WEBINAR 2 – WYZWANIA, DRIVERY I BARIERY W PROWADZENIU E-BIZNESU | Fundacja Kobiety e-biznesu
biuro@kobietyebiznesu.pl

WEBINAR 2 – WYZWANIA, DRIVERY I BARIERY W PROWADZENIU E-BIZNESU

WEBINAR 2 – WYZWANIA, DRIVERY I BARIERY W PROWADZENIU E-BIZNESU

To już drugi z cyklu naszych webinarów poświęconych zagadnieniom związanym z „Potencjałem kobiet w e-biznesie”, odwołujący się do wyników naszego badania i raportu „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce”. A w nim koncentrujemy się na „Wyzwaniach, driverach i barierach w prowadzeniu e-biznesu”. Z czym przychodzi się mierzyć zakładając swój e-biznes, a z czym, kiedy już go prowadzimy. W czym osoby wchodzące w świat e-commerce upatrują szans na rozwój firmy w internecie.

„Cały webinar jest do obejrzenia https://youtu.be/Ac4q3ZgkW3k

Podczas webinaru nasi goście udzielili odpowiedzi na następujące pytania: 

  1. Co sądzą o największych wyzwaniach związanych w uruchamianiem i prowadzeniem biznesu online: takimi jak silna konkurencja i trudność w dotarciu do klientów. Czy te obawy,  wyzwania są uzasadnione?
  2. Jak dużym wyzwaniem przy budowaniu e-biznesu są niewystarczające umiejętności technologiczne i cyfrowe. Czy one przesądzają o naszym być albo nie być?
  3. Z czego wynika fakt, że aż co trzecia kobieta, która rozważa wejście w e-commerce postrzega prowadzenie własnego sklepu internetowego jako działalność obarczoną wysokim ryzykiem, a sprzedaż za pośrednictwem ogólnopolskich portali/platform sprzedażowych jako raczej bezpieczne. Czy własny sklep internetowy jest biznesem bardziej ryzykownym, niż sprzedaż za pośrednictwem innych platform?
  4. Na jakich działaniach skoncentrować się, aby zwiększać sprzedaż online: optymalizacja SEO, kampanie reklamowe, czy lepsza analityka zamawiających, a może jeszcze inne działania?. O czym świadczą różne strategie wskazywane w naszym badaniu? Które działania są bardziej efektywne, aby zwiększyć sprzedaż online?

Ekspertami 2 webinaru byli doświadczeni managerowie od lat związani z e-commerce:

  1. Zuzanna Schӧn – B2C Marketing Director Central Europe, Canon Polska
  2. Jakub Gierszyński – E-commerce l Marketing l Omnichannel Executive w InterCars

Jakie są najczęstsze wyzwania związane z uruchamianiem i rozwojem biznesu online?

Niezależnie od tego, czy kobiety już dziś prowadzą sprzedaż internetową, czy dopiero zamierzają w nią wejść, widzą podobne wyzwania związane z uruchamianiem biznesu online.
Najczęściej wskazywane, to: silna konkurencja (61%), trudność w dotarciu do klientów (49%), a także niewystarczające umiejętności technologiczne i cyfrowe (odpowiednio 46% i 42%). Sporym wyzwaniem są niewystarczające środki finansowe, ale też brak wiedzy, jakich środków tak naprawdę wymaga ta inwestycja.

Jak mówi Zuzanna Schon: konkurencja jest wszędzie czy działamy w online czy w realu, jest, była i będzie. Ja głęboko wierzę, że każdy może sobie wykroić swój kawałek tortu. Przyglądajmy się, popatrzmy jak robi to konkurencja i zastanówmy się czego tam brakuje, co nas wyróżni i od tego zacznijmy budować dobrą ofertę, a dobra oferta to podstawa do zbudowania sklepu internetowego.

