fbpx

Skuteczna sprzedaż – jak planować akcje promocyjne?

Skuteczna sprzedaż – jak planować akcje promocyjne?

Akcje promocyjne – to wcale nie nowe narzędzie marketingowe, a jednak cieszy się wciąż rosnącą popularnością. Wypatrywanie atrakcyjnych cenowo okazji stało się dla niektórych konsumentów wręcz wciągającym sportem, wyzwaniem, które silnie angażuje w świat danej marki. Aby zrealizować w tym wypadku skuteczną sprzedaż, musisz mieć dobrze opracowany pomysł na akcję, umieć się wyróżnić i zaintrygować klienta. Sprawdź, jak to zrobić!

Akcje promocyjne – jak się wybić?

Dla skutecznej sprzedaży z pewnością duże znaczenia ma odwoływanie się do emocji i danych . Konsumenci jednak coraz bardziej cenią sobie także łapanie atrakcyjnych okazji. Wszelkie akcje promocyjne pozwalające upolować wymarzoną rzecz za niższą kwotę zyskują sobie coraz szersze grono wielbicieli. Konkurencja jest tu jednak spora – na stronach różnych trade partnerów Twoje produkty czy usługi muszą nieustannie walczyć o uwagę klienta.

Jeśli więc za cel stawiasz sobie zwiększenie sprzedaży i chcesz to osiągnąć poprzez prowadzenie promocyjnej akcji sprzedażowej – musisz przede wszystkim zaistnieć w świadomości konsumenta, wybić się ponad ofertę konkurencji i pokazać swoje przewagi.

Bądź NAJ – Twój sposób na skuteczną sprzedaż

Zasadniczo można powiedzieć, że klient chce zawsze jak najszybciej kupić najlepszy produkt za najniższą cenę. To m.in. właśnie dlatego z ogromnym entuzjazmem konsumenci podchodzą do obniżek, akcji promocyjnych, programów lojalnościowych etc. Dla Twojej firmy absolutnie kluczowe jest zrozumienie motywów, które wpływają na decyzje zakupowe konsumentów – pozwoli Ci to zaplanować skuteczną sprzedaż. Żadnego elementu tego procesu nie można pozostawić przypadkowi – tu wszystko musi być dobrze przemyślane.

Aby w ramach akcji promocyjnych zrealizować wysokie cele sprzedażowe, musisz pomyśleć o kilku aspektach.

  1. Ustal grupę docelową swojej akcji – do kogo przede wszystkim będziesz kierować komunikację, jakiego klienta chcesz pozyskać etc.
  2. Opracuj szczegółową strategię sprzedaży – wybierz formy dotarcia do klienta.
  3. Dobierz odpowiednią drogę komunikacjitone of voice dopasowany do profilu odbiorcy.
  4. Zadbaj o opiekę posprzedażową – to często zaniedbywany element! Postaraj się zbudować trwałą relację z klientem, spraw, aby pomyślał: „To był świetny wybór!”.


Planowanie akcji promocyjnej

Jeśli chcesz zaplanować skuteczną sprzedaż – poniżej mamy dla Ciebie roadmapę działań, które należy uwzględnić w całym procesie. Zobacz, jakich pięciu punktów nie możesz ominąć, aby Twoja akcja promocyjna odniosła sukces.

Skuteczna sprzedaż – elementy planowania działań w ramach akcji promocyjnej

Rys. Skuteczna sprzedaż – elementy planowania działań w ramach akcji promocyjnej

Na każdym z powyżej nakreślonych etapów planowania akcji promocyjnej stoi cały sztab ludzi. Powinni się w nim znajdować specjaliści z różnych dziedzin – tak aby zapewnić ekspercką wiedzę na dany temat, ale też spojrzeć na planowane działania z odmiennych perspektyw. W zespole do prowadzenia akcji promocyjnej powinni więc się znaleźć m.in.:

  • koordynator kampanii/project manager,
  • media planner,
  • copywriter/content specialist,
  • grafik,
  • specjalista IT,
  • prawnik,
  • księgowy,
  • zespół do weryfikacji zgłoszeń etc.

Każda z tych osób odpowiada za swoją „działkę” w ramach prowadzonej akcji, ale też muszą bardzo sprawnie ze sobą współpracować – ma to fundamentalne znaczenie! Dlatego warto postawić na sprawdzoną agencję marketingową, która ma w tym zakresie bogate doświadczenie i zapewni efekt synergii działań realizowanych przez poszczególnych członków teamu.

Akcje sprzedażowe – o czym należy pamiętać?

Istnieje kilka newralgicznych aspektów przy organizacji akcji promocyjnych – zwrócimy tu uwagę na kilka, o których warto pamiętać.

  1. Doskonal i różnicuj kanały komunikacji, stosowane formaty contentowe, technologie etc. Sięgaj po nowoczesne rozwiązania, nie bój się innowacyjnych metod. Stosuj metodę „test and learn” – sprawdzaj różne dostępne opcje i przekonaj się, które z nich realnie najlepiej zadziałają. Może się okazać, że rozwiązanie dotychczas przez Ciebie niedoceniane, w danym wypadku przynosi najkorzystniejsze efekty.
  2. Myśl poza schematami. Pamiętaj, że nie istnieje żadna uniwersalna, najlepsza forma akcji promocyjnej. Fakt, że coś sprawdziło się raz, nie oznacza, że w kolejnej akcji promocyjnej zadziała równie dobrze. Czerp z doświadczeń własnych i konkurencji, ale nie dubluj ich „jeden do jednego”. Każda skuteczna akcja powinna mieć element nowości i świeżości oraz być dopasowana do konkretnych czynników gwarantujących jej powodzenie (grupa docelowa, touchpointy, czas, produkt etc.).
  3. Nie oszczędzaj na przeprowadzeniu odpowiedniej kampanii mediowej dotyczącej akcji promocyjnej. Jeśli konsument się o niej nie dowie – na bank z niej nie skorzysta! Przy ustalaniu budżetu uwzględnij więc koszty tych działań. Rozważ, jakie formy dotarcia do grupy docelowej okażą się w danym wypadku najlepsze – i informuj, zachęcaj, zainteresuj szczegółami danej akcji.
  4. Zadbaj o formalności. Doświadczenie pokazuje, że nawet najlepiej zaplanowana akcja promocyjna może nie odnieść sukcesu, jeśli nie zwrócisz odpowiedniej uwagi na aspekt formalno-prawny. Musisz mieć precyzyjny regulamin, oświadczenia związane z RODO etc. To pole do popisu dla zaangażowanych w proces prawników i księgowych – ale nie tylko. Możesz bowiem zaprosić do współpracy także copywritera, który wszelkie formalne kwestie opisze z zastosowaniem tzw. plain language – języka zrozumiale tłumaczącego wszelkie prawne zawiłości.
  5. Myśl o lojalizacji klientów. Wciągaj ich w świat swoich produktów czy usług,pokaż, że ich opinie i pomysły naprawdę Cię interesują, buduj ich zaangażowanie. Nawet drobna gratyfikacja za wzięcie udziału w danej akcji promocyjnej może się przełożyć na jej wyższą skuteczność. Ponadto dzięki temu budujesz pozytywne skojarzenia ze swoją marką – a pamiętaj, że tzw. marketing szeptany ma wciąż ogromne znaczenie.

Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów na temat prowadzenia akcji promocyjnych i skutecznej sprzedaży, zerknij do magazynu They.pl. Specjaliści z zakresu digital marketingu dzielą się tam swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat tego, jak zbudować e-biznes w najbardziej profesjonalny sposób.