Jak stworzyć identyfikację wizualną i księgę marki? Strategia komunikacji.
Identyfikacja i księga marki (po ang. Brand book) są kluczowymi elementami do budowania silnej i wyróżniającej się marki w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Identyfikacja wizualna to specjalnie zaprojektowane elementy dla danej marki, używane do komunikacji wizualnej marki. Z tych podstawowych wymienić możemy logo, kolorystykę, typografię, przykładowe grafiki, które będą wykorzystywane w kampaniach i komunikacji itp.
Zlecenie zaprojektowania elementów identyfikacyjnych marki to ważne zadanie. Wszystkie elementy, które powstaną będą budowały percepcję i wizerunek naszej marki. Celem powinna być wyróżniająca się charakterystyka, która wywoła odpowiednie skojarzenia, emocje i zyska grono zwolenników marki.
Identyfikację wizualną powinno zlecić się profesjonalnej Agencji. Potrzebne do tego jest przygotowanie brief-u, czyli opisu koncepcji marki, oczekiwań, pozycjonowania, ale również profilu konsumenta lub klienta do jakiego jest kierowana. Zobacz, jak może wyglądać przykładowa identyfikacja wizualna.
Jak stworzyć księgę marki i dlaczego jest ona potrzebna?
Księga znaku natomiast, zwana także biblią marki, przewodnikiem po stylu marki lub przewodnikiem po marce, powinna zawierać każdy szczegóły wytycznych strategicznych, jeśli chodzi o:
- Identyfikację wizualną marki (logo, kolory, czcionki itp.) i jej uniwersum graficzne
- tożsamość redakcyjną (ton głosu, słowa kluczowe, formaty komunikacji itp.), czyli sposób, w jaki Twoja marka będzie się wyrażać i komunikować ze światem
- misję, historię i wartości marki
Te wszystkie elementy czynią Twoją markę wyjątkową i są głównym rozdziałem strategii marki. Tym, co odróżnia księgę znaku od projektu graficznego czy artykułu to to, że zawiera informacje na temat wartości marki, kultury korporacyjnej i osobowości.
Księga marki, czyli Brand book jest przeważnie stworzony w formie szczegółowego dokumentu, który zawiera wszystkie wytyczne dotyczące używania tych elementów w celu utrzymania spójności w komunikacji marki. Księga marki nadaje Twojej marce ramy jedności i konsekwencji oraz określa jej osobowość.
Dotyczy to zarówno treści drukowanych, jak i cyfrowych (stron internetowych, ulotek, faktur, stron w mediach społecznościowych, reklam digital, samochodów itp.) Głównym celem księgi marki jest zaprezentowanie i wyjaśnienie tożsamości, misji, stylu wizualnego i podstawowych wartości marki. Księga marki pomoże klientom i pracownikom jasno zrozumieć, co chcesz przedstawić swoim odbiorcom.
Co zyskujesz dzięki wyróżniającej identyfikacji marki?
Warto stworzyć identyfikację wizualną i brand book dla marki z kilku powodów:
Rozpoznawalność:
Poprzez utworzenie unikalnego i konsekwentnego zestawu elementów wizualnych, marka może łatwiej i skuteczniej budować rozpoznawalność wśród swojej grupy docelowej. Wzmacnia to spostrzegane wartości i pozytywne skojarzenia z marką.
Spójność:
Identyfikacja wizualna i brand book pomagają zachować spójność w komunikacji marki na różnych nośnikach i kanałach. Dzięki temu marka wydaje się łatwiejsza do zapamiętania i wiarygodna.
Zaufanie:
Konsekwentne korzystanie z identyfikacji wizualnej buduje zaufanie wśród klientów i potencjalnych klientów. Stwarza to wrażenie stabilności, solidności i profesjonalizmu marki.
Skuteczność marketingowa:
Odpowiednio zaprojektowana identyfikacja wizualna przyciąga uwagę i wyróżnia markę na tle konkurencji. Przemyślane brand book pozwala na ciągłe testowanie i doskonalenie różnych elementów wizualnych w celu zwiększania skuteczności działań marketingowych.
Skuteczna komunikacja:
Identyfikacja wizualna i brand book pomagają markom precyzyjnie przekazywać swoje wartości, misję i wizję poprzez różne kanały komunikacji. Poprawia to zrozumienie marki przez klientów i umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku.
Stworzenie identyfikacji wizualnej i brand book dla marki jest bardzo wartościowe, ponieważ pomaga w budowaniu rozpoznawalności, spójności, zaufania, skuteczności marketingowej i efektywnej komunikacji.
Jest to pierwszy krok stworzenia marki- Love Brand, marki, którą lubią konsumenci, dzięki również wyróżnialności i charakterystyce.
Autor: Anna Heimberger