Co do wyzwań – mówi Jakub Gierszewski to wydaje mi się, że wynika to troszeczkę z obawy, z takiego czegoś nieoczekiwanego. Mówiąc o konkurencji, to jest ona rzeczywiście duża – w samym tym półroczu przybyło ponad 5500 nowych sklepów internetowych, korelując to z liczbą sklepów wcześniej powstałych, kończyliśmy rok z niespełna 39000 sklepów. Ale jak spojrzymy na dane, systematycznie spada nam liczba sklepów stacjonarnych, robi się ogromnie dużo miejsca w Internecie.

Jak podkreślają nasi rozmówcy, obawy związane z technologią są czymś naturalnym, kiedy wchodzimy w nowy, nieznany obszar, do tego mocno technologiczny, ale jednocześnie mamy teraz wiedzę dostępną na wyciągnięcie ręki:

Wydaje mi się, że szczególnie teraz, możliwość pozyskania wiedzy jest niesamowicie prosta, kiedyś musieliśmy się pytać znajomych, czytać książki, a teraz mamy wiedzę na wyciągnięcie ręki. Google i jego rewolucje cyfrowe, liczne raporty, różne miejsca. Wiedza jest, tylko trzeba po nią sięgnąć, mówi Jakub Gierszewski.

Na ile prowadzenie sklepu internetowego, to bezpieczne przedsięwzięcie? Czy własny e-sklep jest biznesem bardziej ryzykownym niż sprzedaż za pośrednictwem innych platform?

Co trzecia kobieta (36%), która rozważa wejście w e-commerce postrzega prowadzenie własnego sklepu internetowego jako działalność obarczoną wysokim ryzykiem. Jednak im lepiej poznajemy rynek, tym obawy są mniejsze. Kobiety, które już działają w e-commerce uważają prowadzenie e-sklepu za mniej ryzykowne, niż kobiety, które dopiero zamierzają wejść w ten obszar.

Rozumiem te bariery i obawy – mówi Zuzanna Schon. Założenie własnego sklepu Internetowego wymaga wymyślenia większej liczby czynników, które wpłyną finalnie na to, jak nasz sklep będzie wyglądał i co będzie oferował, jak będzie to prezentowane, jak również, które usługi dołączymy, a te usługi musimy zintegrować z platformą i zrobić dostępność. Już samo słownictwo wykorzystywane w świecie e-commerce, może być dużym wyzwaniem, dla kogoś, kto nie funkcjonował do tej pory w obszarze technologicznym. To tworzy taką barierę.

W przeciwieństwie do prowadzenia własnego sklepu, aż 70 % badanych sprzedaż na ogólnopolskich platformach sprzedażowych uważa za raczej bezpieczne.

Z czego to wynika?

Jak twierdzi Jakub Gierszewski, prowadzenie własnego sklepu internetowego jest wyzwaniem dalece trudniejszym aniżeli integracja oferty na marketplace, po Allegro. Ale jeśli dostałbym to pytanie 5 lat temu, to bym powiedział, że to jest trudne i trzeba mieć umiejętności, natomiast masa platform w formule SaaS (Software as a Service), od Shoppera po wszystkie inne e-shopy, jest naprawdę prosta, nie potrzebujemy zaawansowanych umiejętności technicznych, możemy w 15 minut uruchomić sklep z domeną unikatową, połączoną z kurierami, z hurtowniami. Nie musimy mieć własnych produktów, a możemy wykonywać sprzedaż, więc jest to jedna z opcji.

Jak twierdzą nasi eksperci, podłączenie pod już istniejącą platformę jest stosunkowo łatwe – to jest moment, jesteśmy i działamy. System zapewnia bezpieczne płatności, widoczność, podpowiada formy dostawy, jest to bardzo szybkie, proste i podłączamy się do czegoś istniejącego – komentuje Zuzanna Schon.

Inaczej jest z własnym e-sklepem, ten wymaga większego zaangażowania, więcej przemyślanej pracy musimy wykonać samodzielnie.

Na jakich działaniach skoncentrować się, aby zwiększać sprzedaż online? Które działania są bardziej efektywne?

