylko źródłem rozrywki i miejscem kontaktów towarzyskich. Dla kobiet, które postanowiły wziąć życie w swoje ręce i zdobyć nowe kwalifikacje, cyfryzacja wszelkich aspektów naszego życia daje szansę na rozwój, pracę i niezależność. W tej chwili nie trzeba już rezygnować ze szkoleń i kursów tylko dlatego, że odbywają się w odległym mieście. Można podjąć pracę w systemie zdalnym lub rozwinąć swój biznes bez wychodzenia w domu. Mamy nadzieję, że dzięki temu więcej kobiet, które z różnych przyczyn wypadły z rynku pracy, podejmie się nowych zawodowych wyzwań. Obserwujemy uczestniczki kończącej się pierwszej edycji programu TOP Women w e-biznesie – wszystkie panie, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania i sytuacji zawodowej, są zaangażowane i gotowe na działanie online” – mówi Anna Heimberger, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.
Źródła wiedzy
Cyfryzacja ułatwia poszukiwanie aktualnej wiedzy i kontakt z innymi osobami, które mogą być wsparciem lub inspiracją. To, skąd panie dowiedziały się o programie „TOP Women w e-biznesie, pokazuje, z jakich kanałów komunikacji korzystają. Bardzo ważnym źródłem wiedzy są media społecznościowe: Facebook, który ma potencjał nie tylko jako platforma sprzedaży i LinkedIn.

Wygląda na to, że poza siecią internetową rekomendacje i polecenia znajomych mają duże znaczenie, inne kanały offline są raczej marginalne. To jest więc informacja, w jaki sposób można trafić z przekazem do pań, wojowniczek e-biznesu.
Okazało się, że przeniesienie większości aktywności do sieci, czyni je bardziej dostępnymi. Dzisiaj można zwiedzić paryski Montmartre z przewodnikiem, obejrzeć spektakl teatralny prosto z warszawskich scen i załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Można też ze swojej kanapy w salonie prowadzić biznes, podnosić kwalifikacje, zarabiać. Warto korzystać z tych możliwości.
Cały raport Wojowniczki e-biznesu możesz pobrać na naszej stronie https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-wojowniczki-e-biznesu/