fbpx
Brook Preloader

Jak zmieniły się zakupy online w czasie pandemii – wszystko, co powinnaś wiedzieć

Jak zmieniły się zakupy online w czasie pandemii – wszystko, co powinnaś wiedzieć

Miniony rok w znacznym stopniu zmienił to, w jaki sposób kupujemy i płacimy. Rosnąca sprzedaż internetowa przyspieszyła cyfryzację w wielu obszarach, rodząc wiele wyzwań dla małych i mikro firm. Pokazują to dane, które warto poznać, by z większym zrozumieniem funkcjonować w nowej biznesowej rzeczywistości.

Jedną z pośrednich konsekwencji pandemii COVID-19 jest wzrost popularności zakupów online. We wrześniu ubiegłego roku liczba transakcji w e-handlu z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o ponad 25 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Poza Polską wzrost na tym lub wyższym poziomie odnotowano jeszcze w 14 innych krajach europejskich (na Węgrzech i w Rumunii było to niemal 50 proc.). Co ciekawe, w ubiegłym roku wiele osób po raz pierwszy zdecydowało się na zakupy online. Niemal 15 proc. posiadaczy kart Visa w Polsce, którzy w okresie przed pandemią (styczeń-marzec 2020) nie kupowali w internecie, w okresie marzec-wrzesień br. dokonało tego typu transakcji [1].

Rosnącą popularność płatności cyfrowych, które obejmują nie tylko transakcje w internecie, ale także zbliżeniowe, w tym dokonywane z pomocą smartfona czy smartwatcha można zauważyć we wszystkich grupach wiekowych na całym świecie, co potwierdzają dane Visa. Zmiany w podejściu konsumentów do płacenia i robienia zakupów stają się wyzwaniem dla części firm. Przykładem mogą być małe przedsiębiorstwa, które dotychczas przyjmowały jedynie płatności gotówkowe i nie były obecne w przestrzeni internetowej. To między innymi one mierzą się obecnie ze szczególnymi problemami. Przystosowanie działania firmy do oczekiwań konsumentów, którzy poszukują rozwiązań cyfrowych, m.in. w obszarze płatności jest dziś niezwykle istotne, zwłaszcza, że jak pokazują badania Visa, zmiany są na tyle głębokie i powszechne, że nie będą jedynie epizodem, ale prawdopodobnie staną się trwałe.

E-commerce – wyzwanie i wielka szansa dla małych firm

Małe przedsiębiorstwa odgrywają dużą rolę w rozwoju krajowych gospodarek – tworzą miejsca pracy, promują innowacje, a wygenerowany przez nie dochód pozostaje w obrębie lokalnych społeczności. W krajach europejskich to właśnie małe firmy generują ponad połowę PKB i odpowiadają za tworzenie 2/3 miejsc pracy. Ich przetrwanie jest niezwykle istotne z punktu widzenia odbudowy ekonomicznej po obecnym kryzysie.

Jednocześnie nowe postawy konsumentów przyspieszyły digitalizację, do której małe firmy muszą się dostosować. Upowszechnianie i popularyzacja sprzedaży w internecie spowodowały wzrost oczekiwań konsumentów, że płatności cyfrowe staną się powszechnie dostępną i akceptowalną formą płatności w dowolnym miejscu i czasie. Jednak jak pokazują badania Visa, mniej niż połowa małych firm w Europie jest obecnie w stanie przyjmować płatności online. Sprostanie tym wymaganiom może być motorem napędowym i szansą na rozwój dla działających już lub dopiero startujących małych przedsiębiorstw. Warto otworzyć się na postępującą cyfryzację w biznesie, zwłaszcza że następnych dekadach możemy spodziewać się, że wzrost zakupów internetowych i w aplikacjach będzie nadal wyprzedzał wzrost handlu tradycyjnego.

Visa wspiera rozwój cyfrowy małych firm

Za rozwojem cyfrowym małych przedsiębiorstw przemawia argument, że większa liczba sposobów płatności przez nie oferowana to więcej zrealizowanych transakcji i dostęp do nowych grup klientów. Z myślą o tym Visa upowszechnia dostęp do wielu rozwiązań wśród mikro i małych przedsiębiorstw, pamiętając o oczekiwaniach konsumentów. W ramach odpowiedzi na wyzwania związane z pandemią COVID-19 Visa realizuje globalną inicjatywę, obejmującą pomoc 50 milionom małych firm w zaadaptowaniu się w nowej rzeczywistości, zachęcając jednocześnie klientów do wspierania lokalnych przedsiębiorców i społeczności. Do projektu zostanie włączonych 8 milionów małych firm w Europie, które ucierpiały na skutek zamrożenia gospodarki.

Inicjatywa opiera się na takich obszarach, jak wsparcie w budowaniu swojej obecności w internecie czy zachęcanie przedsiębiorców do akceptacji płatności cyfrowych, zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Visa Foundation, w ciągu 5 lat przekaże kolejne 200 milionów dolarów na długofalowe wsparcie małych i mikro firm, borykających się ze skutkami gospodarczymi COVID-19 na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem umacniania roli kobiet w gospodarce.

[1] Dane transakcyjne Visa