Wiedza na temat działań zwiększających sprzedaż online wśród osób zainteresowanych działaniem w e-biznesie jest mocno zróżnicowana. Kobiety prowadzące własne firmy w e-commerce stawiają głównie na optymalizację SEO (48% badanych),inwestycję w kampanię reklamową (42%) oraz lepsze mechanizmy promocyjne na platformie. Zaś osoby zawodowo zajmujące działaniami online za najważniejsze działania wskazują: lepszą analitykę zamawiających, lepsze mechanizmy promocyjne na platformie, ale też dobre opisy produktów, integracja z social mediami.

Cytując Zuzannę Schon: Nie można się zgodzić ani z pierwszym zestawem odpowiedzi, ani z drugim. To jest taki organizm stojący na 2 nogach; oferta, content, jaką ofertę stworzyliśmy, wszelkie usługi, analityka odwiedzających i dostosowanie działań do tej analityki jest równie ważna, jak pokazanie nas światu. Jedno bez drugiego nie zadziała. I nawet jeśli mamy fantastyczne SEO, kampanie, jesteśmy bardzo widoczni, śledzimy klientów i osoby odwiedzające nas, czy konkurencję, czy pokazujemy im się ciągle, jeżeli wejdą do naszego sklepu, a my nie mamy odpowiednich usług, to i tak uciekną gdzieś indziej. Są to rzeczy, które się uzupełniają i muszą uzupełniać i radziłabym naszym paniom, które będą otwierać swoje e-commerce, żeby nie zapominały ani o jednym, ani o drugim, bo to jest gwarancja sukcesu.

Na jednej konferencji użyłem takiego porównania bardziej kulinarnego do e-commerce i działań w online – mówi Jakub Gierszewski. Gotując zupę musimy wiedzieć, że dodając każdy składnik, ta zupa będzie lepsza albo gorsza. Na czym się skupić? Niech Panie biorą udział w kreowaniu swojego sklepu online i niech skupią się na kliencie. Na początku musi być oferta, jeżeli mamy ofertę dobrze opisaną, skatalogowaną, ceny są dostosowane do konkurencji, nasze sposoby dostawy, czy płatności odpowiadają nam samym jako konsumentom, jesteśmy na pierwszym etapie, który jest ok. Z drugiej strony, żeby strona szybciej się ładowała, żeby przejście klienta było intuicyjne, żeby nie było za dużo klikania. Im więcej klikania, tym mniej trafień klienta do lejka sprzedażowego, kup i zapłać. Jeżeli to już jest zrobione, strona funkcjonuje, mamy ofertę, mamy dobre zdjęcia, opisy produktów, to wtedy możemy się skupić na marketingu, bo nie możemy zapraszać kogoś do domu, jeśli nie mamy obiadu.

Podsumowując: Badanie pokazało, że założenie swojego biznesu w internecie generuje sporo wyzwań, ale jednocześnie, że kobiety są otwarte na te wyzwania. Aż 38% badanych kobiet jest zainteresowana wejściem w e-biznes, a jednocześnie 70% z nich chce prowadzić własne biznesy. Mierzą się z wyzwaniami, potrzebują wsparcia, ale też są otwarte na wiedzę i edukację.

Aż 46% kobiet jest zainteresowana udziałem w webinarach w celu czerpania wiedzy na temat biznesu online, a także poradami ekspertów. Dlatego dzielimy się z Wami tą wiedzą i wspieramy w prowadzeniu Waszych biznesów w świecie online.

Nasi eksperci podkreślają, że szukając pomocy na zewnątrz, oprócz wartościowych webinarów, czy szkoleń, warto również usiąść z kimś, kto zajmuje się e-commerce, dla kogo boty, chaty, sztuczna inteligencja, czy algorytmy … nie jest czarną magią, kto spokojnie nam te rzeczy wytłumaczy, a wtedy pójdzie dużo łatwiej.

A już w kolejnym webinarze bardzo ważny temat: Platformy e-commerce i sprzedażowe – potencjał i wyzwania.

Zapraszamy serdecznie.

Fundacja Kobiety e-biznesu

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecamy