Brook Preloader

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje.

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje.

Uruchomienie sklepu internetowego to wielkie wydarzenie zarówno dla jego wdrożeniowca jak i firmy. Minęły miesiące przygotowań, kilka różnych projektów graficznych, godziny spędzone na tworzeniu opisów i zdjęć produktowych, zorganizowany magazyn, płatności, dostawy. Dlaczego jednak sklep internetowy nie sprzedaje?

Po udostępnieniu e-sklepu dla konsumentów czekamy na pierwsze zamówienie. Mijają godziny, dni, a zamówień nie ma lub jest ich za mało. Co poszło nie tak? Aby postawić diagnozę, należy zajrzeć najpierw do Google Analytics, podstawowego narzędzia, które powinno być zintegrowane z Twoim e-commerce.

Google Analytics dla e-commerce

Raporty e-commerce, które dostarcza Google Analytics pozwalają na analizowanie sposobu zakupów w Twojej witrynie. Narzędzie dostarcza informacji o typie kupowanych produktów, ilości transakcji, wartości zamówień. Pojawia się ważny wskaźnik, jakim jest współczynnik konwersji e-commerce. Kolejny to czas spędzony na witrynie sklepu internetowego aż do momentu dodania do koszyka.

Aby uzyskać dane i raporty z Google Analytics należy dodać do swojej witryny kod Google Analytics umieszczając go w kodzie źródłowym strony i sklepu online. Zdecydowanie bezpieczniej jest skorzystać z pomocy specjalisty, który programuje witryny. Dlatego też, jak nie znasz się na programowaniu nie próbuj sam zmieniać kodu strony.

Główne przyczyny braku zamówień w nowo otwartym sklepie internetowym.

Witryna sklepu internetowego nie jest dostosowana do rozdzielczości urządzeń mobilnych.

Zakupy w sklepie internetowym powinny być wygodne bez względu na to z jakiego urządzenia korzysta konsument. Udział mobilnych zakupów rośnie z roku na rok. Konsumenci mają mniej czasu i cenią szybkie zakupy z wykorzystaniem telefonu. Zaawansowana technologia urządzeń mobilnych pozwala na dokonywanie wielu nawet bardzo skomplikowanych transakcji i czynności przez smartfon. Coraz lepsze rozdzielczości ekranów pozwalają na uzyskanie tego samego efektu wizualnego, jak podczas dokonywania zakupów, z wykorzystaniem komputerów stacjonarnych.

Brak ruchu na stronie.

Ilość wizyt na stronie www, prosta nawigacja do strony produktów w sklepie internetowym mają największy wpływ na pozyskanie zamówień w nowopowstałym sklepie internetowym.

Ilość wizyt użytkowników na stronie www jest widoczna w Google Analytics. Podzielona jest na użytkowników nowych i powracających. Można sprawdzać ją w określonych odstępach czasowych i porównywać. Jeżeli Twojego sklepu nikt nie odwiedza albo jest to bardzo mała liczba osób wpływa to na brak zamówień.

Inna sytuacja jest w sklepach internetowych, które są nowym dodanym elementem do znanej już dobrze witryny www. Można zakładać, że ruch na stronie jest duży a witryna jest już zapełniona treścią i dobrze pozycjonuje się w Google. W tym przypadku przyczyn należy szukać gdzie indziej.

Źle dobrany serwer, spowalnia sklep internetowy

Na przestrzeni kilku ostatnich lat zmienił się sposób zachowania i oczekiwania konsumentów. Jednym z ważniejszych czynników decydujących o tym, czy konsument pozostanie na stronie sklepu internetowego jest czas ładowania się strony.

Współczesny e-shopper nie lubi czekać. Jeżeli strona lub zdjęcie produktu ładuje się zbyt długo opuszcza stronę lub porzuca koszyk. Czas mierzony jest w sekundach. Wydłużenie czasu ładowania z 1 sekundy do trzech powoduje zwiększenie wskaźnika odrzuceń nawet o 30%.

Wskaźnik odrzuceń – z ang. bounce rate to udział wizyt, w czasie których osoba zobaczyła jedynie jedną stronę, po czym opuściła stronę internetową.

Mało konkurencyjne produkty i ceny

Pandemia, panująca w roku 2020 przyspieszyła rozwój kanału e-commerce. W pierwszym półroczu powstało o 3,4 tys. e-sklepów więcej niż średnio przez cały rok. Prawie wszyscy konsumenci robią już zakupy online. Oznacza to bardzo silną konkurencję. Przeanalizuj czy oferta Twojego sklepu jest atrakcyjna, czy odpowiada na bieżące potrzeby konsumentów. Czym wyróżnia się na tle innych sklepów internetowych. Dokonaj porównania cen i kosztów całego zamówienia wraz z dostawą.  

Zdecydowanie trudniej jest konkurować sklepom internetowym ofertą i ceną produktów, które są powszechnie dostępne. Monitoring cen, ich aktualizacja oraz udział promocji ma olbrzymie znaczenie. Warto sprawdzić czy ceny naszych produktów odbiegają mocno od tych prezentowanych w internetowych porównywarkach cenowych.

Błędy techniczne i skomplikowany proces zamówienia

Przy zauważalnej ilości wizyt użytkowników i niskim wskaźniku odrzucenia mamy raczej pewność, że Internauta zapozna się z produktami i zawartością witryny. Jeżeli mimo to ilość zamówień się nie zwiększa, należy dokładniej przeanalizować cały proces zakupowy oraz dokonać audytu UX. Okazuje się, że błędy techniczne i UX to najczęstsze przyczyny niskiego wskaźnika konwersji.

UX User Experience z ang. to doświadczenie użytkownika podczas czasu spędzonego na naszej stronie internetowej.

Zazwyczaj przed rozpoczęciem sprzedaży online wykonuje się wiele testów, w których klienci dokonują próbnych zamówień. Mierzy się czas, zapisuje się ich uwagi i wprowadza wszystkie poprawki, które przyspieszą podjęcie decyzji zakupowej. Ta decyzja zakupowa mierzona jest wskaźnikiem konwersji, którego niski wynik wskazuje na konieczność poprawy i optymalizacji działania sklepu internetowego.

Wskaźnik konwersji

Wskazuje jaka Ilość z osób odwiedzających sklep internetowy (wyrażona w %) dokonała finalnego zakupu produktu.

Współczynnik konwersji posiada różne wartości w zależności od typu sklepu, jakości witryny internetowej.  Średnia konwersja zakupowa mieści się na poziomie 1,8% do 4,5% w zależności od źródła. Jeśli konwersja w Twoim sklepie znacznie różni się od średniej, warto poszukać źródła problemu. Niski wskaźnik konwersji świadczy o małej ilości zamówień w sklepie internetowym.

Charakterystyczny dla e-commerce skrót UX, czyli doświadczenie konsument w trakcie wizyty w sklepie internetowym to najważniejszy czynnik wpływający na ilość zamówień.

Sklep internetowy powinien być zbudowany tak aby dokonywać zamówienia szybko a ruchy w witrynie powinny być intuicyjne. Atrakcyjna i dobrze zaprojektowana ścieżka zakupowa odpowiada za liczbę konwersji w e-commerce. Czasami drobna zmiana w e-sklepie może w znaczącym stopniu zwiększyć sprzedaż.

Podsumowując!

Przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym:

  • Sprawdź parametry serwera na jakim ustawiona jest strona
  • Zmierz page speed. Jak długo ładuje się strona na wszystkich urządzeniach (norma =< 5sek)
  • Zobacz czy w wersji mobilnej wygląd strony jest równie atrakcyjny, jak w przypadku komputerów stacjonarnych
  • Przeanalizuj czy karta produktu zawiera wszystkie potrzebne informacje
  • Jakiej jakości są zdjęcia i opisy produktów
  • podsumuj testy próbnych zamówień i sprawdź czy wszystkie poprawki zostały wprowadzone
  • dodaj wszystkie metody płatności i możliwe sposoby dostaw
  • Poszukaj błędów technicznych uniemożliwiających złożenie zamówienia (np. problemy z płatnością za zamówienie).
  • Zminimalizuj błędy UX, które zniechęcają lub odwracają uwagę od złożenia zamówienia (brak koszyka czy przycisku w tym miejscu, gdzie oczekuje tego potencjalny klient).

W kolejnym artykule znajdziesz porady jak poprawić błędy techniczne i funkcjonalne.

Po więcej porad sięgnij do naszej strefy wiedzy https://www.kobietyebiznesu.pl/strefawiedzy/

Artykuły dotyczące e- commerce https://www.kobietyebiznesu.pl/e-commerce/

Autor: Anna Heimberger, Katarzyna Bronowska